پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

روزی که پول اقا حشمت به سرقت رفت!

 گروه اعزامی جوانان ایران, عصر روز سه شنبه 20 فروردین 1353 به سمت بانکوک پرواز کردند تا از عنوان قهرمانی سال پیش (دوره پانزدهم - تهران 1973) دفاع کنند.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: کاروان ایران صبج روز چهارشنبه وارد بانکوک شد آنها هشتمین تیم بودند که به بانکوک رسیدند و همزمان با ایران, مالزی نیز وارد بانکوک شد.

گروه ایران پس از ورود به بانکوک در مهمانخانه جاوالیت ساکن شدند، یک ساعت پس از استقرار, استاد حشمت مهاجرانی, خروج از مهمانخانه را برای بازیکنان ممنوع کرد و بلافاصله نیز در همان محوطه مهمانخانه, نخستین تمرین را برپا نمود  آنگاه , روز جمعه 23 فروردین (دو روز مانده به آغاز تورنمنت) بچه های ایران نخستین تمرین را در ورزشگاه بزرگ بانکوک (محل برگزاری مسابقات) , انجام دادند. همانند دوره قبل, رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (سر استانلی راس) مهمان ویژه مسابقات بود و یک دوره کلاس داوری فوتبال نیز, تحت نظر وی دایر شد که زنده یاد جعفر نامدار, داور اعزامی ایران, یکی از مدرسین کلاس مذکور بود  .

دو روز یش از آغاز تورنمنت, سارقین پول های مربی ایران ( حشمت مهاجرانی ) را به سرقت بردند. میزان پول سرقتی در حدود 200 دلار بود  . 

ژاپن با یک تیم بسیار جوان به مسابقات آمد.  اما , در میان سایر تیمها تعدادی بازیکنان  صغر سن , بچشم می آمدند بویژه  برمه - تایلند و کره جنوبی 

 سه ساعت مانده به آغاز مسابقات, یک باران سیل آسا آب و هوای شهر بانکوک را تحت تاثیر  قرار داد. چنانکه حتی بیم تعویق مسابقات نیز, بود , با پایان بارندگی, مراسم افتتاحیه در زمین خیس و نیمه گل آلود ورزشگاه 50 هزار نفری , آغاز شد.

علی رغم تبلیغات صورت گرفت, مردم تایلند استقبال چندانی از  تورنمنت جوانان نکردند و در مراسم و بازی افتتاحیه  تنها حدود 20 هزار تن روی سکوها حضور داشتند. البته بارندگی شدید نیز, خود یک عامل بازدارنده بود.

سپس مراسم افتتاحیه آغاز شد و بر اساس آنچه که مرسوم است, تیم های شرکت کننده از رو به روی جایگاه مقامات, رژه رفتند. در ادامه هیات ایرانی, جام زیبای مسابقات را به کمیته برگزار کننده تورنمنت, تحویل داد. ایران قهرمان دوره پیش, به مدت یکسال جام مذکور را در اختیار داشت.

شرح تورنمنت :

ایران بار دیگر فاتح تورنمنت فوتبال جوانان آسیا شد. هر چند  مشترک اما, همچنان قهرمان باقی ماند. تکرار پیروزی در فراسوی مرزها و دور از حمایت تماشاچیان پر شور ایران, بسیار با ارزش بود چرا که تا پیش از آن بالاترین موفقیت خارج از خانه, کسب عنوان سوم بود که در زمان زهبری زنده یاد رایکوف 1969 و استاد پرویز ابوطالب 1972 به دست آمد.

 شاخصه تورنمنت شانردهم شرایط نامساعد, به ویژه گرمای طاقت فرسای تابستان بانکوک,  بود که موجب آن شد تا  کارشناسان, کسب عنوان قهرمانی مشترک سال 1974 را, در جایگاهی بالاتر از کسب عنوان نخست سال 1973 تهران , بدانند. 

 به حکم قرعه, ایران در گروه نخست مقدماتی با حریفانی چون سنگاپور, ویتنام و فیلی پین همگروه شد و این شاید بهترین خوش اقبالی تیم قهرمان بود.

دشوارترین بازی برای ایران در دور مقدماتی, بازی نخست برابر سنگاپور بود که هر چند ابتکار عمل در دست تیم ایران بود اما, بارها از سوی حریف پرتلاش و بدقلق خود تهدید شد اشکال کار ایران بروز ناهماهنگی میان خط دفاع و هافبک ها, بود اما سرانجام ستاره ای بنام کمال خلیلیان با یک گل زیبا , برتری ایران را تثبیت کرد.

دروازه بان سنگاپور بسیار شایسته بود و برابر مهاجمان ایران روز درخشانی را پشت سر گذاشت او در پایان از سوی گکیته برگزار کننده بازی ها, به عنوان بهترین دروازه بان تورنمنت معرفی شد .

گام دوم را ایران با اقتدار کامل برداشت یک پیروزی قاطع 5 بر صفر برابر جوانان فیلیپین صعود ایران را پیش از انجام بازی آخر , قطعی نمود.

دفاع فیلیپین با تلاش بسیار, یک نیمه را برابر مهاجمان پر اشتهای ایران مقاومت کرد و نتیجه را , یک بر صفر حفظ نمود. اما در نیمه دوم نیروی آنها تحلیل رفت و بازی سوم با یک پیروزی پر گل دیگر همراه بشد اما بر خلاف نتیجه کسب شده, تیم ایران پر انتقاد و ناهماهنگ بازی کرد. این بازی خشن, چندین مصدوم روی دست ایران گذاشت که قضاوت داور تایلندی نیز در ان بی تاثیر نبود .

بر این پایه ایران, با کسب سه برد پی در پی بدون گل خورده قهرمان گروه نخست شد و به مرحله یک چهارم نهایی (حذفی), صعود نمود .

شرح عکس:  بترتیب ایستاده از راست : زنده یاد جرج اسکینر ( کمک مربی ) - زنده یاد محمد مراد بربره - علی گیوه ای - حافظ طاحونی - کریم غیاثی ( کاپیتان ) و استاد حشمت مهاجرانی ( سرمربی ) 
 وسط از راست :  کمال خلیلیان - پرویز مظلومی - هادی نراقی - حسن روشن و محمد دستجردی

 شسته از راست : مهدی دینورزاده - زنده یاد محمد نعیما - محسن یزدخواستی و حسن نظری