پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

فیلم هندی در شرق برادر کشی در غرب

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از امروز با دو بازی نمایندگان ایران آغاز می‌شود.

تیم‌های سپاهان و نساجی که هر دو در سید 3 رقابت‌ها قرار داشتند باید به ترتیب به مصاف نیروی‌ هوایی عراق و مومبای سیتی هند بروند.

نتیجه این دو بازی می‌تواند در سرنوشت نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها تعیین‌کننده باشد چراکه نتیجه بازی اول همیشه تا حدودی در ادامه روند این تیم‌ها تاثیرگذار است. از این‌رو فرصت خوبی است تا به کمک رضا پرکاس، مربی و مدرس بین‌المللی فوتبال به بررسی این دو تیم و رقبایشان بپردازیم.

بومبای سیتی - نساجی ۱۷:۳۰

از آنجا که نساجی برای اولین بار در چنین مسابقاتی شرکت می کند بدون شک در کنار انگیزه استرس ویژه ای نیز خواهند داشت. با این حال برای این که حقانیت خود را نشان داده و توانایی های خود را به رخ آسیا بکشند تلاش خواهند کرد. این مربی برای این که بتواند تیمی در حد آسیا ببندد خرج زیادی روی دست رضا حدادیان گذاشت و اتفاقا همراهی همه جانبه باشگاه را نیز همراه خد داشت. آنها در فصل جدید بجز خرید های داخلی نونو و علا عباس دو بازیکن خارجی نیز گرفتند که البته ویزا بازیکن عراقی صادر نشد و شاید این غیبت تاثیرعمیقی در کارهای تاتیکی این تیم بگذارد.

شاید با شنیدن نام هند یاد فیلم های هندی و آن صحنه های اغراق‌آمیز بیفتید اما باید بدانید که این تیم اصلا با آنچه در تصور شما است فرق دارد. پس مومبای سیتی را دست کم نگیرید. این تیم فصل قبل به عنوان قهرمان لیگ هند راهی لیگ قهرمان آسیا شد و همین چند روز قبل نیز در مرحله یک چهارم نهایی با ۳ گل شکست خورد و از نیمه نهایی جام حذفی جا ماند. مومبایی سیتی هندوستان تا کنون دو قهرمانی لیگ هند در سالهای ۲۱-۲۰ و ۲۲-۲۳ و یک قهرمانی سوپر لیگ در سال ۲۱-۲۰ به دست آوردهاست. این تیم در دور قبل رقابتهای لیگ هند با ۱۴ پیروزی ۴ تساوی و دو باخت، ۵۶ امتیازی شد و به قهرمانی رسید.

نیروی هوایی عراق - سپاهان  ۱۹:۳۰

تنها نگرانی سپاهانی ها تزلزل اندک خط دفاعی این تیم است. هر چند با بهبور وضعت بازیکنان این تیم از جمله سیاوش یزدانی و دانشگر این نگرانی هم رنگ باخته است. رامین رضائیان هم که از ناحبه دوقلو پا مصدوم بود در تمرینان گروهی شرکت می کند و بعید است با خبرهایی که از اردوی سپاهان می رسد مشکلی برای موفقیت در این بازی داشته باشد.

آنها همیچین می توانند از بازیکنانی که فعلا از همراهی سپاهان در لیگ ایرانی ممنوع هستند نیز استفاده کنند ابتدا اینطور به نظر می رسید که یکی از شروط مجاز بودن بازيکن برای‌ شرکت در رقابت‌ های آسیایی ثبت بازيکنان طبق مقررات‌ فدراسيون کشور مربوطه برای‌ رقابت‌های داخلی است‌ و ممکن است در صورت‌ شکایت احتمالی  حريفان آسیایی نتایج بازی ها سه‌ بر صفر به‌ نفع رقبا  شود. با این حال مدیر تیم فوتبال سپاهان با قاطعیت تاکید کرده که استعلام آنها از کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شده و مشکلی برایبازی ندارند!

درسوی دیگر میدان عراقی ها برای نبردی جانانه آماده می شوند. مشکل اصلی آنها غیبت احتمالی کاپیتان تیمشان شرف عبدالکلظم است.وی گلزن و ناجی تیم نیروی هوایی در لیگ فصل قبل بود. این تیم پر افتخار فصل قبل با ۸۲ امتیاز قهرمان لیگ عراق شد. فوتبال ایران با این تیم نا آشنا نیست چرا که  در فصل ۲۰۰۷–۲۰۰۸ در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و در دور مقدماتی با تیم‌های الکویت کویت، الوصل امارات، سایپا ایران هم گروه بود. همچنین در سال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ با شکستن دادن الوحده عربستان توانست به مرحله گروهی را پیدا کند و رقیب تراکتور تبریز ، پاختاکور ازبکستان و الشارجه امارات شد. این تیم ۳ بار در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ قهرمان ای‌اف‌سی کاپ شده‌است و سابقه ۶ بار قهرمانی در لیگ برتر عراق را دارد. از این رو سپاهان با همه حواشی اگر می خواهد شروع خوبی داشته باشد باید ۳ امتیاز شیرین با خود از عراق سوغات بیاورد.

گزارش: نیلوفر مژدهی