پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
تور دوچرخه سواری آذربایجان در خط پایان

یک ایرانی چینی ها را به قهرمانی رساند!

سی‌وششمین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان پس از پنج روز به اتمام رسید.

در این مسابقات سعید صفرزاده رکابزن ایرانی که برای تیم تیان چین مسابقه می داد در بخش انفرادی به مقام قهرمانی رسید و در تیمی نیز مالزیایی ها در صدر ایستاد.

نکته جالب توجه در حاشیه و متن این رقابت ها قضاوت چهار بانوی ایرانی بود که در 36 دوره برگزاری این تور سابقه نداشت. فرشته چلانی، ژینا پورمحمد، ترلان بحری و سودابه هشترودی به عنوان نخستین داوران زن ایرانی وارد عرصه ی قضاوت در یک تورنمنت بین المللی شده اند.

تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان معتبرترین تور دوچرخه‌سواری ایران و قدیمی‌ترین تور دوچرخه سواری در قاره آسیا به‌شمار می‌آید که همه ساله در اواخر بهار در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل زیر نظارت فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری (UCI) برگزار می‌شود. نخستین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۳۶۵ در سطح ملی و با حضور تیم‌های ایرانی برگزار شده بود.

یادش به خیر که تور آذربایجان در دهه های گذشته چه بازتاب دلنشینی داشت و چقدر قهرمانان سرشناس بین المللی به انگیزه شرکت در این رقابت ها وارد کشور ما می شدند به ویژه آذربایجانی ها در میزبانی و برگزاری این تورنمنت سنگ تمام می گذاشتند.

سی‌وششمین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان، ۵ تا ۹ شهریورماه با حضور ۱۵ تیم داخلی و خارجی به میزبانی سه استان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل برگزار شد.

تیم‌های مس سونگون ایران، کانتیننتال تایلند، پلی ژن مالزی، ماتریکس ژاپن، پروجکت عراق، کلاپای اندونزی، روجای تایلند، آلماتی قزاقستان، یونیورس هلند، فری مغولستان، تیم ملی عراق، ویکوریا فیلیپین، وینو قزاقستان، تیم ملی ایران و تایانیود چین در این دوره از تور حضور داشتند.

گزارش: ج - دوستدار