پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
برای نجات والیبال برزیل

رزنده برمی گردد!

جهان والیبال مربی خوب کم نداشته و ندارد اما وقتی که از مردان بزرگ صحبت می کنیم دو سه نام بیشتر در افواه نمی چرخند، ویچسلاو پلاتانوف فقید، خولیو ولاسکو و برناردینیو رزنده.

در ایتالیا تلاش شده است که شاگردان نخبه ولاسکو مانند دی جورجی را مامور تیم سازی کند. در روسیه با دریایی از استعداد سرگردانی برای انتخاب یک مربی نام آور ادامه دارد ولی برزیل به اندازه بازیکنانی که به جهان والیبال صادر کرده است مربی پرورش نداد.

شاید آن ها هم مانند ما ایرانیان فراموش کرده اند که مربیانی چون جیوانه را در اوج جوانی باید برای روز های بازنشستگی رزنده پدر پرورش می دادند.

بر اساس گزارش worldofvolly برزیلی ها نوشته اند: ما قبلاً در مورد انتصاب احتمالی مربی افسانه ای برناردو رزنده به عنوان هماهنگ کننده تمام تیم های مردان برزیل گزارش داده بودیم و اکنون تأیید رسمی داریم.

علاوه بر این، خوزه روبرتو گیماراس، سرمربی فعلی تیم ملی بزرگسالان زنان برزیل و رهبر تیم قدرتمند ترکیه ای THY استانبول (Türk Hava Yolları SK) در این فصل، به جایگاهی قابل مقایسه با تیم های زنان برزیل چشم دوخته است. با این حال، تایید او هنوز معلق است.

کنفدراسیون والیبال برزیل (CBV) اخیرا از رویکرد سازمانی جدید خود برای واحد تیم های ملی رونمایی کرد. یکی از نکات برجسته این اطلاعیه اضافه شدن دو هماهنگ کننده فنی با هدف همسویی استراتژی ها بین تیم های بزرگسالان و جوانان برای بازی های المپیک آینده 2024، 2028 و 2032 است.

چهره افسانه ای والیبال، برناردینیو، برای نظارت بر برنامه ریزی برای تیم های مرد منصوب شده است. در همین حال، از خوزه روبرتو گیماراس دعوت شده است تا نقش مشابهی را برای تیم های زنان در حالی که هنوز هدایت تیم بزرگسالان زنان را بر عهده بگیرد، بپذیرد. در حال حاضر، تصمیم گیمارش همچنان معلق مانده است زیرا تمرکز به رقابت قریب الوقوع پیش از المپیک که از شانزدهم آغاز می شود، معطوف شده است.

خورخه بیچارا، مدیر فنی CBV، دیدگاه خود را به اشتراک گذاشت: میراث والیبال برزیل عمیقاً ریشه در ادغام یکپارچه بین تیم‌های بزرگسالان و جوانان ما دارد. با استقرار نقش های هماهنگ کننده فنی جدید، امیدواریم این میراث را بیشتر کنیم. هماهنگ‌کنندگان منتخب ما، برناردینیو و خوزه روبرتو گیمارش، بدون شک از بهترین مربیان کشور هستند.

برناردینیو که به دلیل موفقیتش هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی مشهور است، اشتیاق خود را برای پیوستن مجدد به تیم های مردانه ابراز کرد. وی بر نیاز به دید جمعی بین تیم های جوانان و بزرگسالان به ویژه با نزدیک شدن به چرخه های المپیک آینده تاکید کرد. برنامه برناردینیو شامل غوطه ور کردن بازیکنان جوان در تورنمنت های بین المللی برای اطمینان از انتقال آسان نسل است.

رنان دال زوتو، رئیس فعلی تیم بزرگسالان، از انتصاب برناردینیو استقبال کرد و نسبت به دیدگاه مشترک آنها ابراز اطمینان کرد. در حالی که هر دو برای بازی های پیش از المپیک که در 30 ام در ریودوژانیرو آغاز می شود آماده می شوند، هم افزایی بین این دو برای والیبال برزیل امیدوارکننده به نظر می رسد.

گزارش: جمشید حمیدی