جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه
کار بزرگ شطرنج در هانگژو

چشم ها را باید شست!

بچه های شطرنج اتفاق بزرگی را رقم زدند و با کسب مدال طلای بازی های آسیایی به مسئولان ورزش تفهیم کردند که می توانند کار های بزرگی را رقم زنند، این بازیکنان می توانند قهرمان جهان شوند.

استاد کاظم مرتضوی مربی و کارشناس شطرنج در گفت و گو با البرز ورزشی می افزاید: این نتایج ارزشمند در شرایطی رقم خورده که شطرنج ایران دو سال فاجعه بار را پشت سرگذاشته است. همه می دانند که کنار زدن تیم پرقدرتی مانند هند شوخی نیست، هندی ها از بهترین تیم های شطرنج جهان هستند.

مرتضوی اضافه کرد: بخشی عمده ای از این موفقیت مرهون تلاش های خود شطرنج بازان است، بازیکنانی چون پویا ایدنی، پرهام مقصودلو، بردیا دانشور و... جزو نوابغ شطرنج ایران هستند. آنها انتظار دارند که مربی بزرگی مانند گراسیک روسی را بالای سر خود داشته باشند. این نکته را هم اضافه کنم که شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون به لحاظ روحی روانی شطرنج بازان را حمایت کرد و حتی وقت صرف ناهار نیز کنار بازیکنان بود.

مرتضوی افزود: آنچه که از این پس مهم است توجه به کار پایه و داشتن تیم های دوم و سوم است تا یک ماه و اندی دیگر مسابقات قهرمانی آسیا در عربستان برگزار خواهد شد. پیشنهاد می کنم که تیم دوم و سوم را به این مسابقات گسیل داریم.

زوم و نگاه فدراسیون نباید به یک تیم یا یک گروه معطوف باشد. برگزاری مسابقات دوجانبه به خصوص با روسیه که مهد شطرنج جهان است یا تشکیل اردو در مسکو و سایر رقابت های شطرنج خیز جهان می تواند تداوم موفقیت ها را تضمین کند. برای شطرنج باید هزینه کرد و یک مربی تراز اول جهان را به استخدام در آورد.

مرتضی محجوب استاد بین المللی و کارشناس شطرنج نیز می گوید: انتظار می رفت که ایران جز سه تیم برتر بازی های هانگژو باشد اما قهرمانی فراتر از انتظاراتی بود که داشتیم و من این تاریخسازی را افتخاری بزرگ و به یاد ماندنی برای شطرنج ایران می دانم.

امیدواری نگاه مسئولان نسبت به این ورزش تغییر کند، ما در سال 2008 به اتفاق احسان قائم مقامی، الشن مرادی، امیر باقری و شجاعت قانع سوم جهان شده بودیم و این نشان می دهد که در شطرنج پایه های خوبی داریم اما مشکلات این ورزش را باید برطرف سازیم..

گفت و گو: ج - دوستدار