پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
دوای درد عدم موفقیت تیم ملی امید

آقای وزیر! شما فوتبال ملی امید را نجات دهید

باید کار کرد، پدیده یافت و تیم ساخت تا موفق شویم و به جای حرص خوردن و مظلوم نمایی، باید واقعیت پذیر باشیم.

 هر آنچه در این مدت نزدیک به نیم قرن، تیم ملی امید ساختیم که شاید فوتبال ملي را به المپیک برسانیم چون فقط برای رفع مسئولیت بوده به هدفی که اینک یک رویای دست نیافتی شده، دست نیافتیم و سوگنامه مربیان جوان نامدار مطرح و ستارگان فوتبال کشور را در این راه قربانی بی تدبیری و لجاجت خود کردیم !

 اگر باورتان نمی شود، کافی است سری به آرشیو قطور شکست های تیم ملی امید در کلیه ادوار ۴۵ سال اخیر بزنید تا پی ببرید چه خود زنی های تکراری داشتیم و از آنها عبرت و درس نگرفتیم!

 اینبار هم دقیقا همان آش شله قلمکاری شد که دیدیم و به برکت مدیران توانمند در پس روی فوتبال ملی، شکست از تیم نامطرح هنگ گنگ تیمی که در مسابقات گروهی بدون امتیاز بود و بخاطر انصراف و محرومیت دو تیم از مسابقات معجزه وار به اینجا رسیده بود را هم تجربه کردیم؟

حالا بار دیگر فوتبال ماند و مستطیل فاقد چمن سبزش! اما برای دومین بار به عنوان مطالبه گر، ولی اینبار مطالبه گر وضعیت تیم ملی امید سخنی با وزیر ورزش دارد هر چند جناب وزیر راهی، بازی های آسیایی شده اما در بازگشت مطمنٱ این نوشته بدستش خواهد رسید.

آقای وزیر ورزش، اگر خواهان صعود تیم ملی فوتبال امید به  المپیک هستید و دوست دارید این تیم در فوتبال آسیایی آینده موفق و آبرودار و به عبارتی مدال آور شود؟

این متن را با کمی حوصله مطالعه و سپس به چند نفر قابل اعتماد که فهم ورزش فوتبالی دارند و در فضای ورزش و فوتبال و میان پیشکسوتان ورزش و مردم مقبولیت ورزشی دارند مطرح بفرمائید و از هم اکنون‌ طرح هدف گذاری تیم فوتبال امید را تهیه و با نظارت خودتان این هدف گذاری دنبال و اجرایی شود.

 جناب وزیر محترم ورزش، از یک نویسنده ورزش شهرستانی بپذيريد که تا وقتی، ستون ها و سایبان های فوتبال ناديده گرفته مي شود و دلخوش به بدنه باشیم تیم ملی فوتبال امید نه به المپیک راه پیدا خواهد کرد و نه مدال آور آسیایی خواهد شد.

 شاید سوال شود ستون ها و سایبان و بدنه فوتبال چه چیزی هستند! در پاسخ این سوال همین بس که ستون ها، کنایه از فونداسیون و پی و زیر ساخت ها یعنی نگاه تخصصی و جدی گرفتن فوتبال پایه است و سایبان ها  هم عبارتند از پیشکسوتان، مربیان و مدیرانی با اهلیت ورزشی و ترکیبی از سنت و علم ورزش هستند.

 بدنه فوتبال هم یعنی همین افراد نفوذ کرده به فضای مديريتي و تیمداری فوتبال فاقد اهلیت ورزشی که هم اکنون این چنین  فضای فوتبال را اشغال کرده و هیچ تأثیر و دستاورد مثبتی در مسیر توسعه و موفقيت فوتبال نداشته و ندارند چون اینکاره نیستند !

جناب آقای وزیر، اگر خواهان جبران واقعی پس روی تیم ملی امید هستید یک نسخه سنتی با چاشنی علم و تدبیر و بهره بردن از اهلیتش در یک اتاق فکر و مشاوره، تنها راه نجات و موفقیت تیم امید و تحقق آرزوی نزدیک به نیم قرن عدم صعود به المپیک است!

جناب آقای هاشمی بزرگوار، با تشکیل این کار گروه و حذف کلیه ستارگان لیگ برتری از دعوت به تیم ملی امید، می‌توان ساختار یا همان ستون اصلی تیم ملی امید را از پدیده های انگیزه دار برای ستاره شدن از درون رقابت‌های لیگ دسته اول، دوم،  سوم و تیم هاي ملی نوجوانان و جوانان گلچين و بستر سازی کرد.

و این عدم حضور ستارگان لیگ برتر در لیست دعوت شدگان تیم ملی امید، باعث جلوگیری از تعطيل نشدن لیگ برتر و عدم اعتراض مربیان و مدیران و هواداران فوتبال در پی خواهد شد.

از طرفی طبق همان هدفگذاری مصوب اتاق فکر، می‌توان مربیان (ایرانی یا خارجی)  را با تعیین مدت زمان واقعی و قراردادهای انگیزه ساز و دارای شروط خاص تنظیم دعوت به کار کرد و با تشکیل اردوهای کوتاه مدت و هر از گاهی برگزاری بازی های تدارکاتی یا شرکت در تورنمنت های مناسبتی بين المللی مسیر موفقيت فوتبال امید را مهیا کرد.

و مطمنا فضای فوتبال ملی امید از کلمات ناامیدکننده، همچون، سوگمندانه، شوربختانه و متاسفانه کاملٱ دور و به سمت، خوشبختانه پیش خواهد رفت، یادتان باشد با هدف گذاری و شایسته سالاری می‌توان لایق موفقیت باشیم؟

تیم امید را از کش مکش ها و گفتم و گفت، همیشگی میان فدراسیون فوتبال و کمیته المپیک نجات بدهید، آقای وزیر اهالی فوتبال از ناکامی های سریالی تیم امید کاملا نا امید شدند لااقل شما کاری کنید.

نویسنده: سيد مهدی ابوس