پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
مناف هاشمی خبر داد:

 15 هزار دلار پای سکوی قهرمانی پرداخت می شود

مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: دو، سه روز پیش جلسه ای تشکیل شد و روی برخی رشته ها تصمیماتی گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی؛ هاشمی افزود: برای نمونه برای اسکیت، ژیمناستیک، سوار کاری، والیبال ساحلی و برخی رشته ها به صورت تک مورد، تصمیم گیری شده است. در این روزهای آخر سهمیه‌ها بالا و پایین می‌شوند. مرز  کل کاروان ۵۰۰ نفر است، البته حدود پنج نفر از ۵۰۰ نفر بیشتر هستیم اما می تواند در جلسات بعد تغییر کند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که فدراسیون‌ها تا چه زمانی فرصت اعلام اسامی ورزشکاران را دارند، بیان کرد: همه فرصت‌ها تمام شده است. کمیسیون تخصصی هر تصمیمی می‌گیرد ما مجزا با کمیته برگزاری و شورای المپیک آسیا مکاتبه می‌کنیم. مثلا برای رشته سوارکاری که قبلا در برنامه نبود، در آخرین جلسه تصمیم گرفتند که اگر کمیته برگزاری بپذیرد.

او در ادامه افزود: تعداد ۱۰، ۱۵ نفر را هنوز در لانگ لیستمان داریم، چون اگر لانگ لیست ثبت نام نکنیم، نمی‌توانیم قطعی کنیم. به همین دلیل اگر ۵۱۰ یا ۵۱۴ نفر هستیم، نهایتا تصویر می‌کنم کاروان ما با حدود ۵۰۰ نفر به هانگژو اعزام می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد وضعیت خوابگاه نصرت که مورد انتقاد ورزشکاران قرار گرفته بود، گفت: در این شرایط که ورزشکاران نیاز به خوابگاه دارند، نمی‌توانیم اقامتگاه‌ها را تعطیل و بازسازی کنیم. تجهیزات‌شان را کارشناسی کرده و تامین می‌کنیم. در حال تامین همه مشکلات اولیه هستیم اما وقتی به بازی‌های آسیایی اعزام شوند، دو، سه ماه فرصت برای بازسازی داریم. در دستور کارمان هست و اعتبار هم داریم.

او در این مورد افزود: خوابگاه نصرت مجموعه متعلق به شرکت توسعه و تجهیز است. درخواست کردیم که به کمیته ملی المپیک واگذار شود و مشکلات و دغدغه‌هایی که ورزشکاران ما در زمینه‌های مختلف ساخت و امکانات دارند را رفع کنیم.

هاشمی درمورد وضعیت مجمع ژیمناستیک گفت: با وزارتخانه به جمع ‌بندهایی رسیدیم‌ و مکاتبه محرمانه‌ای با فدراسیون جهانی داشتیم و از آنها راهکار خواستیم. منتظر پاسخ شان هستیم. ضمن اینکه یک تیم چهار نفره زیمناستیک را امیدوارانه به بازی‌های آسیایی می‌فرستیم. مرکز نظارت ما و فدراسیون امید به مدال دارند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد در پاسخ به این پرسش که پاداش پای سکو به چه کسانی تعلق می‌گیرد، تاکید کرد: پاداش پای سکو ۱۵ هزار دلار برای مدال طلا ۶۰۰۰ دلار برای مدال نقره و ۳۰۰۰ دلار برای مدال برنز است که معادل ریالی آن به حساب ورزشکاران واریز می‌شود. امور مالی کمیته ملی المپیک مطابق با قیمت روز دلار پاداش را محاسبه و بلافاصله به حساب ورزشکاران در ایران واریز خواهد کرد. برای ایجاد انگیزه برای سرمربیان که ماه‌ها و شاید سال‌ها تلاش می‌کنند که یک ورزشکار را به نقطه‌ای برسانند که بتواند مدال بگیرد، پاداش می‌دهیم.

هاشمی از پیگیری سه تفاهمنامه خبر داد و گفت: یکی از تفاهم‌نامه‌های ما با شهرداری تهران است و آقای  ذاکانی عنوان کرد، از کسانی که سهمیه المپیک  و مدال المپیک می‌گیرند حمایت خواهد کرد. یک تفاهمنامه دیگر ما با وزارت راه و شهرسازی است. زمان المپیک ریو که من در وزارت ورزش مسئولیت داشتم چنین تفاهم نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم و برخی مدال آوران المپیک توانستند زمین بگیرند و الان هم در حال پیگیری مجدد این مسئله برای بازی های آسیایی و المپیک هستیم.