چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
گفت و گو اختصاصی با مدیری از جنس ورزش و رسانه

آخوندی: دو ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس واگذار می شود

بدون تعارف کشور ما برای پیمودن مسیر پیشرفت چاره ای جز تربیت نسل جوان در امر مدیریت ندارد.

خدا را شکر که این سرزمین مقدس آنقدر استعداد جوان و تحصیلکرده دارد که با نسیم نیم نگاهی می درخشند و دریچه های امید را به روی مردم صبور و مشتاق ارتقای موقعیت داخلی و بین المللی کشور می گشایند.

یکی از این جوان ها که سرشار از تجربیات مدیریت و محیط بر دانش فنی است را پیشتر در حوزه ورزش و تربیت بدنی شناخته ایم و امروز عضوی کوشا، دلسوز و مدبر در شورای اسلامی شهر تهران است.

وقتی پای صحبت این مهندس جوان رسانه ای و ورزشی یعنی دکتر محمد آخوندی نشسته ایم بیشتر بر این باور شده ایم که به لطف حضور این شخصیت های تاثیرگذار و عاشق خدمت به شهر و وطن می توانیم انحصار مدیریت های چرخشی و سنتی را کنار بگذاریم و مملکت را به مدیرانی جوان، نیک اندیش و خلاق بسپاریم.

دوره طلایی ورزش

با دکتر محمد آخوندی که میهمان پایگاه خبری البرز ورزشی و روزنامه بین المللی شوت بود از هر دری سخن گفتیم. او که زمانی در صدا و سیما تا سردبیری سرویس خبری این سازمان انجام وظیفه کرده بود در زمان ریاست مهندس علی آبادی در سازمان تربیت بدنی مدیرکل روابط بین الملل و سخنگوی ورزش کشور بود.

فوتبال بازی می کرد و مهندسی دانشگاه علم و صنعت را به عنوان پشتوانه علمی خود در کارنامه دارد.

ابتدا از تجربیات ایشان در زمان همکاری با سازمان تربیت بدنی پرسیدیم و دکتر آخوندی گفت: به نظر من در دولت نهم به دلیل نگاهی که رئیس جمهوری وقت آقای احمدی نژاد داشت و پیگیری های مهندس علی آبادی رئیس سازمان وقت تربیت بدنی وضعیت بودجه و عمرانی و جاری ورزش کشور موقعیت بسیار خوبی داشت و از نظر ساخت و ساز و تکمیل طرح های نیمه تمام، کار های بزرگی صورت گرفت که بخش عمده ای از آنها محصول مصوبات رئیس جمهوری وقت بود.

در بازی های گوآنگژو در سال 2010 از رتبه ششم دوره قبل به مقام چهارم بازی های آسیایی نائل آمدیم و در ادامه راه بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران در المپیک 2012 لندن رقم خورد در واقع دوره طلایی ورزش را پشت سرگذاشتیم. البته مسائلی هم وجود داشت مثل ماجرای جام جهانی فوتبال در سال 2006 و درگیری آقای دادکان و علی آبادی فضای ورزش را متشنج کرد اما به نظر خودم دور بسیار خوبی برای توسعه ورزش در سطح کشور بود و تجربه ای گرانبها برای خود من که هنوز هم از آن تجربیات استفاده می کنم. آقای علی آبادی واقعا مدیر بسیار خوبی بود.

مدیرکل سابق روابط بین الملل وزارت ورزش درباره شرایط کنونی وزارت ورزش افزود: در اینباره نظر خاصی ندارم ولی افزودن امور جوانان به ورزش ظلم به جوانان بود چرا که اولویت با ورزش و تربیت بدنی است و جوانان تقریبا نادیده گرفته شده اند جوانان می توانستند مسائل و خواسته های خود را تحت عنوان یک سازمان به صورت مستقیم پیگیری کنند و در این حال ورزش کشور چابک تر به امور خود می پرداخت.

آخوندی درباره دلایل حضورش در انتخابات شورای شهر گفت: سال ها در صنعت خودروسازی مسئولیت داشتم، قائم مقام باشگاه سایپا بودم، هیات مدیره نساجی قائم شهر را برعهده داشتم، عضو شورای سیاست گذاری ورزش و رادیو بودم، چهار – پنج سال در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تجربیات مدیریتی خوبی برعهده داشتم و فکر می کنم که بخشی از دلایل انتخابات من در شورای به خاطر شناخت جامعه ورزش و رسانه از بنده بوده است.

نگاه ورزشی شورای شهر و شهردار

وی افزود: درمورد نگاه شورای شهر به ورزش نیز باید به این نکته اشاره کنم که پرداختن به ورزش یکی از وظایف سازمانی ذاتی شهرداری است. خوشبختانه آقای زاکانی خود از خانواده ورزش بوده و پدر ایشان از داوران سرشناس کشتی و پهلوانی بوده و بیشتر شورای شهر ورزشکار بوده و یا نوعی به ورزش علاقه مند بوده اند.

