پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

دنیای ورزش از تولد تا توقف

امروز چهاردهم شهریور سالگرد انتشار یکی از بهترین و پرمحتواترین مجلات ورزشی کشور است.

مجله ای که در سال 1349 در دامن موسسه اطلاعات تولد یافت و در سال 1397 در همین موسسه انتشار متوقف شد. مجله ای که 208.000 تیتراژ داشت و به نوعی مجله ی شبیه هفته نامه های مطرح اروپایی از جمله فرانس فوتبال بود.

شیوه نگارش و نوع نگاه نویسندگانش فضایی تازه برای تشویق و ترغیب قهرمانان رشته مختلف به وجود آورده بود. نویسندگانی که هم ورزشکار بودند و هم از وسعت و غنای بالایی در امر نگارش بهره می بردند.

بیژن رفیعی که خود کاپیتان تیم بسکتبال تهران بود با آن قلم سحارش بی مانند می نمود. زنده یاد ها پرویز ذاهدی و حسین حصاری در کنار جعفر دهقان، زنده یاد حسین جباری، عطا بهمنش، داریوش شاهرخی و فرامز رفیعی استاد بازی با واژه ها و خالق ابتکارات بی نظیر در عرصه ی ورزشی نویسی بودند.

یونس علیشیری، علی کاوه و قاسم محمدی با عکس هایی که پوستر وسط مجله می شد جوان ها را به سوی قهرمانان ورزشی ایران جلب می کردند. برای خریدن مجله دنیای ورزش در همه نقاط ایران صبح شنبه صف می بستند.

دهه 60 اما این جمع نه چندان پر تعدا به هر دلیلی پراکنده شدند اما نسل جدیدتری همانند وصال روحانی، تورج لارودی، صدرالدین کاظمی و... به سر دبیری جعفر صمیمی شمارگان بی نظیری را برای این نشریه ی اختصاصی ورزش رقم زدند اما افسوس که حضور افراد سفارشی در راس این مجله دنیای ورزش را به جایی رساند که موسسه اطلاعات در سال 97 ناچار به قطع انتشار این هفته نامه بی بدیل شد و چه خوب می شود که مدیر جدید روزنامه اطلاعات حداقل در پی دلایل توقف پر طرفدارترین نشریه ی ورزشی تاریخ ایران برآید.

نویسنده: جمشید حمیدی