پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

جلوي خصوصي شدن استقلال و پرسپوليس را بگيريد!

قربان زاده در منصب رياست سازمان خصوصي سازي ، وظايفي داشت. درست يا غلط، وظايفش را انجام داد و رفت!

حميد سجادي هم براي فرار از دريافت كارت سوم از سوي مجلس و عدم مواجهه با استيضاح دست به استعفاء برده! كه هركس جاي او بود در اين مقطع دست پيش مي گرفت.

از طرفي، بهانه قرار دادن بيماري مدت هاست بهترين دستاويز مديران براي فرار به جلوست!؟

بگذريم! قصدمان در اين مقال ارزيابي عملكرد نيست. چون ارزيابي داراي شاخص و سنجه هاي مبتني بر اهداف و استراتژي هاست كه فعلا به آن ورود نمي كنم.

حرف ما درباره خصوصي شدن سرخابي هاست كه قربان زاده اصرار عجيبي به آن داشت و حميد سجادي بدون توجه به ماهيت موضوع، صرفا با نگاه فرار از بندهاي قوانين فيفا تصميماتي گذرا درباره آنها اتخاذ مي كرد.

مثل اين اواخر كه وقتي مالكيت آنها از سوي كنفدراسيون آسيا مورد ايراد واقع شد، مالكيت آنها را بطور شكلي(!) تفكيك كرد.

سوال اين است؛ با رفتن قربانزاده و باوجود اینکه بخشي از سهام اين دو تيم از طريق بورس به مردم واگذار شده، تكليف مالكيت اين تيم ها چه مي شود؟ و با واگذاري پرسپوليس به وزارت ورزش و استقلال به وزارت اقتصاد و دارايي و رفتن احتمالی سجادي چه سرنوشتي در انتظار اين دو تيم پرطرفدار پايتخت است؟

آنچه مبرهن است استمرار وضعيت كنوني به هيچ عنوان به صلاح اين دو تيم نيست!

وضعيت استقلال را شاهديد. موقعيت پرسپوليس هم بدتر از استقلال نباشد بهتر نيست.

به قول آقاي عابديني! اگر كمك هاي دوستداران پرسپوليس از خارج نباشد كه در هيچ دفتري در پرسپوليس ثبت نمي شود( مصداق عيني پولشويي) وضعيت سرخ ها بسيار اسف بار تر از آبي هاست!؟

چه بايد كرد؟

جهت گيري به سمت خصوصي شدن در يك كلام يعني فاجعه و مرگ اين دو تيم (چون زير ساخت هاي خصوصي شدن بلحاظ ساختاري در كشور ما اولا مستحكم نيست و مملو از ايراد است و تجربه ثابت كرده بخش خصوصي با هر ظرفيت و پتانسيلي متاثر عدم ثابت اقتصاد پايداري ندارد)!

درمورد بخش دولتي هم كه موانع قانوني وجود دارد.

با اين اوصاف فقط يك راه باقي مي ماند آنهم راي حكومتي است.

چون اكثر تيم هاي ما صنعتي هستند و به عبارتي خصولتي (!) مبرهن است در اين بازار رقابتي بخش خصوصي  توان رقابت نخواهد داشت و استقلال و پرسپوليس كه ماهيتاٌ و با هزار و يك دليل در ساختار حكومت غوطه ورند شايسته است به شكل خصولتي اداره شوند.

چندي پيش آقاي تاج پيشنهاد بسيار خوبي داد. گفت؛ آنها را به ايران خودرو و سايپا واگذار كنيد.

به نظر ما وقتي نه پيكان تو فوتبال طرفدار دارد و نه سايپا ! با هزينه هايي كه تو فوتبال و ساير ورزش ها مي كنند چه بهتر كه صرف تيم هاي پرطرفدار و درآمدزا بكنند.

با اين تصميم هم قانون رعايت شده، هم سرخابي مشكلات كمتري بلحاظ تامين نقدينگي خواهند داشت، وهم در بازار رقابت با تيم هاي صنعتي سرآمد خواهند بود و مهمتر از همه اينكه سايه حكومت بر سر اين دو تيم مستدام خواهد بود.

ضمن آنكه به سهام مردم نيز لطمه اي وارد نمي شود.

از ما گفتن بودمبادا! با رفتن قربان زاده و سجادي، بخواهيد آبروي آنها را درست بكنيد، بزنيد هر دو چشم آنهارا كور كنيد!

  نویسنده: مجيد سعيدي