در این رهگذر سوای پرداختن به ورزش همگانی که نگاه اصلی شورای شهر را در بر می گیرد به ورزش قهرمانی نیز توجه خاصی داشته ایم به طور مثال چندین تفاهمنامه با کمیته ملی المپیک، فدراسیون های فوتبال، وزنه برداری، کاراته و شمشیربازی امضا کرده ایم که حمایت از تیم های ملی تقدیر و تشکر از قهرمانان ورزش در چارچوب این تفاهمنامه ها جای دارد.

باید تاکید کنم که دو سال گذشته بودجه ورزش و شهرداری سه برابر افزایش پیدا کرده است و تعداد رقابت های ورزشی فزونی یافته و ارائه خدمات از نظر استفاده از سالن ها، استخر ها و مجموعه های ورزشی رشد چشمگیری داشته است و امیدوار هستیم که سال جدید نیز این توجه ها گسترش یابد.

دوری از اقدامات نمایشی

عضو اسلامی شهر تهران درباره گسترش ورزش همگانی در سطح شهر تهران نیز گفت: بدون تردید گسترش ورزش همگانی نیازمند همکاری همه ی وزارتخانه ها، نهاد ها و ارگان ها هست به طور مثال وزارت ورزش، دانشگاه ها ، آموزش و پرورش، سپاه، نیروی انتظامی و... فضا ها و امکانات زیادی دارند که متاسفانه جدا از هم به فعالیت می پردازند درصورتی که همه ی این امکانات در کنار هم مجموعه ای وسیع و بی مانند را در اختیار مردم قرار می دهند تا در چارچوب یک تفاهم نامه یا وحدت رویه خدمات رایگان ارائه دهند.

دکتر آخوندی در پاسخ به پرسش ما مبنی بر اینکه چرا لاین های دوچرخه سواری در معابر عمومی برچیده شده اند گفت: ما با کار های نمایشی موافق نیستیم این لاین ها موجب ایجاد ترافیک در رفت و آمد عمومی نیز بوده اند ولی ما توسعه فضا های ورزشی را با جدیت پیگیری می کنیم. بیشترین اهتمام شهرداری به تسریع حمل و نقل، تهیه اتوبوس ها، تاکسی و موتور های برقی، واگن ها قطار و.... است. فضا های پارک ها هم در اختیار مردم قرار دارند اما دسترسی آنها برای همگانی ساختن ورزش در بین مردم آسان نیست و باید همانگونه که اشاره کرده ام همه ی سازمان ها کمک کنند.

دکتر آخوندی همچنین به امضای تفاهم نامه برای کمک به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: استقلال و پرسپولیس اگرچه سرمایه های ملی ورزش محسوب می شوند ولی متعلق به شهر تهران هستند به همین دلیل شورای شهر در نظر دارد دو ورزشگاه امام رضا (ع) و شهید کاظمی را طی تفاهمنامه ای به استقلال و پرسپولیس واگذار کند تا جزو اموال و سرمایه های این باشگاه باشند و فکر می کنم از این طریق بخشی از مشکلات مربوط به AFC نیز برطرف خواهد شد ضمن اینکه در حوزه زیرساخت ها و سخت افزاری نیز به استقلال و پرسپولیس کمک خواهیم کرد.

حمایت از اهالی رسانه

دکتر آخوندی درباه فضا های ورزشی در تهران گفت: مجموع فضا ها و اماکن کوچک و بزرگ 800 فضا را شامل می شود که بیش از 200 تاسیسات به طور مستقیم زیر نظر آقا اوجاقی و سازمان ورزش اداره می شود.

به زودی طرحی با یک فوریت در شورای شهر به تصویب خواهد رسید که براساس آن مدیریت و نظارت به اماکن ورزش متعلق به شهرداری با شیوه ای جدید اجرا شود و این امر در راستای برخی خواسته ها و شکایات شهروندان عزیز تحقق می یابد ما نیز اعتقاد داریم که باید نظارت بر اماکن ورزشی را وسعت ببخشیم.

گفت و گوی ما با دکتر آخوندی دامنه ی گسترده ای پیدا کرد و از چگونگی استفاده از پیشکسوتان و کمک به قهرمانان ورزشی برای بازی های آسیایی تا تشکیل صندوق حمایت از خبرنگاران و ورزشی نویسان ادامه یافت و او گفت: کار رسانه ای بسیار سخت است و بچه های رسانه واقعا از سر عشق و علاقه می نویسند وگرنه درحالت عادی صرف این همه انرژی توجیه عقلی ندارد. به همین دلیل حمایت از ورزشی نویسان وظیفه وزارت ورزش و شهرداری است.

به زودی بر اساس تفاهم نامه ای که امضا خواهد شد شورای شهر تلاش می کند که امکانات، خدمات و کمک هایی را برای حمایت از ورزشی نویسان و خبرنگاران ارائه دهد.

تحریریه البرز ورزشی و روزنامه شوت

عکس از حبیب رحیمی