پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
وی ای آر کافی نیست

فکری به حال پشت پرده کنید...

مشکلات داوری فوتبال ایران تا چندی قبل مربوط و محدود بود به صحنه های مشکوک و سوت های مبهمی که سوال برانگیز می نمود و دردسرساز می شد.

اما در فصل جدید لیگ برتر، صحنه هایی آشکار باعث تضییع حق برخی تیمها می شود و دیگر چیزی پنجاه پنجاه نیست...

پرسپولیس تا به اینجای کار از لیگ برتر ۵ بازی انجام داده که در ۳ تای آنها اشتباهات محرز داوران به کمکش آمده، آن هم در صحنه هایی که مثل روز روشن بوده چه اتفاقی افتاده اما داور و کمک داور در کمال ناباوری تصمیماتی اتخاذ کرده اند که صدای خیلی ها به حق درآمده است.

مدت ها است که همه جا از لزوم به کارگیری سیستم وی ای آر صحبت می شود که البته در عمل کسی گوشش بدهکار نیست اما فارغ از این بحث و کم کاری های مشهود فدراسیون فوتبال در این باره، یک سوال به میان می آید و آن این است که آیا صحنه معروف بازی پرسپولیس و گل گهر، نیازی به کمک داور ویدئویی داشت؟!

بگذارید این سوال را به گونه دیگری مطرح کنیم... مگر نه اینکه بعد از مراجعه داور به مونیتور کنار زمین و شنیدن نظرات، نهایتاً خود او تصمیم نهایی را اتخاذ می کند؟ خب داوری که امثال اتفاقات بازی اخیر ورزشگاه آزادی را می بیند و از کنارش رد می شود، چگونه تصاویر ویدئویی قرار است نظرش را تغییر دهد؟

فکر می کنیم واضح در این باره حرف زدیم... در کنار وی ای آر، موارد دیگری هم نیاز هست که وجدان و آمادگی ذهنی داوران و تمرکز آنهاست، بنابراین با آنچه در هفته های اخیر به چشم آمده، بعید می دانیم مشکل این فوتبال و داوری هایش با وی ای آر هم حل شود.

به زعم ما لازم است از بالا تا پایین این فدراسیون تحولی بزرگ رخ دهد و افراد و تفکراتی نو و موثر جایگزین نفرات و برخی رویکردهای مسموم فعلی شوند.

چندی قبل جواد خیابانی در تلویزیون صراحتاً عنوان‌ کرد برخی که سعی دارند نتایج بازی ها را مهندسی کنند، تا به امروز مانع از ورود وی ای آر به ایران شده اند و جالب اینکه بعد از حضور تیم های عربستانی در ایران و توفیق اجباریِ مجهز شدن تهران و اصفهان به سیستم مذکور، در بازی یکشنبه ورزشگاه آزادی، باز خبری از آن نبود و انگار نه انگار چنین تجهیزات مفیدی در آنجا نصب شده است.

یکی از مسئولین (!) در ارتباط با اینکه چرا باوجود صحبت ها و وعده های قبلی، از تجهیزات عاریه ای ورزشگاه آزادی در دیدار پرسپولیس و گل گهر استفاده نشده، عنوان داشته می خواهیم عدالت بین تیم ها برقرار باشد و این درست نیست فقط برخی بازی ها در حضور کمک داور ویدئویی برگزار شود!

واقعاً با این تفاسیر چه می توان گفت؟ خاک خوردن وی ای آر قرضی در آزادی و نقش جهان، نشانه عدالت و اجرای آن است؟! عدالت را در تمام زمینه ها و به صورت جامع و کامل اجرا کنید لطفاً، نه با اتخاذ چنین تصمیمات بحث برانگیزی...

ضمناً بدانید برای برقراری عدالت، وی آی آر به تنهایی کافی نیست و فاکتورهای دیگری نیز نیاز داریم.

واقعاً آیا با حضور این افراد و سلطه چنین تفکراتی بر فوتبال، می توان امیدی به آینده و روشنی داشت...؟

نویسنده: حامد فرضعلی بیک