چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

مسابقات قهرمانی پتانک بانوان کشور

به میزبانی استان تهران در زمین های باشگاه پتانک المپیک واقع در منطقه ۲۲ شهرک لاله بوستان لیدا فریمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: این مسابقات زیر نظر محمد هادی خوشنودی رئیس انجمن کارگری بولینگ، بیلیارد و بولس(پتانک) کشور انجام شد.

در این مسابقات ۲۴ ورزشکار از چندین استان کشور از جمله تهران، فارس، کرمان، خوزستان ،اصفهان، خراسان رضوی و شمالی، در دو استایل شوتینگ و انفرادی شرکت کردند که در نهایت بعد از دو روز رقابت در انفرادی حسینیان از خراسان رضوی مقام اول مورد زاده از فارس مقام دوم و عسگری از کرمان مقام سوم را کسب کردند.

همچنین در ماده شوتینگ، مددی از تهران مقام اول وکیلی از تهران مقام دوم و مرادی از خراسان رضوی مقام سوم این دوره از مسابقات را کسب کردند.

این رشته مهیج در زمین های فوق تمرین و آموزش برای  انجمن ام اس ایران، صندوق بازنشستگی کشور و تمرینات و آموزش آزاد برای علاقه مندان انجام می پذیرد.

ورزش پتانک ریشه فرانسوی دارد و در حدود ۱۱۵ سال قدمت دارد، اخیرا کاندید جدی برای ورود به مسابقات المپیک نیز شده است .

پتانک در زبان فارسی به پا جفت یا پا ثابت نیز گفته می شود. این ورزش در زمین های ماسه ای کوبیده شده در ابعاد ۴ در ۱۵ متر بازی می شود که هر بازیکن ۳ گوی در اختیار دارد.

در سه استایل انفرادی (تک به تک)، دبل (دو به دو) و تریپل (سه به سه) بازی می شود. (هم تیمی هم گروهی بازی می شود)

این ورزش سراسر تاکتیک و کاملا استراتژیک است و برای بازی به تمرکز بالا و قدرت تصمیم گیری قوی احتیاج  دارد که در هر مرحله بازیکن از چه پرتابی (پوینت یا شوت) استفاده کند؟

باشگاه پتانک المپیک با مدیریت علیرضا سلیمانی، رئیس کمیته پتانک کارگری استان تهران، نائب قهرمان پتانک کشوری و مربی رسمی فدراسیون این رشته از فدراسیون بولینگ و بیلیارد و بولس کشور اجرا می شود و جهت هرگونه آموزش و معرفی به ارگان ها، سازمان های دولتی و خصوصی و یا اشخاص اماده همکاری است.

تنها وسیله مورد نیاز تهیه گوی های بازی است که در مراحل ابتدایی از طرف مجموعه در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت.

نویسنده: فرنوش صادق زاده