پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
جام اتحادیه جهانی کشتی از نگاهی دیگر

یزدانی کار بزرگ زارع را تکمیل می کند؟

برای سومین سال متوالی، امیر زارع (ایرانی) باید در نیمه نهایی وزن 125 کیلوگرم آزاد در مسابقات جهانی به مصاف طاها آکگول (TUR) می رفت. ایرانی که برای دومین بار حتی با همین امتیاز به برتری رسید

زارع در اولین مسابقه مهم تایتان های تورنمنت با نتیجه 4 بر صفر مقابل آکگول مدافع عنوان قهرمانی پیروز شد و جایزه یک سکوی قهرمانی را برای ایران در المپیک پاریس سال آینده تضمین کرد در روز شنبه، روز افتتاحیه مسابقات 9 روزه در بلگراد، صربستان زارع در فینال یکشنبه در استارک آرنا با عضو دیگر سه بزرگ در وزن 125 کیلوگرم، جنو پتریاشویلی (GEO)، که به دنبال انتقام باخت از زارع در فینال 2021 است، مسابقه داد.

زارع از طریق مترجمی گفت: امیدوارم فردا بتوانم خوب کشتی بگیرم و اشتباه پارسال خود را مرتکب نشده و مدال طلای زیبایی را تقدیم مردم عزیز کنم.

پتریاشویلی که از زمان کسب سه عنوان متوالی از سال 2017 تا 2019 در صدر سکو قرار نگرفته است، با پیروزی 8-6 مقابل میسون پاریس جوان (ایالات متحده آمریکا) به برتری رسید.

در دیگر وزن المپیکی که یکشنبه برگزار می شود، دوئل کلاسیک دیگری در وزن 86 کیلوگرم بین دیوید تیلور (ایالات متحده آمریکا) و حسن یزدانی (ایرانی) برگزار خواهد شد که با هم تمام عناوین جهانی و المپیک را در این وزن به دست آورده اند.

این مسابقات به عنوان اولین رویداد مقدماتی المپیک 2024 پاریس با پنج سهمیه در هر وزن المپیک ارائه می شود. برندگان نیمه نهایی به طور خودکار یکی را برای فدراسیون ملی خود تضمین کردند، در حالی که دارندگان مدال برنز و برنده پلی آف بین بازنده های مسابقات مدال برنز سه تیم باقی مانده را تضمین خواهند کرد.

آکگول، قهرمان المپیک 2016، یک سال پیش در بلگراد در نیمه نهایی زارع را با نتیجه 4-2 شکست داد تا سومین عنوان قهرمانی حرفه ای خود در جهان را کسب کند. که انتقام باخت 4 - صفر سال قبل از زارع را گرفت.

روز شنبه، زارع با دریافت یک امتیاز فعالیت در هر دوره، برد سال 2021 خود را تکرار کرد، سپس در 40 ثانیه باقی مانده، معامله را با یک حذف بسته شد.

زارع گفت: این برد را به همه مردم عزیز ایران و همه منتظران این پیروزی تقدیم می کنم. پارسال به اشتباه این مسابقه را باختم اما به لطف خدا با کمک مربیان، بدنی آماده و آنالیز خوب توانستیم طبق برنامه پیش برویم و این تحلیل را اجرا کردم.

در وزن 86 کیلوگرم، تیلور و یزدانی برای شکست دادن حریفان آسیایی که در غیر این صورت در نیمه نهایی در یک وزن با 48 ورودی بسیار چشمگیر به نظر می رسیدند، مجبور نشدند مسافتی را طی کنند، اولی با سقوط و دومی با سقوط فنی 10 – صفر پیروز شد.

تیلور گفت: ما به آن بازگشته‌ایم، این چیزی است که مردم می‌خواهند ببینند. این چیزی است که من برای آن تمرین کرده ام، این همان چیزی است که حسن برای آن تمرین کرده است. این یک نبرد حماسی دیگر خواهد بود."

پس از حذف دوم، تیلور از نیم نلسون استفاده کرد و قبل از سقوط در ساعت 4:37، داولت بکوف را به او نشان داد. این پیروزی تکرار نیمه نهایی سال گذشته بود که تیلور با نتیجه 12 - صفر در مسیر کسب طلای سوم جهان خود برد.

تیلور گفت: تقریباً مشابه مسابقه سال گذشته بود. این بچه ها برنامه خوبی دارند. آنها یک سال تمام را صرف آماده سازی برای دو نفر می کنند. فقط باید صبور باشید و باهوش باشید. همه یک یا دو ترفند دارند، اما من مدتی است که این کار را انجام می دهم، بنابراین شما آنها را احساس می کنید. چیزها و به ساختن ادامه دهید..

در مقابل یزدانی، تیلور در دیدارهای حرفه ای آنها دست بالا را دارد و رکورد 4-1 را در اختیار دارد. تنها برد یزدانی در فینال 2021 اسلو 6-2 بود.

گزارش: رضا اسماعیلی – احمد دباغ