چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
نیم نگاه

روز خبرنگار؛ یادآور یک رسالت و مسئولیت بزرگ

بار دیگر نوبت به ما جماعت خبرنگاری و خبررسانی رسید.

از سال های خیلی دور روز خبرنگار در جوامع پیشرفته بین المللی رواج داشته است و این روز بهانه ای می شد تا خبرنگاران و نویسندگان که وظیفه اطلاع رسانی را به جامعه دارند در صحت اخبار بکوشند و نسبت به آن حس مسئولیت پذیری را در وجود خود نهادیدنه سازند.

انتقال اخبار به جامعه آن هم در روزگاری که فضای مجازی انسان ها را احاطه کرده است برای خبرنگاران رسمی رسانه ها حائز اهمیت به سزایی است. به همین دلیل لزوم انتقال و آموزش ارزش ها اخلاقی و اجتماعی به خبرنگاران بیش از پیش حس می شود.

روز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا در افغانستان بار دیگر بر داشتن خبرنگاران جسور و مسئولیت پذیر تاکید موکد شده است.

خداوند کریم نیز "در به نون و القلم و مایسطرون" سوگند یاد کرده است و این خود ارزش و مهم بودن نقش خبررسانی صحیح را آویزه گوش همه ی ما خبرنگاران نموده است.

در دنیایی که خبر به سرعت برق و باد جا به جا می شود وظیفه خبرنگاران و نویسندگان راستین بیداری جامعه در سایه ی درست اندیشی و مسئولیت پذیری است.

خبرنگارانی که با کمترین امکانات بیشترین نقش را در آگاهی بخشیدن مردم جوامع دارند درواقع چراغ بر دست به جنگ جهل و نادانی می روند و این میسر نمی شود مگر اینکه سلامت و صداقت در خبر هایمان موج بزند و جامعه پذیرای آن باشد.

تردید نداریم که جایگاه خبرنگاران ورزشی در میان اخبار کاملا برجسته است، خبرنگارانی که قهرمانان و نخبه های ورزش را معرفی می کنند و با نقد درست و اصولی مدیران را به درست پیمایی سوق می دهند. هرچند که این قشر مطلوم طی ایام سراسر ملال و سختی دلشان را پیامک هایی خوش کرده اند که از سر انصاف نثار قلم به دستان، دوربین به دستان و نویسندگان می شود.

درد و مشکلاتی که این قشر با آنها درگیر هستند کمتر از معضلاتی است که مردم با آن دست به گریبان هستند نیست اما باید بپذیریم که خبرنگاری رسالت است نه تجارت...

نویسنده: حسین علی اسماعیلی