پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
بررسی علل رشد و شکوفایی ورزش در ژاپن

انضباط در تمامی سطوح مدیریتی

در این گزارش به اختصار به ابعاد و علل رشد و شکوفایی ورزش ژاپن در تمامی سطوح سنی می کنیم.

 با توجه به حضور نگارنده این مطلب در سه دهه در ژاپن و رویت و حضور در رویداد های ورزشی ژاپن  به سه نکته اساسی در ذیل می پردازیم .

  1. سرمایه گزاری در زیر ساخت ها و آموزش و پرورش ورزشکاران از دوران دبستانی تا دانشگاهی و تیمهای ملی  و ...
  2. حضور مدیران، مربیان و کارشناسان تحصیل کرده و با تجربه و دارای مدارک معتبر بین المللی در امر ورزش
  3.  انضباط ورزشی در تمامی  سطوح مدیریتی تا ورزشکاران و هواداران

یکی از اصولی که در توسعه و رشد ورزش ژاپن قابل تعمل است ایجاد فضا و اماکن ورزشی در تمامی  مدارس، دانشگاهها و .... است. به عنوان مثال یک کودک در بدو ورود به دبستان علاوه بر کلاس های درس، سالن و زمین های ورزشی را نیز تجربه می کند و با توجه به علاقه و فیزیک بدنی خود و انجام مشاوره با مربیان وارد آن  رشته ورزشی می شود و اساسی ترین نکته اینکه مربی و آموزش دهنده این کودک خود دارای مدرک معتبر مربیگری و آشنا با علم روانشناسی، تغذیه ورزشی و .... می باشد و دقیقا از همین زمان آن کودک به شکل حرفه ای در رشته مورد علاقه خود به تمرین و شرکت در مسابقات استانی و سراسری ژاپن می پردازد و در این بین حضور کمیته فنی و کارشناسان مربوطه در طی رقابت ها و انتخاب نخبه های ورزشی و دعوت و حضور اینان در اردوهای کوتاه و بلند مدت طبق دستورالعمل مدیران ارشد ورزش ژاپن هر ساله اجرا و عملی می شود.

نکته دیگر در ورزش ژاپن در تمامی زمینه ها ی اجرایی و مدیریتی و روسای فدراسیون ها از افراد تحصیل کرده و دارای مدارک معتبر بین المللی و با تجربه استفاده و به کار گمارده می شوند و بعضا بخاطر حضور ورزشکار در سطح ملی و بازنشستگی سریعا وارد عرصه مربیگری نمی شوند و باید حتما دوره های علم ورزش، روانشناسی، تغذیه و مدیریتی را در بالاترین سطح در کلاس ها و دوره های معتبر بین المللی  بگذرانند و آنوقت از پایه ها شروع به فعالیت می کنند و به یکباره مربی تیم ملی بزرگسالان نمی شوند.

به عنوان مثال کازو میورا اسطوره فوتبال ژاپن، ناکا یاما، جو شین جی،کیتازاوا، فو کونیشی و... بازیکنان اسبق تیم ملی هرگز به سمت مربیگری فوتبال روی نیاوردند چون باید تمامی مراحل فوق را می گذراندند و موفق به اخد مدرک معتبر مربیگری می شدند.

متاسفانه برخلاف اکثر سرمربیان لیگ فوتبال کشورمان که بعد از بازنشستگی از بازی فوتبال سریعا در سطح اول لیگ فوتبال به امر مربیگری می پردازند و به صورت چرخشی هیچوقت بدون تیم نیستند و با توجه به عدم کسب موفقیت مجددا در تیم دیگری فعالیت می کنند و شاهد آن می شویم که هیچ پدیده جوان و رشد  تاکتیکی و فنی در تیم های سطح اول فوتبال کشورمان نباشیم.

اما در فوتبال ژاپن، موری یاسو ۵۵ ساله سرمربی تیم می شود که از تیم فوتبال هیروشیما کار خود را در لیگ آغاز کرد و مدت ها در سمت کمک مربی و حضور در تیم های پایه شروع به فعالیت نمود و مدیران ارشد فوتبال ژاپن که برنامه دراز مدت داشتند بدون تعویض وی در جام ملت ها و جام جهانی از وی حمایت کردند و نتیجه این رویکرد و هدفمند شکست دادن تیم های بزرگ دنیا در جام جهانی قطر و در دیدارهای اخیر فیفا دی توسط سامورایی ها بود و در جایی که موری یاسو بعد از جام جهانی روسیه در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود در آینده تیم فوتبال ژاپن جز چهار تیم برتر دنیا خواهد شد.

حال باید اذعان داشت ژاپنی ها علاوه بر علم صنعت در علم ورزش نیز سر آمد و در پیشرفت هستند و نمونه های آنرا در رشته های تیمی مردان و زنان والیبال، بسکتبال، کشتی، ژیمناستیک، جودو، شنا، دوومیدانی و.... در رویداد های معتبر جهانی شاهد هستیم.

در این نکته تفاوت مدیریتی ورزش را می بینیم که مدیران ورزشی در ژاپن تمام توانشان را در اجرای برنامه های تدوین شده و پیشبرد و ارتقا آن به کار می برند ولی مدیران ما هر روز در محکوم کردن همدیگر و ایحاد درگیری های حاشیه‌ ای و بیهوده هستند که هیچ ثمره ای برای ورزش مان ندارد و در سمت های گمارده شده وقتی کارایی لازم ندارند شجاعت استعفا را نیز هم ندارند تا مدیران لایق جایگزین شوند.

تعهد و نظم و انضباط کاری در نزد مدیران و ورزشکاران و حتی هواداران موجب رشد و پیشرفت ورزش ژاپن  شده است تا جایی که ما این نظم را در مدیران ارشد و مربیان به عینه می بینیم که در تلاش شبانه روزی و خدمت ورزشی هستند و ورزشکارانی که متعهد به نظم و زندگی حرفه ای است و احترام به رقیب و تمکین به رای و حکم داوران که تاکنون شاهد پرخاش و اعتراض از سوی ورزشکاران ژاپنی در تمامی رشته ها به داوران و... نبوده ایم و این نظم و انضباط در نزد هواداران نیز مشهود و تاثیر گذار بوده و در ژاپن و سراسر دنیا از هواداران ژاپنی به خاطر احترام به حریف و پاکسازی جایگاه های خود بعد از اتمام مسابقه به نیکی و شایستگی یاد می کنند.

 این فضای حاکم بر نظم و احترام موجب شده اکثر سکوهای استادیوم ها و سالن های ورزشی ژاپن مملو از تماشاگر و به خصوص حضور خانوادگی بوده که این جو حمایتی به ورزشکاران نیز به شکل روحیه بخش انتقال یافته تا مجموعه تیم با تمرکر و روحیه و انرژی مثبت بالا پیروزی را به هواداران خود هدیه کند.

گزارش: رضا مقدم - ژاپن