پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

روس و بلاروس به هانگژو نمی روند

روس‌ها و بلاروس‌ها در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو شرکت نخواهند کرد زیرا کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید این طرح امکان‌پذیر نیست.

پس از اینکه کمیته بین المللی المپیک (IOC) به این نتیجه رسید که این طرح "امکان پذیر نیست"، ورزشکاران روسیه و بلاروس در بازی های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ شرکت نخواهند کرد.

شورای المپیک آسیا (OCA) در مجمع عمومی خود در بانکوک در تایلند در ماه جولای به ۵۰۰ ورزشکار از دو کشور اجازه داد تا در بازی های آسیایی که قرار است در ۲۳ سپتامبر( اول مهر ماه ۱۴۰۲) در هانگژو افتتاح شود، شرکت کنند.

IOC کمیته بین‌المللی المپیک موافقت کرد که پیشنهاد OCA را بررسی کند تا به ورزشکاران روسیه و بلاروس اجازه دهد در برخی از رویدادهای مقدماتی پاریس ۲۰۲۴ در اجلاس المپیک سال گذشته شرکت کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد: مفهوم شرکت ورزشکاران با پاسپورت روسیه و بلاروس در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳همانطور که در اجلاس المپیک در دسامبر ۲۰۲۲ مطرح شد، مورد بررسی قرار گرفت، اما به دلایل فنی امکان‌پذیر نبود.

یک سخنگوی OCA گفت : هیچ ورزشکار روسی و بلاروسی (در بازی‌های آسیایی) حضور نخواهند داشت و این تصمیم IOC است نه OCA.

ورزشکاران روسیه و بلاروس به دلیل تهاجم دو کشور به اوکراین که در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، نتوانستند در بازی های اروپایی شرکت کنند.

وینود تیواری، Vinod Tiwari سرپرست اداره کل OCA ( شورای المپیک آسیا)، نشست مهمی در مقر IOA با وزیر امور جوانان و ورزش هند، و رئیس کاروان هند برگزار کرد.
پس از رای گیری در مجمع عمومی OCA، استانیسلاو پوزدنیاکوف، رئیس کمیته المپیک روسیه، شانس ورزشکاران این کشور برای رقابت در هانگژو را کم اهمیت جلوه داد و مدعی شد که پیرامون آمادگی ورزشکاران و همچنین در زمینه سازمانی، مالی و لجستیکی هم سوالاتی وجود دارد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که وینود تیواری، مدیر کل موقت OCA در مقر انجمن ( کمیته ) المپیک هند (IOA) با آنوراگ تاکور وزیر امور جوانان و ورزش هند، و پی‌تی اوشا رئیس IOA، ملاقاتی داشت.

حضور هند در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو از جمله موضوعاتی بود که این کشور برای اعزام تیمی متشکل از ۶۳۴ ورزشکار را تحت پوشش قرار داد.

تیواری در انتظار برگزاری مسابقات هانگژو ۲۰۲۲ گفت: این واقعیت که ۴۵ کمیته ملی المپیک ما بیش از ۱۲۰۰۰ ورزشکار را ثبت کرده اند، گواهی بر اشتیاق ورزشکاران است.

ما از کمیته برگزاری بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو بسیار راضی هستیم. تمام تلاش و فداکاری آنها به زودی به ثمر می رسد. آسیا و جهان شاهد بازی های آسیایی ویژه ای خواهند بود.

بازی های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ قرار است از 23 سپتامبر تا 8 اکتبر( اول تا ۱۶ مهر ۱۴۰۲) برگزار شود.

گزارش: رحیم رحیم زاده