پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
غفلت از مبانی توسعه یافتگی و شاخص های اقتصادی ورزش؛

حسرتی که بر دل ها ماند!

باخت به النصر متاثر از دو دیدگاه و دو نگاه متفاوت به مقوله ورزش و غفلت از آثار شاخص های اقتصادی فوتبال  بر فعالیت‌های اجتماعی است.

رشد بازار فوتبال در سطوح جهانی و حرفه ای شدن به معنای عام کلمه، ما را باید به پوست اندازی و تغییر رویکرد در حوزه مدیریت کلان وادار کند.

امروزه تاثیر گذاری شاخص هایی چون توسعه انسانی و حضور عناصرکار آمد در فوتبال موجب جذب سرمایه  =، ارز آوری و ‌توریسم ورزشی شده است.

نمونه این تفکر اصولی را سال ها پیش نزد ژاپنی ها دیدیم. آنها ابتدا با ساخت کارتن های متعدد فوتبالی، طیف نونهال و نوجوان را به سمت و سوی این ورزش کشاندند و در مرحله بعدی با جذب ستاره هایی چون زیکو و اینی یستا و... پایه گذار فوتبالی نوین شدند و صنعت فوتبال و نگاه ویژه به اقتصاد ورزش را پایه گذاری کردند.

این ‌نگاه عمیق را این روزها در فوتبال باشگاهی عربستان و قطر می بینیم. آنها درک درستی از تاثیرات مهم شاخص های اقتصادی ورزش بر فعالیت‌های اجتماعی دارند و یقینا به هدف خواهند رسید.

با کمال تاسف و تاثر باید اعتراف کنیم ما با الفبای ورزش حرفه ای و اقتصاد و صنعت فوتبال بیگانه ایم.

عربستان با جذب رونالدو، نیمار و کریم بنزما و دهها ستاره فوتبال و با نگاه اقتصادی و جذب سرمایه در صدد اصلاح فوتبال باشگاهی است، اما ما با جار جنجال و ایجاد مرافعه و مسابقه بیانیه و متهم کردن این و آن به دنبال قهرمانی پوشالی هستیم.

فوتبالی که داعیه حرفه ای دارد، بیش از چهار دهه گرفتار موضوع حق پخش است و باشگاهها را از این حقوق مسلم محروم کرده است.

تبلیغات محیطی و جذب سرمایه و ده ها موضوع مهم در شاخص های اقتصادی مورد غفلت قرار گرفته و همه ارکان آن گرفتار روزمرگی شده اند.

هنوز تمام آبروی ورزش فوتبال را به ورزشگاه کهنه و فرسوده آزادی پیوند زده ایم! اوضاع اسف بار سکوها و زمین ناهموار که به مزرعه شباهت بیشتری دارد تا زمین فوتبال اسباب نارضایتی همگان را فراهم کرده است!

دیشب قبل از آنکه از حرکات رونالدو و سادیو مانه ضربه بخوریم از زمین ناهموار شکست خوردیم.

تاوان این نگاه غلط را با از دست دادن ترابی دادیم و طرح یک ‌موضوع نادرست در فضای مجازی موجب محروم شدن نماینده ایران از بازی خانگی شد!

دیروز تیم امید ایران در بازی‌های آسیایی با امید عربستان به تساوی رسید، در حالی که نیمی از بازیکنان کلیدی خود را در اختیار نداشت. این برتری تیم‌ ما بر امید عربستان نشان از توانایی و قابلیت های بازیکنان ما داشت که همواره از آن غافل شده ایم.

دیشب برد النصر را بازیکنان خارجی آنها رقم زدند و به لحاظ روحی و روانی بر تیم پرسپولیس برتری یافتند و...فوتبال باشگاهی ما به شدت نیازمند تحول و تغییر نگاه بنیادین در سطوح مدیریتی است.

مادام که مدیران ما پول‌های میلیاردی و بی حساب و کتاب به پای فوتبالیست ها بریزند و با سند سازی و جار و جنجال به دنبال موفقیت های پوشالی باشند، قطعا به جایی نخواهیم رسید.

رشد فوتبال را باید در تربیت نیروی انسانی و توجه به آکادمی ها و مدارس و مقوله مهم آموزش جست و جو کرد. این ‌مسیر پرپیچ و خم، نیازمند کار زیر بنایی و طراحی درست است و یک شبه به دست نمی آید.

اعتقاد دارم اگر از بازی دیشب و باخت به النصر درس درستی گرفته باشیم و با بازنگری در پی جبران کاستی ها و تغییر نگاه برآییم، به پیروزی رسیده و یک گام به جلو برداشته ایم.

نویسنده: احمد میرزاییان