چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
از نگاهی دیگر

شطرنج را به اهلش واگذار کنید      

با گذشت نزدیک به دو ماه از استعفای حسن تامینی از ریاست فدراسیون و برکناری شادی پریدر حال فدراسیون شطرنج همچنان وخیم است.

شهرام عظیمی سرپرست جدید فدراسیون علی رغم سردادن شعارهای ارزشی خود در بدو حضورش در  فدراسیون تاکنون اقدام موثری در بهبودی حال مریض بدحال انجام نداده است. هنوز مردی که در اواخر دوران ریاست تامینی به عنوان سرپرست دبیری به کادر فدراسیون اضافه شده بود درمسند قدرت است.

نه عظیمی شطرنج می داند و نه دانشفر از جنس شطرنج است و این درحالی است که در شرح وظایف دبیر صراحتا تاکید شده که او باید به امور فنی مسلط باشد تا از عهده رفع ورجوع آن به خوبی برآید.

دانشفر به طور همزمان هم رئیس هیات شطرنج استان تهران است و هم رئیس انجمن شطرنج ناشنوایان کشور، اهالی شطرنج می پرسند چگونه یک فرد غیر شطرنجی می تواند در آن واحد در سه پست حساس و کلیدی آن هم به طور تمام وقت مشغول باشد؟

جمعی از اهل فن این رشته به خاطر زیاده طلبی و تمامیت خواهی او و دیگر همکارانش خانه نشین شده اند.

وضع کمیته های فدراسیون هم بهتر نیست، وحید خالصی در حالی که هنوز ریاست هیات استان زنجان را به عهده داشت و هنوز هم ساکن آنجاست درهمان بدو انتخاب شدن حسن تامینی در مجمع انتخابات دو سال پیش در میان بهت و غافلگیری دست اندرکاران این رشته به سمت مسئول کمیته مربیان فدراسیون منصوب شد.

درخبر ها شاهد دریافت مدارج بین المللی داوری و برگزارکنندگی برای دبیر فدراسیون و برخی از اعضا هستیم. مسئولیت کمیته مسابقات فدراسیون هم به شخص کمتر شناخته شده ای از استان لرستان (آرمان علی پور) واگذار شده که در زمان انتخابات تمام قد از حسن تامینی حمایت می کرد.

اوضاع برگزاری مسابقات از این ها هم بدتر است. ورودیه های سنگین شطرنجبازان برای شرکت در مسابقات که معمولا با میزان جوایز آن هیچگونه همخوانی ندارد باعث نارضایتی عمومی در سراسر کشور شده و همه را به ستوه آورده است.

در چنین شرایط طاقت فرسایی سرپرست فدراسیون همچنان از سوی بانیان این وضع که همگی از متحدان تامینی و پریدر محسوب می شوند تغذیه فکری می شود و علی رغم برخی ادعا ها "خدا ترسی" چشم به روی حقایق می بندد و تهدید می کند هر که بخواهد آرامش اوضاع را برهم بزند برابر او خواهد ایستاد. 

شعار و خواسته ما اهالی شطرنج از سرپرست موقت فدراسیون آقای عظیمی فقط این است: لطفا هرچه زودتر مجمع را برگزار کنید تا آرامش برقرار شود. شطرنج را به اهلش بسپرید تا شاید حالش بهتر شود و در بخش بهتری بستری شود.

نویسنده: جواد لواسانی = کارشناس رشته مربیگری شطرنج