پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار....

دیدار با فوق ستاره های ژاپن در سال 1353

بازی های آسیایی تهران بدون تردید مهمترین گام برای شناسایی ورزش ایران در سطح بین المللی برای آماده سازی همه تیم های ایرانی شرکت کننده در این بازی ها، اردوهای برون مرزی و مربیان خارجی استخدام شدند.

از جمله والیبال ایران که با هدایت کروداتاداهیکو ژاپنی و دستیاری فاروق فخرالدینی راهی شرق دور شده بودند تا با حداکثر آمادگی به جدال با رقبا برخیزند.

تیم ایران با ستارگان آن روزگار والیبال ایران حسن کرد، مسعود صالحیه، ناصر میرفخرایی، امیر حیدری، محمود چایچی، ماشالله فرخمنش، عزیز پرتوی، یدالله کارگرپیشه، مهدی صابرپور، محمد حیدرخان، فریبرز استخری و مصطفی ذوقی ابتدا در ژاپن با تیم های نیپون کوکان و فوجی فیلم که فوق ستاره هایی مانند اوکوموریتا و مینامی را در ترکیب داشتند بازی کرد و سپس راهی چین شد تا پنج دیدار در ایالات های مختلف از جمله شانگهای و پکن برگزار کند از این جمع استخری در آمریکا، ذوقی در امارات و حیدرخان در سوئد زندگی می کنند.

کاری به این قضایا نداریم که بعد از بازی های تدارکاتی بازیکنانی مانند حسن کرد، مسعود صالحیه و ناصر میرفخرایی از همراهی تیم ملی کنار کشیدند و بازیکن جوانی مانند محمود محب به تیم ملی اضافه شد اما باتوجه به کیفیت خوبی که بازیکنان دعوت شده داشتند اگر با اصرار مسئولان وقت ورزش ایران چین از تحریم در نمی آمد و از طریق بازی های آسیایی تهران گام به عرصه بین المللی نمی نهاد بدون تردید ایران قادر به ایستادن روی سکوی سوم رقابت ها بود.

با مروری بر این خاطرات گذرا یاد همه ی مردانی که پیشگامان والیبال ایران بودند را گرامی می داریم و چه خوب که همه این بزرگان زنده اند و چه افسوس که از هیچ یک از این مردان در شرایط کنونی والیبال بهره گرفته نمی شود.

نویسنده: جمشید حمیدی