پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادداشت وارده

مسیر هموار نابلد ها، در ورزش

ورزش به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان فرهنگ و مهمترین رکن این پدیده مهم اجتماع، مسوولیتی خطیر در قبال سلامت روحی، روانی و جسمانی هر جامعه ای را عهده دار است و از این منظر، جایگاهی رفیع در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی داشته و دارد .

اهمیت دانایی، تخصص و آگاهی فنی، مدیریتی، اجرایی و ... در  ورزش و لزوماً ورزشی ها، اگر از دیگر حوزه های کاری، همچون وکالت، قضاوت، پزشکی، صنعت و غیره و غیره، پر اهمیت تر نباشد، کم ارزش تر از آن حوزه ها هم نیست و در حیطه اختیارات و وظایف خود، بسیار بسیار هم پر مسوولیت است، چرا که طیف وسیعی از جامعه را تحت پوشش خود قرار می دهد .

در امر تربیت بدنی و ورزش و در جهت توسعه عمومی، همگانی و قهرمانی آن، از بچه ها و نونهالان زیر پنج سال گرفته تا سالمندان بالای هشتاد سال، مخاطب این حوزه هستند و همانطور که می دانید و می دانیم سلامتی و تقویت جسم و روح آنها، مستقیما در نشاط و سلامت روانی جامعه، موثر و نمایان است  .

... همه اینها را خدمت دوستداران ورزش و خوانندگان گرامی عرض کردیم تا به این نکته برسیم که وقتی کار  تا به این حد، تخصصی، فنی و حرفه ای است، کارگزاران این امر هم باید متخصص و صاحب صلاحیت باشند .

اینک در ادامه آنچه پیش از این نیز عرض کرده بودیم، یادآور می شویم که لازم و ضروری است مسوولان محترم ورزشی استان ها و روسای ارجمند هیات های ورزشی سراسر کشور و در رشته‌های مختلف ورزشی، باید و باید متخصص این مهم هم باشند .

چون تمامی مسوولیت های ستادی فدراسیون های ورزشی در قالب برنامه‌های توسعه ای در بخش های مختلف، در اختیار روسای هیات های ورزشی هم هست و بزرگواری که در جایگاه رییس هیات ورزشی یک استان قرار می گیرد، باید بداند؛ اولا در کدام سمت قرار گرفته و در ثانی، توانایی اجرا، نظارت، ارزیابی و کنترل برنامه ها را هم داشته باشد .

بنابراین و با ذکر نکات فوق و از آنجایی که روسای هیأت های ورزشی هم به صورت انتخاباتی و از طریق رای گیری در مجمع عمومی تعیین می شوند، ضروری است، بزرگوارانی در این چرخه انتخاباتی قرار گیرند که دارای تخصص های گوناگون و فنی و اجرایی باشند .

... و متأسفانه، صراحتا و بدون تعارف اعلام می کنیم که همچنین پروسه ای در انتخاب روسای هیأت های ورزشی استان ها، نه تنها رعایت نشده، بلکه همه جوره راه برای ریاست آدم های کاملاً نابلد و کاملاً نا آشنا و کاملاً غیر متخصص باز _ باز است .

در اینصورت، اولین  فاجعه، آنجایی رخ می دهد که سرنوشت تدوین برنامه‌های آموزشی و فنی، نظارت، کنترل و ارزیابی فعالیت های ورزشی بچه های زیر پنج سال، به دست نابلدها قرار می گیرد و خسران و زیان بعدی هم، زمانی اتفاق می‌افتد که همین رییس هیأت نابلد و غیر متخصص، در انتخاب رییس یک فدراسیون کاملاً فنی و تخصصی، تعیین کننده می شود .

... و دیگر سوال مهم و اساسی که در این قسمت مطرح می‌شود آن است؛ کدام عزیزان و بزرگواران، روسای هیات های ورزشی استان ها را انتخاب می کنند ؟

این قصه ادامه دارد و ... باقی بقای شما .

نویسنده: فرامرز سنگینی – کارشناس ارشد تربیت بدنی