چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

نقش کلیدی هیات های مذهبی در مهندسی فرهنگی کشور

برپایی تکایا، حسینیه ها و هیات مذهبی از دیر باز به عنوان مهم ترین نهادهای مردمی و مراکز معرفتی و تشکیلاتی در فرهنگ شیعه مطرح بوده است.

یکی از اهداف مهم این تکایا، ترویج اخلاقیات و معنویات و اشاعه سیره علمی و عملی ائمه معصومین و اهل بیت علیهم السلام بوده، که در آگاهی دادن و رشد و تعالی افراد و مهندسی فرهنگی تقش بی بدیلی در جامعه ایفا کرده است.

هیات رضویون تهران با این هدف و با حمایت جمعی از عاشقان و شیفتگان واقعی اهل بیت و امام رئوف در سال ۱۳۳۳ در محله جوادیه تهران تاسیس شد.

یکی از کارکردهای مهم هیات رضویون تهران تاکید بر برگزاری جلسات هفتگی در شب های دوشنبه به صورت خانگی و در منازل اعضا محترم بوده که طی ۷۰ سال گذشته بدون وقفه انجام شده و اختصاص به دهه محرم ندارد.

در این‌ جلسات بر قرائت قرآن کریم و بیان احادیث و روایات و تعظیم شعائر دینی و مدح و ثنای اهل بیت (ع) تاکید و با استفاده از فضای مجازی سوالات و مسائل دینی اعضا از سوی  روحانیون و وعاظ هیات پاسخ داده می شود.

از دیگر فعالیت‌های موثر و ‌ماندگار هیات رضویون تشکیل صندوق قرض الحسنه و دادن وام به افراد نیازمند است. شناسایی خانواده های مستمند و کم برخوردار منطقه و تهیه و توزیع غذای هفتگی بین آنها هم یکی دیگر از فعالیت‌های اجتماعی هیات است که با حمایت یکی از خیرین و سادات محله صورت می گیرد.

در مناسبت های مهم سال هم البسه و پوشاک بین نیازمندان توزیع می شود.

حضور جمعی از ورزشکاران و مربیان، به ویژه مشارکت پررنگ جوانان در هیات‌ و پیشبرد موضوعات فرهنگی را باید مهم تلقی کرد. مجموعه این اقدامات بیانگر نقش موثر تشکل های مردمی است که بدون دخالت دولت در جامعه و در تکایا و حسینیه ها صورت‌ می گیرد.

گزارش: احمد میرزاییان