پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

عموی بسکتبال درگذشت!

ابوالفضل صلبی تنها بازمانده از تیم ملی بسکتبال ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری البرز ورزشی، ابوالفضل صلبی معروف به عمو صلبی تنها بازمانده از تیم ملی بسکتبال ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن صبح امروز در سن ۹۴ سالگی درگذشت.در زیر نگاهی بر زندگی ورزشی این قهرمان فقید داریم:

در اوایل دهه ۱۳۴۰ مردی خوش چهره از محله سنگلج تهران (پارک شهر فعلی) ظهور کرد که متولد باکو بود. اما در اردبیل شناسنامه گرفته، سپس در تهران ساکن شده بود.وی در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت و با تشویق دکتر صعودی پور چهره موفق آن روزهای بسکتبال که از هر نظر معروفیت داشت و دانشجوی دانشگاه تهران بود، کشف شد. آنگاه برای ادامه تمرینات به باشگاه دارایی رفت. بعد از آن به باشگاه نیروراستی پیوست. وی از بال هندلینگ قوی برخوردار بود. ایشان تبحر بسیار زیادی در کنترل توپ و پرتابهای بی مانند داشت. پس از انحلال تیم نیروراستی در باشگاه محبوب تاج (استقلال فعلی) عضویت پیدا نمود.
برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد و اولین سفر خارجی او به کشور ترکیه بود. عمو صلبی بسکتبال آن زمان از بازیکنان نامی بسکتبال شد و بارها و بارها در معیت تیم ملی به کشورهای مختلف مسافرت نمود. بهترین حضورش در اولین دوره بازیهای آسیایی ۱۹۵۱ میلادی در دهلی نو و المپیک ۱۹۴۸ لندن بود. در آن زمان به ندرت تیمهای ملی به خارج سفر می کردند. اما تیم ملی به لحاظ حضور بازیکنان مستعد به تورنمنت بین المللی ترکیه اعزام گردید که در مقابل تیم های فرانسه، یوگسلاوی،ایتالیا، مصر، اتریش و ترکیه بازیهای بسیار ارزنده ای برگزار کردند. تیم ملی در مقابل ایتالیا، اتریش و مصر پیروز گردید و عموی بسکتبال ایران از چهره های شاخص تیم ملی بود که آوازه آن همه جا پیچیده شد. در همین راستا مسابقات پنالتی نیز بین ۵ بازیکن از هر تیم صورت گرفت. سرانجام تیم پنالتی ایران مقام نخست را به دست آورد و عمو صلبی با ۴۸ اقدام موفق از ۵۰ اقدام پنالتی به مقام اول نائل گردید و کاپ قهرمانی را دریافت کرد. این کاپ در ویترین افتخاراتش در منزل وی نگهداری می شود. ابوالفضل صلبی صبح روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ دار فانی را وداع گفت.

نویسنده: کیانا شادرو