پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
پیش از بازی های گوآنگژو

دغدغه های شطرنج ادامه دارد

در شرایطی که روسای رسمی برخی فدراسیون ها مانند شطرنج اعلام کرده اند که قید سفر به بازی های آسیایی را زده اند و جای خود را به ورزشکاران این رشته می دهند از شطرنج خبر دیگری به گوش می رسد.

شطرنج ایران قرار بود در بازی‌های آسیایی هانگژو ۱۰ نماینده در بخش مردان و زنان داشته باشد و نمایندگان ایران در هر دو بخش به صورت تیمی رقابت کنند اما اکنون مبینا علی نسب تنها نماینده شطرنج زنان ایران در هانگژو خواهد بود و سایر دختران شطرنج‌باز از کاروان حذف شدند.

خط خوردن ۴ شطرنج‌باز زن از بازی‌های آسیایی در آخرین نشست‌های ستاد عالی بازی‌ها صورت گرفت و دلیل آن عدم شانس کسب مدال در بخش تیمی زنان عنوان شد. این در حالی است که تیم زنان ایران پیشتر در المپیاد جهانی مقام سوم را کسب کرده بود و احتمال شانس رتبه خوب در بازی‌های آسیایی برای آنها وجود داشت.

حال با وجود حذف زنان به بهانه کیفی شدن، شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون در لیست اعزامی‌ها به بازی‌های آسیایی قرار گرفته است. این در حالی است که در دیگر فدراسیون‌ها شاهد هستیم که برخی روسای فدراسیون‌ها همچون بدمینتون، تنیس، اسکیت و .. اعلام کرده‌اند که جای خود را به ورزشکارانشان خواهند داد تا بتوانند تعداد بیشتری نماینده در هانگژو داشته باشند اما در شطرنج شرایط متفاوت است.

جواد لواسانی عضو سابق تیم ملی و مربی بین المللی شطرنج در اینباره به البرز ورزشی گفت: متاسفانه فدراسیون شطرنج به مکانی تبدیل شده که افراد غیرقانونی سکان کار را در دست گرفته است به طور مثال فردی دبیر فدراسیون شده که رئیس انجمن ناشنوایان، سرپرست دبیری فدراسیون و بازنشسته قانونی است اما سرپرست جدید ایشان را در مسند دبیری قرار داده است و خودش نیز هنوز نیامده کاندیدای سفر به هانگژو شده است.

این رفتار ها باعث بدبینی و دلسردی زحمتکشان و کارشناسان شطرنج شده نقض آشکار آیین نامه و مقررات وزارت ورزش را تداعی می سازد. آقای عظیمی طبق مقررات باید ظرف چهار ماه یا حاکثر شش ماه مقدمات برگزاری انتخابات فدراسیون را فراهم سازد اما طوری رفتار می کند که انگار قصد ماندن در فدراسیون را دارد.

امثال من زندگی خود را برای شطرنج گذاشته و از اینکه مشاهده می کنیم این ورزش پرافتخار به قهقرا می رود به رنج می بریم، رئیس قبلی فدراسیون هیچ دغدغه ای در اینباره نداشت و اکنون نیز این دغدغه مندی را مشاهده نمی کنیم.

امیدواریم سرپرست وزارت ورزش آنقدر توانمندی و اختیار داشته باشد که جلوی هرج و مرج ها را بگیرد.

گفت و گو: عبدالله محرمی