چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
فوتبال پرستاره لیگ عربستان

فصلی که شبیه هیچ فصلی نیست

فصل 2023-24 لیگ پررونق عربستان از روز جمعه آغاز می شود و اینکه بگوییم مشتاقانه منتظر آن هستیم، سخنی به گزاف نگفته ایم.

هواداران در عربستان سعودی هرگز چنین استعدادی در حیاط خلوت خود نداشته اند و هرگز چنین توجه بین المللی وجود نداشته است.

الاتحاد مدافع عنوان قهرمانی است و در لیگی که از 16 به 18 تیم افزایش یافته است، باید شکست بخورد. ببرها تنها یکی از چهار تیم مدعی  هستند که در ماه ژوئن توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی تصاحب شد و همان مربی را در جای خود دارد. نونو سانتو در اولین فصل خود تحت تأثیر قرار گرفت و اکنون کریم بنزما، انگولو کانته، فابینیو و جوتا را به تیمی قدرتمند اضافه کرده است.

چند لکه ابر در افق شهر جده وجود دارد. همانطور که الهلال در فصل گذشته دریافت، رفتن به لیگ قهرمانان آسیا، جام باشگاه های جهان و جام پادشاهی می تواند بر فرم لیگ تاثیر بگذارد. انجام این همه بازی حداقل باید به همه بازیکنان راضی نگه دارد که شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه عبدالرزاق حمدالله، بهترین گلزن فصل گذشته لیگ برتر عربستان، از بازی در کمانچه دوم برای بنزما ناراضی است. همچنین مصدومیت اصلی احمد هقازی در خط دفاعی وجود دارد، اما در مجموع، اتحاد بسیار قوی به نظر می رسد.

النصر بعد از نیم فصل کریستیانو رونالدو دوم شد. اکنون آنها یک کمپین کامل با برنده 5 توپ طلا دارند.

مارسلو بروزوویچ و سادیو مانه به ترتیب از اینترمیلان و بایرن مونیخ آمده‌اند و بازیکنانی باکلاس واقعی هستند سپس سکو فوفانا و الکس تلس به استعدادهای فصل گذشته مانند اندرسون تالیسکا، عبدالرحمن غریب و سلطان الغنام اضافه شدند. النصر به خصوص در خط هافبک و حمله با انباشت بازیکن مواجهه است.

پس از شروع ضعیف پیش فصل، تیم النصر به نظر می رسد که با مربیگری لوئیس کاسترو دور هم جمع شود. باید دید که آیا سرمربی یکی از شش مربی پرتغالی در لیگ می تواند با فشاری که روی زردها برای قهرمانی در لیگ وجود دارد، کنار بیاید.

رقبای ریاض، الهلال، همه چیز را در این مورد می دانند و برای کسب عنوان شماره 19 بعد از مقام سوم در دفعه قبل، ناامید هستند. رفتن به دور در چهار جبهه برای تیمی که به دلیل محرومیت های پنجره نقل و انتقالات گذشته تازه نشده بود بسیار زیاد بود.

دیگر خبر کهنه نیست که بگوییم کالیدو کولیبالی از چلسی آمده است تا دفاع را تقویت کند و خط هافبک به طور جدی با سرگ میلینکوویچ ساویچ و روبن نوس به ترتیب از لاتزیو و ولورهمپتون واندررز ارتقا یافته است. هر دو مورد نظر باشگاه های نخبه در لیگ های بزرگ اروپایی بودند و خریدهای قابل توجهی هستند. مربی خورخه ژسوس که برای دوره دوم منصوب شد، مالکوم مهاجم برزیلی زنیت سن پترزبورگ را نیز در اختیار دارد.

هلال مطمئناً چالش برانگیز خواهد بود زیرا این باشگاه یک ماشین برنده است که تعدادی از بازیکنان بین المللی عربستان سعودی مانند سالم الدوسری، یاسر الشهرانی، محمد کنو و علی البولیحی و سایرین باید در آن شرکت کنند. عیسی ممکن است بخواهد یک گلزن پرکار را جایگزین اودیون ایگالو کند. اگر او یکی را انتخاب کند، آبی ها واقعاً متوقف خواهند شد.

نگاه های زیادی به الاهلی خواهد بود که از فصل خود در لیگ دسته دوم بازگشته است. باشگاه جده ادوارد مندی دروازه بان چلسی را به خدمت گرفت و اسطوره لیورپول روبرتو فیرمینو و ریاض محرز را از منچسترسیتی که شاید با استعدادترین بازیکنان تازه وارد محسوب می شود، به طرز شگفت انگیزی اضافه کرد.

رفتن از دسته دوم به عنوان قهرمانی یک جهش بزرگ است اما بدون هیچ تعهد قاره ای، آنها می توانند تمام تلاش خود را به کار گیرند و یک شروع خوب می تواند آنها را برای یک فصل عالی و بازگشت به جمع چهار تیم برتر آماده کند.

الشباب، چهارمین فصل گذشته، به نظر بهترین بازیکن دیگر است، اما به اندازه رقبای خود در بازار نقل و انتقالات شلوغ نبوده است، اگرچه هنوز زمان وجود دارد. اتفاق با استخدام استیون جرارد به عنوان سرمربی و جذب جوردن هندرسون، کاپیتان لیورپول، به دنبال ورود به جمع شش تیم برتر خواهد بود.

هواداران لیورپول در سرتاسر جهان مراقب عملکرد آنها هستند، اما همه طرفداران فوتبال همین کار را برای کل لیگ انجام خواهند داد.

این یک فصل در عربستان سعودی خواهد بود که شبیه هیچ فصل دیگری نیست.

گزارش: پیمان محرمی