پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
والیبال ایران بر سر دو راهی

عبور از تونل تاریک زمان

ناکامی دگر باره تیم ملی والیبال مقابل ژاپن افکار عمومی را جریحه دار کرده است. با این همه نمی شود دست روی دست گذاشت و فقط به شرح ماوقع پرداخت.

اعتقاد داریم که کشوری با این همه جمعیت و جوانان خوش قواره ای که در گوشه و کنار مملکت در انتظار نسیم توجه به سر می برند می تواند دوباره در این ورزش زیبا قدعلم کند به همین دلیل با کارشناسان این رشته برای یافتن راه حل گفت و گو می کنیم.

محمدرضا دامغانی بازیکن و مربی سابق تیم ملی می گوید: با بزاعتی که ژاپن داشت شکست مقابل این تیم و مربی نامدارش قابل پیش بینی بود، ما در آینده نزدیک نیز دوباره خواهیم باخت چون متاسفانه برنامه ریزی مدونی نداریم و از داشته های خود به درستی استفاده نمی کنیم. اعتقاد دارم که فدراسیون والیبال باید دست به تغییرات اساسی بزند و این تغییرات باید شامل کادرفنی و بازیکنان شود.

خدابیامرز یزدانی خرم به شدت به بازیکنان سالاری مقابله می کرد و شکست امروز ما می توانست زمینه برخورد جدی با بازیکنانی را فراهم سازد که در اختیار مربیان نیستند.

مربی بین المللی والیبال درباره بازی های آسیایی پیش رو نیز می گوید: همیشه فشار وزارت ورزش برای کسب مدال در بازی های آسیایی روی دوش فدراسیون بوده است از سوی دیگر به دلیل در پیش بودن مسابقات المپیک هیچ مربی بزرگی مانند آنتیگا حاضر نمی شود که خطر کند، مربی باید فرصت کافی داشته باشد. پیشنهاد می کنیم که رئیس فدراسیون و بهروز عطایی سرمربی تیم ملی جلسه ای با چند آدم تاثیرگذار بگذارند تا بتوانند از حواشی تیم ملی بکاهند و از تونل تاریک زمان فعلی بگذرند.

تربیت نسل طلایی جدید

محمد ابراهیم وادی مربی باتجربه بین المللی و پدر محمدطاهر وادی پاسور تیم ملی می گوید: تیم ملی در بازی با ژاپن هماهنگ نبود و در توپ گیری درست عمل نکرد به همین دلیل سرعتی زن های ما نتوانستد عملکرد خوبی داشته باشند از سویی دیگر ترس باخت به جان کادرفنی و بازیکنان افتاده بود تا آنها در فضای جهنمی غوطه ور شوند. ترافیک مسابقات از جام ملت های جهان گرفته تا انتخابی المپیک فشار زیادی را روی دوش کادرفنی و بازیکنان گذاشته است. کنترل شرایط روانی تیم مهمترین وظیفه فدراسیون و مربیان است.

وی درباره انتخاب محمد طاهر وادی به عنوان بهترین پاسور آسیا با وجود سکیتا پاسور اعجوبه ی ژاپنی گفت: انتخاب بهترین ها بر مبنای داده های VIS صورت می گیرد و میزان تاثیرگذاری و نوع پاس هایی که یک پاسور ارسال می کند ملاک اصلی قرار می گیرد. پاسور ژاپن قد کوتاه بود و هیچ نقشی در دفاع روی تور نداشت.

مربی سابق تیم های ملی پایه ی ایران در خاتمه اضافه کرد: به نظر من با تزریق سه – چهار بازیکن جوان می توانیم یک نسل طلایی دیگر را در والیبال ایران تربیت کنیم.

گفت و گو: جمشید حمیدی