پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گفت و گو با بازیگر ورزشکار

هاشمی: دست های پشت پرده سد راه جوانان هستند

یکی از جوان هایی که بر سر دو راهی عشق والیبال و سینما ناچار شد که دنیای پر زرق و برق اما مملو از حاشیه و دست های پشت پرده سینما را برگزیند هوشمند هاشمی است که بازی زیبای او را در سریال کلانتر به اتفاق ایرج نوذری به یاد داریم.

او با 194 سانتی متر قد ابتدا در مدارس منطقه چهار تهران در پست قدرتی بازی می کرد اما با این حال توصیه ی هنرمندانی چون ابوالفضل پورعرب که در آن دوران سوپر استار سینما ایران بود وی را به دنیای هنر و بازیگری کشاند و با اینکه خوب پیش می رفت و عاشقانه در راه جلوگری می شتافت در بند حسادت ها و بند و بست ها پشت پرده متوقف شد و بعد از سریال ممنوعه کمتر مورد توجه و حمایت فیلمسازان قرار گرفت.

دلی پر از درد از بند و بست ها و روابط نهان و آشکار دنیای سینما دارد اما مانند هزاران جوان ایرانی امید خود را از دست نداده و درحالی که غبطه ها می خورد به آینده امیدوار است.

او که میهمان البرز ورزشی بود از این بابت که جوانان ساده دل و بدون پشت و پناه در همه ی عرصه ها باید زجر بکشند تعجب می کرد و از وعده و وعید های توخالی و دست های پشت پرده که درب بازیگری را به روی بچه های پولدار باز کرده اند شکوه کرد و گفت: همانگونه که فوتبال ورزش بچه ها بدون پول و بچه ها محروم است در سینما باید حامی داشت یا جیبی پر از پول، من فارغ التحصیل بازیگری هستیم و پر از اشتیاق و هنر ذاتی که خداوند در وجودم به ودیعه گذاشته است.

در دنیای هنر ورزشکارانی بودند که گل کرده اند مانند پژمان جمشیدی و حتم دارم که اگر تنگ نظری ها بگذارد من هم به آنچه که شایسته هستم دست خواهم یافت.

هوشمند هاشمی می گوید: مسابقات والیبال نوجوانان جهان را دیده ام چقدر لذت بردم اما این جوانان برای اینکه همانند سعید معروف نام بین المللی پیدا کنند یا مثل سیدموسوی و امیر غفور باشند نباید اسیر فضای مجازی شویم. من هر وقت که به فضای مجازی مراجعه می کنم متاسفانه بازیکنان والیبال را فعال می بینم و این یک خطر بزرگ برای والیبال ما محسوب می شود.

قدم آنقدر بلند بود که برای فیلمبرداری فیس تو فیس در تلویزیون دچار مشکل می شدیم و حتی مجبور شدم که برای جلوگیری از رشد قدم آمپول استفاده کنم.

هوشمند هاشمی، سریال کلانتر و ممنوعه را برای ما تشریح کرد و اینکه به خاطر عشقی که به بازیگری داشت حاضر شد در ابتدای کار از 15 میلیون تومان دستمزد خود بگذرد. آن زمان پژو 60 میلیون تومان بود و او از این بابت نیز رودست خورده است.

من هم پرسپولیسی هستم و هم استقلالی، فوتبال را تماشا می کنم و والیبال را هم نیز. در عرصه ی هنر و سینما بازیگری مانند شهاب حسینی، بهرام رادان، فاطمه معتمد آریا، سوسن تسلیمی و ابوالفضل پورعرب نمونه اند. بهروز وثوقی مرد اول سینمای ایران بود و تماشای سریال غریبانی پورعرب مرا به دنیای هنر کشانده است.

گفت و گو: عباس اسماعیلی