پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

پایتخت والیبال ایران از نگاه سایت فدراسیون جهانی

Asian Championship In Full Swing In Iran’s Volleyball Capital Urmia

بیست و دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی بزرگسالان آسیا AVC از روز شنبه با برگزاری اولین دیدارهای مرحله گروهی این دوره از مسابقات به میزبانی شهر ارومیه به عنوان پایتخت والیبال ایران آغاز شده است.

این مسابقات تا 26 مرداد ماه در دو ورزشگاه الغدیر و شهید آهندوست برگزار می شود که قهرمانان آسیا در سال 2023 مشخص می شوند و رده بندی نهایی نهایی مشخص می شود.

پس از خروج مغولستان، 17 تیم در ارومیه با هم به رقابت می پردازند که به 6 گروه سه تیمی رفت و برگشت، غیر از گروه D که تنها دو تیم حضور دارند، برای مرحله اول مسابقات حضور دارند. هنگ کنگ، ایران و عراق شامل گروه A، ژاپن، تایلند و ازبکستان در گروه B، چین، اندونزی و قزاقستان در گروه C، بحرین و چین تایپه در گروه D، افغانستان، هند و قطر در گروه E با یکدیگر رقابت خواهند کرد و بنگلادش، کره و پاکستان در گروه F. 12 تیم برتر در مرحله پلی آف منتهی به مسابقات مدال ادامه خواهند داد، در حالی که بقیه برای توزیع مکان ها از 13 تا 17 بازی خواهند کرد.

ایران تیم محبوب خانگی شروعی عالی در گروه A داشت و با شکست 3 - صفر هنگ کنگ، چین، هواداران را خوشحال کرد. این یک نتیجه ناامید کننده برای هنگ کنگ، چین بود، زیرا این تیم روز گذشته نیز در بازی افتتاحیه گروه A خود مقابل عراق با نتیجه 3-2 شکست خورد.

در گروه B، ژاپن 3-0 تایلند و ازبکستان 3 - صفر را شکست داد و دو برد متوالی را برای شروع مسابقات خود رقم زد. گروه C شاهد مسابقه ای بین چین و اندونزی بود که در نهایت چین با پیروزی 3-2 به صدر جدول رسید. در دیدار روز دوم گروه C، اندونزی موفق شد با نتیجه 3-1 قزاقستان را شکست دهد.

چین تایپه با پیروزی 3 - صفر مقابل مغولستان به سبک بازی خود را در گروه D آغاز کرد و سپس در یک مسابقه فشرده 3-2 بر بحرین غلبه کرد.

در همین حال، قطر در دو روز رقابت ها بر گروه E مسلط شد و هند را 3-صفر در روز افتتاحیه و افغانستان را 3-صفر در روز دوم شکست داد. در گروه F، کره و پاکستان 3 بر صفر بنگلادش را شکست دادند.

قطر با پیروزی مقابل هند و افغانستان جایگاه خود را در مرحله دوازدهم نهایی تضمین کرد.

ژاپن، قطر، ایران، چین تایپه و پاکستان نیز با پیروزی های خود در مرحله دوازدهم نهایی این مسابقات حضور پیدا کردند. بحرین نیز علی رغم از دست دادن خود در این وضعیت قرار دارد. پنج بازی دیگر روز دوشنبه برای پایان مرحله مقدماتی برنامه ریزی شده است.

ایران میزبان مدافع عنوان قهرمانی دو دوره قبلی در سال های 2019 و 2021 است و چهار بار قهرمان شده است. کره نیز چهار بار به عنوان قهرمان جشن گرفته است، در حالی که نایب قهرمان 2021 ژاپن با 9 عنوان قاره ای پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت ها است. چین، دارنده مدال برنز دو سال پیش، سه بار قهرمان آسیا شده است، در حالی که استرالیا یک بار، در سال 2007، قهرمان آسیا شده است.

برگردان: هستی رفیعی