پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
به خطیر گفتم تنها با قرارداد رسمی در کمیته فنی استقلال کار می کنم

روشن: عنایتی نباید لیست 50 نفره را قبول می کرد

حسن روشن این روز ها حسابی درگیر داستان های استقلال و مشکلات علی خطیر و جواد نکونام است. درمورد اوضاع این روز های استقلال و نتیجه جلسات بین پیشکسوتان و مسئولین استقلال با او صحبت کردیم.

نتیجه جلسه با خطیر و نکونام به چه سرانجامی رسید؟

ما پیشنهاداتمان را ارائه دادیم و منتظر پاسخ مدیران تیم هستیم. قرار شد با یک حکم در استقلال مشغول به کار شویم اما من به شخصه این موضوع را قبول ندارم و راغب نیستم. پیشنهاد قرارداد رسمی را به علی خطیر ارائه دادم تا اگر قرار است در استقلال مشغول به کار شویم با قرارداد رسمی باشد.

پس هنوز صحبتی درمورد کمیته فنی و شروع کار شما نشده؟

صحبت های نهایی انجام شده و خطیر موافق حضور ما و آغاز کار کمیته فنی است، نکونام هم بسیار زیاد استقبال کرد و رضایت کامل دارد تا با همکاری پیشکسوتان کار را پیش ببرد اما هر اقدامی باید بر اساس قانون و پیشبرد اهداف باشد و ما هم منتظریم تا با همکاری و شرایط بسیار خوب کار را در استقلال پیش ببریم.

اما با این اوضاع مالی که در استقلال حاکم است اضافه شدن کمیته فنی با قرارداد رسمی کمی مشکل به نظر می رسد؟

کاملا درسته اما هرچیزی باید بر اساس راه خودش پیش برود، باشگاه استقلال باید بودجه ای را برای این موضوع در نظر بگیرد و تمام جوانب بررسی شود تا کمیته و هیات مدیره بتواند با همکاری شرایط خوبی را در استقلال ایجاد کند و همکاری های لازم با مدیریت و سرمربی تیم انجام شود.

یعنی به گفته شما با ادامه این روند استقلال به جایی نمی رسد؟

اگر اوضاع این چنین پیش برود و بدون برنامه و بررسی اوضاع و مشکلات فعلی جلو برویم به جایی نخواهیم رسید و هواداران و مدیریت هم به این موضوع اذعان دارند.

تشکیل کمیته فنی و شرح وظایف در استقلال به نفع کل تیم است، پیشکسوتان در جایگاه خودشان هستند و مشکلات را بررسی می کنند، شرایط را به کمیته ها اطلاع می دهند و در نهایت این مدیریت و سرمربی تیم هستند که با بررسی کامل شرایط به عنوان نفرات پایانی در جریان اوضاع قرار می گیرند و همه چیز طبق روال و کاملا اصولی مانند تمام تیم های بزرگ دنیا پیش می رود.

گفته بودید که در دعوا نکونام و خطیر هر دو شان مقصر بودند، این موضوع در جلسه مطرح شد؟

گفته بودم نه نکونام مقصر است نه خطیر هر دو خواسته هایی در تیم دارند که اجرا نشده، نکونام بازیکن می خواهد و خطیر به دلیل شرایط موجود و مشکلات نمی تواند خواسته های سرمربی تیمش را اجابت کند و در این میان لج و لجبازی شرایط را بدتر کرد.

این دو با هم قهر نبودند که در جلسه فوق قصد آشتی داشته باشند، مشکلاتی بود که باید یکجا تمام می شد و ما سعی کردیم این شرایط را با کمک هر دوی این عزیزان و وزیر ورزش حل کنیم. نکونام موافق تمام پیشنهادات ما بود و کاملا استقبال کرد زیرا می داند که با کمک قدیمی ها و بازیکنان پیشکسوت استقلال می تواند اوضاع را در تیم تغییر دهد.

درمورد تیم ملی امید و ناکامی اش در هانگژو چه نظری دارید؟

ما در حال چرخیدن به دور خودمان هستیم و بلایی که امسال بر سرمان آمد چند سال پیش با تیم پیروانی نیز رخ داده بود. ما با اضافه شدن بازیکنان استقلال و پرسپولیس به قصد قهرمانی راهی هانگژو شدیم، لیگ را تعطیل کردیم و تمام خواسته های تیم ملی انجام شد اما در نتیجه به هنگ کنگ باختیم و حتی به مرحله نیمه نهایی نیز نرسیدیم.

همین اتفاق در زمان پیروانی و بازیکنان بزرگی مانند رحمتی نیز رخداد و ما به جوانان ژاپن باختیم و برگشتیم اما همان تیم ژاپن که ما را برد به پیشرفتش ادامه داد و به المپیک لندن رفت و حتی به رده بندی این مسابقات نیز رسید اما ما باز هم درس نگرفتیم و همان اشتباهات را تکرار کردیم.

به نظر شما عنایتی تا چه حد مقصر این اتفاق است؟

عنایتی 50% می تواند مقصر باشد، او در مصاحبه ای اعلام کرد لیست 50 نفره ای را به او ارائه دادند و این مربی از بین این نفرات بازیکنان مدنظرش را انتخاب کرده است این واقعا مسخره است، ساختار ما بسیار خراب است.

اینکه مربی تیم ملی شوی افتخار بزرگی است اما نه به قیمت اینکه همه شرایط را بپذیری و در نهایت نیز ناموفق از مسابقات خارج شوی. زمانی که در الاهلی بودم خودشان ما را برای اخذ مدرکی A اروپا با هزینه باشگاه فرستادند، بهترین دوره را در آنجا گذراندیم و حتی مربیانی بودند که 8 سال منتظر گرفتن دیپلم شدند حتی کاپیتان تیم ملی هلند هم با ما بود، مسئولان ما باید یاد بگیرند هزینه کنند و مربیان کاربلد و تراز اول به فوتبال تحویل دهند.

ما دائم در حال حسرت خوردنیم و زیر بنای مان بسیار خراب است، حتی مربیانی مثل کی روش که به فوتبالمان وارد می شوند نیز به خوبی با ما بازی می کنند و با گرفتن مبالغ هنگفت ایران را ترک می کنند.

تیم ملی ما به نظر شما با ادامه این روند موفقیتی در پیش ندارد؟

دقیقا همین طور است، تا زمانی که دور خودمان بچرخیم و برنامه ریزی اصولی از پایه نداشته باشیم وضعیتمان از این چیزی که هست بدتر خواهد شد.

ما پول ها زیادی را از دست دادیم اما نتیجه ای در پی نداشته، باید بدانیم که بودجه در نظر گرفته شده برای تیم های پایه و بزرگسال ملی باید در راه درست و اصولی خرج شود نه اینکه یک مربی از راه برسد پول ها را به جیب زده و بدون برنامه و پیشرفت فوتبال ما را ترک کند.

باید در ادامه راهکار های اصولی برای تیم های پایه انجام شود و با تشکیل کمیته در فدراسیون و بررسی اوضاع تیم ها شرایط را از ریشه بررسی و اوضاع را تغییر دهیم.

گفت و گو: سوده رحمانوند