پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

فوتبال مستقل است، وزارت ورزش خود را کنار بکشد

نامه فدراسیون فوتبال در خصوص حق پخش تلویزیونی، ایرادات بسیاری دارد که لازم است باشگاه‌ها برای احقاق حق خود با آن ورود کنند.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: نامه مهدی تاج خطاب به سرپرست سازمان لیگ فوتبال درباره حق پخش فوتبال و توافقاتی که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی انجام شده بود این امیدواری را در جامعه فوتبال به ‌وجود آورد که بالاخره، احتمال دارد این پول به باشگاه‌های فوتبال تزریق ‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال در این نامه خواستار برگزاری یک جلسه آنلاین با مدیران باشگاه‌ها برای بررسی این طرح شده است که می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، اما در متن نامه نکاتی مطرح شده که سوالاتی را برای علاقه‌مندان فوتبال و کارشناسان ایجاد کرد.

اول این که مگر فدراسیون فوتبال مستقل، غیر انتفاعی و غیردولتی نیست؟ پس چرا وقتی وزارت ورزش طبق اساسنامه نمی تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد تا این حد محقق شده است؟

حق‌ پخش فوتبال که سال‌هاست فوتبالی‌ها در پی آن می دوند با چه مجوزی به حق پخش ورزش گره خورده است تا دست وزارت ورزش برای استفاده از ظرفیت فوتبال برای درآمدزایی باز باشد.

آیا حالا که صحبت از حق پخش ورزش به میان آمده است مدت زمان برنامه‌هایی که شبکه ورزش به شکل ۲۴ ساعته در حال پخش است در این حق پخش گنجانده می‌شود؟

سوال بعدی این است که آیا وزارتخانه های دیگر برای پخش برنامه‌های دیگر صدا و سیما با این نهاد قرارداد می‌بندند که حالا وزارت ورزش برای حق پخش تلویزیونی فوتبال باید وارد عمل شده و یک سوی قرارداد باشد؟

حال که به وضوح دیدیم چقدر از سطح اول و یا حتی سطح دوم فوتبال در جهان عقب هستیم اما باز هم ترجیح می‌دهیم با قوانین خودمان جلو برویم. در کجای دنیا تبلیغات روی پیراهن باشگاه‌ها بخشی از دارایی‌های تبلیغاتی صداوسیما و وزارت ورزش محسوب می‌شود که باید به خزانه واریز شود و فقط 50درصد از آن درآمدزایی سهم باشگاه شود؟

تبلیغات محیطی که در انحصار سازمان لیگ است که دیگر جای خود دارد و هرگز با بیلان مالی مشخصی در این خصوص اطلاع رسانی نشد.پس چرا صحبت از درآمدی 50 درصدی ر این بخش می‌شود.

از این رو باشگاه‌ها که همواره در این چند ساله نتوانستند حق واقعی خود را در از حق پخش تلویزیونی دریافت کنند و از این جهت بسیار صدمه دیده و علاقمندان خود را در تنگناهای روحی روانی قرار دادند، این بار به لطف رسانه‌ها می‌توانند با دقت و کاملاً کارشناسانه، حق واقعی خود را بدون دخالت هیچ ارگان دولتی دریافت کنند. بدون شک در این مهم فیفا به عنوان نهادی کاملاً مستقل از باشگاه‌ها حمایت خواهد کرد.