چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
هندبال نوجوانان از نگاه دیگر

بیجاری: آنالیز و آمادگی جسمانی مدرن را پی بگیریم

هندبال ایران در بخش پایه قبلا قهرمان نوجوانان و جوانان آسیا بود و بازیکنان این تیم ها همانند برادران استکی سال ها تیم ملی را تغذیه کردند و در مسابقات قهرمانی جهان دانمارک بلند آوازه را شکست دادند.

مهدی بیجاری کاپیتان سابق تیم ملی هندبال با بیان این مطلب به البرز ورزشی گفت: چند سالی بود که ما در این رده سنی دچار توقف شده بودیم تا اینکه با زحمات رحیمی زاده و بازیکنان بااستعدادی که داریم در مسابقات نوجوانان صعود کردیم.

بازیکنان این تیم پرتلاش و آینده دار هستند ولی در بحث بدنسازی باید نگاه خودمان را عوض کنیم، من چندی پیش بازیکنی را در پست بغل از فیزیک و بدنی خدادادی عالی برخوردار بودند اما تناسب بین عضلات بالاتنه و پایین تنه این بازیکن و دیگر اعضای این تیم وجود نداشت وقتی بازیکنی در سن نوجوانان زانو بند به پایش می بندد نشان می دهد که راه رشد طی نکرده و دچار آسیب دیدگی می شود.

در بخش آنالیز هم ما همچنان به شیوه قدیمی اتکا می کنیم. دیگر زمان ان گذشته است که آنالیز فقط در تعداد رد و بدل شدن پاس و شوت ها بوده است، هندبال دنیا سیستمی خاصی را در ارائه سرعت، قدرت و ضدحمله های بازیکنان اجرا می کند و ما بدون تعارف هنوز در این زمینه ها پیشرفت نکرده ایم.

پیشرفت یعنی هندبال عربستان، مصر و... و در والیبال نیز تیم های ایرانی یک نمودار دیگر است. از من ناراحت نشوید نظر خودم را می گویم، باید هندبال شناوری را پی بگیریم و به ویژه در آنالیز و بدنسازی نگاهمان را عوض کنیم.

علمی ترین فرد هندبال ایران آقای عزت الله رزمگر است که همیشه درحال تحقیق و تحسین است، این فرد باید جای افراد مثل آقای اکبر آبادی کنار تیم باشد. تبلیغ گرایی را رها کنیم و به اندازه زحماتی که فدراسیون می کشد به نهایت بهره برداری برسیم.

نقد ما به هیچ وجه تخریب نیست می خواهیم که هندبال ایران مدرن و پیشرفته باشد.

گفت و گو: ج - دوستدار