پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
صعود از گروه دشوار شد؛

تقابل سرنوشت ساز با ازبک ها

جدال سرنوشت ساز با ازبک ها در خانه حریف بار دیگر صعود تیم امید ایران را با اما و اگر و احتمالات فراوان رو به رو کرد!

همانطور که انتظار می رفت پیروزی ده بر صفر ازبکستان مقابل هنگ کنگ آنها را در صدر نشاند. تیم امید ایران هم با برد چهار بر صفر مقابل افغانستان در رده دوم جدول E ایستاد.

مصاف تیم ما با ازبک ها در روز پایانی در خانه حریف بسیار سخت و دشوار و سرنوشت ساز خواهد بود. برنده این دیدار مستقیما به دور بعد صعود خواهد کرد، اما تیم بازنده باید منتظر وقوع احتمالات و نتایج دیگر گروه‌ها باشد.

بر اساس گروه بندی آسیا و قرار گرفتن در سهمیه المپیک پاریس تیم‌های حاضر در ۱۱ گروه ایستاده اند.

تیم‌ های صدر نشین گروهای ۱۱ گانه مستقیما به دور بعد راه می یابند. قطر به عنوان میزبان مرحله نهایی این پیکارها اتوماتیک وار صعود کرده است.

برای انتخاب ۴ تیم باقی مانده به نتایج تیم‌های دوم گروهای ۱۱ گانه مراجعه می شود.

شکست تیم ‌ما برابر ازبکها حکم به صعود حریف خواهد داد و امیدها با شش امتیاز قبلی باید منتظر نتایج دیگر گروه‌ها باشند. تساوی با ازبکستان و ۷ امتیازی شدن ما هم به جهاتی مهم و حیاتی خواهد بود.

با اندوخته ۷ امتیاز می توان به صعود امیدوار بود، اما شکست مقابل ازبکستان و آونتاژ گل پایین تیم ما، کار را به اما و اگرهای روز پایانی خواهد کشاند و...

در دو دیدار انجام شده ازبکستان را تیمی شکیل، دونده و با برنامه دیدیم. آنها در فاز تهاجمی دارای ظرفیت بالایی هستند.

زدن ۱۸ گل به افغانستان و هنگ‌کنگ از داشتن طراحی خوب ازبک ها در خط حمله خبر می دهد. تیم ما به ابن دو حریف ۷ گل زد.

رضا عنایتی در دیدار با افغانستان به بازیکنان کلیدی از جمله حزباوی و یاسین سلمانی استراحت کرد و در نیمه دوم هم قربانی را بیرون کشید تا این ظرفیت و توانایی برای جدال با ازبکها حفظ شود. چابکی و هماهنگی ازبک ها را باید جدی گرفت و برای مصاف با آنها طرح و برنامه خاص داشت.

پوشش دفاعی، تجمع نفرات در مرکز زمین و تسخیر فضا باید به عنوان سه اصل مهم در بازی با ازبک ها در اولویت قرار بگیرد.

دوندگی و جنگندگی بازیکنان حاضر در مصاف با تیم قدرتی و فیزیکی حریف از ملزومات کار است. تیم ما در تاکتیک شروع بازی و ضربات ایستگاهی توانایی خود را نشان داده است.

استفاده از سانترهای مواج سلمانی و حسین نژاد و بهره بردن از ضربات سر حزباوی و قربانی در دو دیدار گذشته اثر گذار بود. در شیوه دفاعی باید به اصل پوشش توجه خاص داشت.

مهاجمان ازبک از سرعت بالایی برخوردار هستند،  آنها با کارهای ترکیبی و حرکت از کناره ها و ایجاد شکاف در عمق دفاع رقبا بخوبی به دروازه نزدیک‌می شوند نباید فضا را به آنها داد. پوشش دفاعی و دو لایه کردن آن و نزدیک شدن دو هافبک ‌مرکزی به دو مدافع میانی را باید در زمان مالکیت توپ از سوی حریف به اجرا گذاشت.

اگر در حفظ بازی و تسلط بر امور دفاعی موفق عمل کنیم، آنگاه در انتقال توپ و در ضد حملات می توانیم به دفاع متزلزل ازبک  ضربه بزنیم‌.

تاکتیک ایستگاهی هم حربه خوبی است و با استفاده از آن می توان دروازه حریف را گشود و به هدف رسید.

به نظر می رسد مدیریت درست از سوی عنایتی و دستیاران او  و چینش نفرات در زمین و تقابل تاکتیکی حساب شده، ‌مدد رسان تیم‌ ما خواهد بود.

بازیکنان ما باید صبور و با حوصله باشند و برای دو نیمه بازی طرح و استراتژی داشته باشند وگرنه از حریف ضربه می خورند.

نویسنده: احمد میرزاییان