پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

آزمون مجلس در برابر تعهد و تخصص

در هشتاد سال اخیر سازمان تربیت ‌بدنی سابق و وزارت ورزش فعلی آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد.

برای اولین بار در طول تاریخ ورزش کشورمان فردی از بدنه وزارت ورزش معرفی و راهی مجلس شورای اسلامی شده است که رای اعتماد بگیرد.

کیومرث هاشمی با عنوان کارشناسی ورزشی در سازمان تربیت‌بدنی استخدام و سلسله ‌مراتب را به نحوی صحیح و مطلوب بر اساس شایستگی از کارشناس‌مسئول، معاون اداره شهرستان، معاون استان، مدیرکل استان‌های همدان و یزد، مدیرکل دفتر بازرسی و دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها تا معاونت ورزشی سازمان تربیت‌بدنی طی نمود و سپس معاون امور ورزش و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش شد.

او در دوره‌ی حضورش در وزارت آموزش و پرورش طرح جذب و استخدام هزاران جوان فارغ التحصیل تربیت‌بدنی را که از قهرمانان شاخص ورزشی نیز بودند بعنوان دبیر ورزش مدارس اجرایی کرد و طرح‌های جامع آموزش و استعدادیابی در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله شنا را در مدارس با موفقیت اجرا نمود.

وی در ابتدای دهه نود با توجه به عملکرد مطلوب و اثرگذار در دوره معاونت دو نهاد مهم سازمان تربیت‌بدنی و وزارت آموزش و پرورش، موفق به کسب رای اعتماد مجمع عمومی کمیته ملی المپیک با حضور روسای فدراسیون‌ها، قهرمانان و خبرگان ورزشی شد و به ریاست کمیته ملی المپیک ایران رسید.

هاشمی در زمان ریاست کمیته، دو رویداد ورزشی مهم را با موفقیت به سرانجام رساند و کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی و المپیک ریو برزیل را با نتایج درخشان و پرهیز از هرگونه حاشیه و بی‌عدالتی، هدایت و رهبری کرد.

بررسی سوابق کیومرث هاشمی نشان می‌دهد که وی در عمل و گفتار از تعهد ویژه‌ای برخوردار است و تخصص او نیز مدیریت و برنامه‌ریزی ورزش و تربیت‌بدنی است. حال اما نکته‌ای که قابل توجه و دارای اهمیت است، این موضوعست که به گواه کارشناسان و خبرگان، جامعه‌ ورزش اکنون چهره‌ی جدید و قابل‌تری از کیومرث هاشمی را مشاهده‌ می‌کنند.

گویی که علاوه بر سوابق بی‌نظیر در مسند مدیریت امور ورزش در سطوح مختلف، در چند سال اخیر کیومرث هاشمی نسبت به به‌روز رسانی، توانمندسازی، تقویت و اشراف کامل از حیث ارتباطات، تعامل با مجلس و دولت، قوانین ملی و بین‌المللی و مباحث فنی اقدام نموده است.

اکنون کیومرث هاشمی نمونه یک مدیر اجرایی متخصص، متعهد با ارتباطات و اعتبار قوی در هیئت دولت و مجلس و با تجربه ویژه در امور بین‌الملل و اشراف بر همه سطوح و شئون ورزش کشور است.

تصمیمات و اقدامات وی در چند هفته اخیر نیز نویدبخش حضور وزیری متفاوت و مقتدر در ورزش دارد: حضور میدانی و موثر، جدیت در پیگیری مسائل، نتیجه بخش بودن تصمیمات، وفای به عهد در انجام امور، تامین اعتبار برگزاری تجلیل از قهرمانان، تامین اعتبار تجهیزات فدراسیون‌های ورزشی بویژه تجهیزات VAR و تجهیزات تیم‌های ملی، کسب موافقت رییس جمهور در ساخت استادیوم جدید فوتبال و سالن ورزشی چندمنظوره بزرگ با استانداردهای میزبانی رویدادهای بین‌المللی در تهران، تعامل و دیدارهای مستمر با فدراسیون‌ها، پیشکسوتان، قهرمانان، کارکنان وزارتخانه و ایجاد فضا و جو همدلی، همگرایی و هم‌افزایی در ورزش کشور مبتنی بر صداقت، عدالت و شفافیت و همچنینی صدور دستور مهم در منع حضور سرپرستان فدراسیون‌ها در انتخابات و نشانه‌هایی از تعامل مثبت با مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه و ده‌ها اقدام پیدا و پنهان دیگر نمونه‌ای از اقدامات کیومرث هاشمی در مدت کوتاه حضور در وزارت ورزش و جوانان است.

اینک مجلس شورای اسلامی در تاریخ ورزش ایران در برابر یک آزمونی مهم و حساس قرار دارد. آزمونی که در برهه‌ای انجام می‌شود که هم اکنون کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو چین است و نمایندگان محترم مجلس  می‌توانند کاروان ایران را با وزیر یا بدون وزیر راهی چین نمایند.

اکنون آنچه از مجلس انتظار می‌رود این است که با رای اعتماد بالا موجبات ایجاد پشتوانه‌ای قوی برای کیومرث هاشمی در انجام اقدامات اصلاحی و برنامه‌های تحولی را فراهم نماید.

آزمون مجلس در برابر تعهد و تخصص می‌تواند ورزش کشور را در سلامت به دستان مردی بسپارد که در پاکدستی مشهور و در برنامه‌ریزی مقبول جامعه ورزشی است.

نویسنده: علی افتخاری - کارشناس ورزش