پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نگاهی به عملکرد ملی پوشان توپ و سبد

بسکتبال روی دست والیبال بلند شد!!

تیم ملی بسکتبال ایران همه ی دیدار های خود را در چارچوب پیکار های جهانی واگذارد کرد. برادر دیرین والیبال حالا از بابت باخت های پیاپی روی دست والیبال بلند شده است.

تیم ملی ایران در آخرین بازی خود از این رقابت‌ها، شب گذشته به مصاف لبنان رفت که با نتیجه ۷۳ - ۸۱ شکست خورد تا پنج باخت متوالی، به کار خود در این رقابت‌ها پایان دهد.

به این ترتیب شاگردان هاکان دمیر با پنج شکست متوالی و تفاضل گل ۹۸- بالاتر از اردن با پنج شکست و تفاضل گل ۱۰۶- ، در مکان ۳۱ جام جهانی ایستادند.

ایران در دور گروهی مقابل برزیل، ساحل‌عاج و اسپانیا شکست خورد و در گروه بازنده‌ها نیز مقابل فرانسه و لبنان مغلوب شد.

این جایگاه، بدترین نتیجه تاریخ تیم ملی بسکتبال ایران در ادوار مختلف جام جهانی بود. تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۰ از بین ۲۴ تیم نوزدهم شده بود، در جام جهانی ۲۰۱۴ از بین ۲۴ تیم در جایگاه بیستم ایستاد و در جام جهانی ۲۰۱۹ هم که با حضور ۳۲ تیم برگزار شد، در رتبه بیست و سوم قرار گرفت.

عباس مرشدی بازیکن و مربی سابق تیم ملی در بررسی این نتایج به البرز ورزشی گفت: بسکتبال ما نه تنها دیگر قهرمان آسیا نیست بلکه در غرب آسیا هم قدرتی مطلق به حساب نمی آید. شکست مقابل لبنان این واقعیت را نشان داد که رو به افول می رویم و باید هشیار باشیم.

مرشدی اضافه کرد: جوانگرایی نباید بهانه ای برای توجیح شکست باشد همه ی تیم ها از بازیکنان جوان استفاده می کردند و ما می توانستیم ساحل عاج و لبنان را شکست دهیم متاسفانه ضعیف ترین نیمکت تیم ملی را در جام جهانی داشتیم، به نظر من اگر تیم را به دست علی آرزومندی می سپردیم به حتم نتیجه بهتر می گرفتیم اما هاکان دمیر هم از این مربی ایرانی به موقع استفاده نکرد. ما در ایران مربیان خوبی مانند مهران شاهین طبع، مصطفی هاشمی، مهران حاتمی، فرزاد کوهیان و علی توفیق که هیچ یک از آنها از مربی ترکیه ای ضعیف تر نبودند.

مرشدی در خاتمه یادآوری کرد که تیم ایران در آمادگی جسمانی نیز شرایط خوبی نداشت.

خداحافظی در میان اشک و حسرت

در پایان این بازی حامد حدادی از بازی در تیم ملی خداحافظی کرد او درحالی که اشک می ریخت افسوس می خورد که نتوانست با بسکتبال ایران صعود کند.

حامد تنها آسمان خراش ایرانی بود که در NBA بازی کرد. او صمد نیکخواه، مهدی کامرانی، حامد آفاق و... نسل طلایی بسکتبال ایران بودند.

افشین رضاپور کارشناس بسکتبال در اینباره می گوید: حامد حدادی به اتفاق بازیکنانی که نام برده ایم ایران را به مقام قهرمانی آسیا رسانده است.

آیا حامد حدادی می تواند در دوران بازنشستگی مسئولیت های اجرایی و مدیریتی را بر عهده بگیرد. پاسخ از نظر من منفی است چرا که نسل آینده مان را برای آینده نساختیم.

رضاپور با اشاره به اینکه بسکتبال کنونی ایرانی فقط یک محمد امینی را دارد که می تواند فوق الستاره باشد اضافه می کند: او در لیگ فرانسه عضویت دارد ولی زمان زیادی طول می کشد تا چهره های مستعدی مانند امینی را کشف کنیم تا دوره ای تازه در دنیای توپ و سبد ترسیم شود.

این منتقد و کارشناس بسکتبال در خاتمه اضافه می کند: یکی از مشکلات ما در بسکتبال برخی رسانه ها هستند که تعریف و تمجید و تملق را رواج دادند و عجیب اینکه شنیده ایم پیامک ها و نقد های مربیان را هم به مسئولان امر نشان می دهند تا خوش خدمتی خود را به اثبات برسانند درحالی که وظیفه ی بیان خوب و بد و نشان دادن راه درست است.

گفت و گزار: ج - دوستدار