پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
جام باشگاه های آسیا از راه رسید؛

گروه مرگ نه، گروه زندگی!

 ورزش و رشته پرجاذبه فوتبال اصولا با مرگ میانه ای ندارد، همگروهی پرسپولیس با النصر و الدحیل را باید" گروه زندگی" و رقابت حساس و فشرده قلمداد کرد.

روز گذشته مراسم قرعه کشی رقابت‌های فوتبال جام باشگاههای آسیا در شهر کوالالامپور مرکز AFC برگزار شد.

 نبود استقلال ایران در این جمع حقیقتا تاسف بار است و از سو مدیریت در نظام باشگاهی حکایت دارد. پرسپولیس، سپاهان و نساجی سه نماینده ایران در گروه‌هایی سخت و دشوار قرار گرفتند.

همانطور که پیش تر قلمی کردم، اصولا اطلاق گروه مرگ را شخصا در ورزش بر نمی تابم. باید از جملاتی مانند گروه زندگی و حیات و فرصت دوباره استفاده کرد.

فعالیت ‌های بین المللی در ورزش فرصتی برای نشان دادن ظرفیت ها و توانایی ها است. در این رخدادها باید جدا از موضوعات فنی و نمایش فوتبالی به  فرهنگ، آداب و سرمایه انسانی که همانا حضور هواداران بی شمار در ورزشگاه‌ها است توجه داشت.

متاسفانه به لحاظ اجرایی از فرصت ها بهره و استفاده درستی نبرده ایم و تهدیدها اساس فوتبال ما را تحت تاثیر قرار داده است. اینکه در تهران و ورزشگاه آزادی نمی توانیم میزبان النصر و دیگر رقبا باشیم تهدید جدی است.

اینکه سیستم var نداریم و اخبار گوشه و کنار حکایت از لغو میزبانی سه تیم ایرانی دارد، این نکته را باید تهدید قلمداد کنیم. معلوم نیست با این ساختار معیوب نرم افزاری و سخت افزاری و به شدت ابتدایی چگونه می توانیم با رقبا بستیزیم؟

پرسپولیس در گروه E با النصر عربستان، الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان  قرار گرفته است. آماده نبودن ورزشگاه آزادی و نبود وی آی آر قطعا میزبانی را از ما خواهد گرفت.

این ‌موضوع یک تهدید جدی است و همه چیز را به سود رقبا رقم خواهد زد. گفته می شود بازی نخست پرسپولیس با النصر به جای آزادی در امارات یا قطر برگزار خواهد شد. فوتبالی که داعیه حرفه ای دارد از کوچکترین امکانات به بهره است.

دیروز در لحظات پایانی بازی که پرسپولیس در پی جبران گل خورده بود و بی محابا به دروازه ذوب آهن ‌یورش می برد، به یک باره برق ورزشگاه آزادی دچار نقص شد و...

در ورزشگاه نقش جهان هنوز زمین ‌چمن اصفهانی ها شرایط مطلوبی ندارد. در قائم شهر ورزشگاه نساجی با شرایط استاندارد فاصله زیادی دارد.

برای جبران این زیر ساخت ها باید فکری عاجل داشت. در فوتبالی که هزاران میلیارد هزینه می شود چرا از ابتدایی شرایط ساختاری در ورزشگاه‌ها به بهره ایم و...

گفتنی است: سپاهان در گروه c با  تیم های اتحاد عربستان، نیروی هوایی عراق و الشارجه امارات قرار گرفت.

نساجی هم با الهلال عربستان، بمبئی هندو نوبهار ازبکستان در گروه D ایستاد.

نویسنده: احمد میرزاییان