پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
گفت و گوی اختصاصی با مربی ایرانی مقیم آلمان

آزموده: مقصر ناکامی کادرفنی است

یکی از حاضرین در حاشیه ی جام اتحادیه جهانی کشتی ایوب آزموده است.

نامی آشنا که عضو تیم ملی بوده دو سال هم مربی تیم جمهوری آذربایجان با وی بود.

آزموده که در حال حاضر مقیم کشور آلمان است درباره عملکرد تیم کشتی آزاد ایران در صربستان به البرز ورزشی می گوید: روز های خوشی نبود، همه ناراضی هستند به ویژه تماشاگرانی که برای حمایت از کشتی گیران به بلگراد آمده بودند و این ناکامی قابل پیش بینی بود.

در سال 2021 که تیم ایران به اصطلاح طلا ها را درو کرده بود گفتم که تیم های رقیب ما با جوانان خود به میدان آمده بودند و نباید فریب این ناکامی ها را بخوریم. کما آنکه در دو دوره مسابقات بعدی شاهد نزول کشتی گیران ایران در مسابقات جهانی بودیم.

به اعتقاد من مقصر اصلی کادرفنی است، کشتی گیران ما بدون برنامه بودند به ویژه در خاک ضعیف عمل کردند درصورتی که تیلور با اینکه از نظر مهارت به اندازه کشتی گیر ایرانی نبود در این فن عالی عمل می کرد.

حسن یزدانی مانند سال پیش موفق نبود چون آنالیز درستی در اختیار وی قرار نداده بودند، اصولا ما در امر آمادگی جسمانی و آنالیز خوب نبودیم و حاجی اوف را به عنوان مربی به ایران آوردند که من نمی دانم آنالیز حریفان را به ایرانیان داد یا آنالیز کشتی گیران ایرانی را تقدیم کشتی گیران روسی و آمریکایی کرد.

ایراد کار در چیدمان مربیان است، چرا مربیان خوب ایرانی مانند عباس حاج کناری و یا رضا یزدانی به خارج از کشور می روند، صادق گودرزی، حسن رحیمی، کمیل قاسمی و... نباید کنار تیم ملی باشند؟

وقتی اطراف کشتی گیران قهرمانان بزرگ باشند آنها با دل و جان راهنمایی های بزرگان را می پذیرند.

فکر می کنم که از این مربیان مطرح اگر دعوت به عمل می آمد با جان و دل به خاطر تیم ملی می پذیرفتند. حسن یزدانی 9 مدال جهانی دارد و هنوز هم می تواند افتخار کشتی ایران باشد، چرا به درستی راهنمایی نمی شود؟ من واقعا از بدنساز تیم ملی اطلاعی ندارم ولی بدنساز و آنالیزو باید کشتی گیر باشد.

در جمهوری آذربایجان که مربیگری می کردم همه مربیان یکبار در هفته دور هم جمع می شدیم و تبادل نظر می کردیم آیا در ایران هم اینگونه است؟ بدون برنامه نمی شود قهرمان جهان شد.

ایوب آزموده درباره آکادمی کشتی خودش در شهر هامبورگ آلمان گفت: تجربیاتی را که در دوره های مربیگری و حضور در دو جام جهانی و المپیک به دست آورده ام را در اختیار جوان ها به ویژه ایرانیان علاقه مند به کشتی می گذارم. وقت آن فرارسیده که برای خودم کار کنم. از سوی دیگر ریاست فدراسیون کشتی گیران خارج از کشور توسط آقا عبدالله چمن گلی به بنده سپرده شد تا کشتی گیرانی که نمی توانند برای تیم ملی آلمان کشتی بگیرند را جهت حضور در تورنمنت های بین المللی آماده سازم و در این مورد آقای حلاج هم نیز کمک های شایانی انجام شده است.

گفت و گو: احمد دباغ