پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادداشت وارده

داورزنی، قانون و انتخابات

داورزنی باستناد قانون نمی تواند در انتخابات فدراسیون والیبال شرکت نماید.

امروز خبری باستناد بند الحاقی ۱ ماده ۷۸ لایحه برنامه ۵ ساله هفتم توسعه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیرامون بازنشستگان که می توانند رییس فدراسیون های ورزشی شوند در رسانه ها منتشر گردید که حامیان داورزنی با خوشحالی خبر را منتشر نموده و اذعان داشتند که داورزنی منعی برای کاندید فدراسیون والیبال ندارد که خلاف قانون می باشد و هیچ بازنشسته ای طبق قانون فعلی نمی تواند کاندید فدراسیون های ورزشی شود و این لایحه در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان لازم الاجرا خواهد بود.

بر اساس قانون مراحل ۱۰ گانه بررسی و تصویب و تایید لایحه برنامه ۵ ساله هفتم توسعه کل کشور که در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در این یادداشت مراحل رسیدگی به لایحه از زمان تقدیم آن به مجلس، تا ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی کشور، طبق آیین نامه داخلی تقدیم حضور خانواده بزرگ ورزش خصوصا والیبال دوستان جهت استحضار و رفع تشکیک در خبرهای ارسالی پیرامون حضور بازنشستگان بعنوان رییس فدراسیون های ورزشی خصوصا حضور داورزنی بعنوان کاندید فدراسیون والیبال اشعار می دارد :

مراحل ۱۰ گانه بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی

1- ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی که لایحه برنامه هفتم در اواخر خرداد ماه تقدیم مجلس شد.

2- لایحه برنامه توسعه و پیوست‌های آن در سامانه مربوطه بارگذاری و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و آنها به مدت ۵ روز فرصت دارند لایحه را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند.

3- در مرحله بعدی کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۰ روز پس از چاپ و توزیع لایحه برنامه،  گزارش خود را به کمیسیون تلفیق برنامه تقدیم کنند.

4- تشکیل کمیسیون‌ تلفیق لایحه برنامه مجلس که شامل 9 تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ تن از اعضای هر یک از کمیسیون‌های تخصصی دیگر است.

 

5 -کمیسیون تلفیق برنامه موظف است پس از اخذ پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی ظرف ۴ هفته کلیات و جزئیات لایحه برنامه بررسی و گزارش آن را تقدیم هیئت رئیسه کند.

6 - بررسی و تصویب کلیات و جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

7 -  ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور به شورای نگهبان

8 - پس از تصویب جزئیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را بررسی و تصویب کرده باشد؛ در صورت وجود ابهام و ایراد ، لایحه بین مجلس و شورا نگهبان رفت و برگشت خواهد داشت و در نهایت پس از تایید شورای نگهبان لایحه به مجلس ارجاع می‌شود.

9 - ابلاغ لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور

10- در صورت تصویب لایحه برنامه توسعه هفتم توسط شورای نگهبان، لایحه برنامه لازم‌الاجرا بوده و توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ و بعد از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

مزید اطلاع خوانندگان این یادداشت ، در پیش نویس لایحه برنامه ۵ ساله هفتم توسعه ، لازم الاجرا بودن این برنامه از ابتدای سال ۱۴۰۳ لغایت انتهای سال ۱۴۰۷ قید گردیده است.

امیدواریم با عنایت به معرفی جناب آقای کیومرث هاشمی به عنوان  وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی و اقبال عمومی از سوی نمایندگان و انتخاب شان در هفته آینده با رای قاطع به عنوان وزیر ورزش ‌‌جوانا ، شاهد تحقق وعده های ایشان خصوصا بحث عدم حضور بازنشستگان به عنوان رییس فدراسیون ها و عدم حضور کارکنان وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسیون های ورزشی باشیمو

بدنه مدیریتی فدراسیون والیبال نیازمند تحول و تغییرات اساسی و بنیادین است که حضور مدیران نسل جوان و تحصیل کرده در سمت رییس آینده فدراسیون ‌والیبال می تواند وضعیت این رشته را در آینده بهبود بخشد.

نویسنده: فریدون الهامی - مدرس دانشگاه و مربی والیبال