پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
ایران ۳- اردن یک

زهردار در حمله، متزلزل در دفاع

ناهماهنگی و تزلزل در امور دفاعی در مصاف با مهاجمان اردن باعث دغدغه همگان شد. البته در فاز تهاجمی مانند همیشه زهردار نشان دادیم.

مسابقات چهار جانبه در اردن فرصت مغتنمی بود تا ‌یک بار دیگر بازیکنان تیم‌ ملی زیر ذره بین قرار بگیرند.

تیم‌ملی روش ۲-۴-۴ را برگزیده بود. نور الهی و عزت اللهی در مرکز میدان و محبی و جهانبخش به عنوان دو وینگر کناری انجام وظیفه می کردند.

استفاده از زوج طارمی و آزمون در خط حمله مانند همیشه زهردار بود و اثر گذار. آنچه که در بازی تیم‌ ما نمود عینی داشت ناهماهنگی و تزلزل در امور دفاعی بود.

حاج صفی در چپ با کارهای سرعتی مهاجمان اردن تاثیر پذیر نشان داد. شجاع و کنعانی هم در عمق دفاع هماهنگی و همخوانی درستی نداشتند. در راست رامین رضاییان در نفوذها موثر بود، اما در برگشت ها قدری تعلل داشت.

گل اول ما به دلیل هوشیاری طارمی و‌ پاس عمقی او به آزمون و ایجاد شکاف در عمق دفاع حریف به دست آمد.

گل دوم هم با همکاری خوب جهانبخش و رضاییان در جناح راست رقم خورد . رامین با حرکت از کناره ها و پاس رو به عقب را طارمی با بغل پای دقیق و با زیرکی به تور چسباند.

در ادامه وقت اول طارمی به عنوان مهاجم‌ پرسه زن با شعاع حرکتی بالا در عمق دفاع اردن در چند مرحله با دروازه بان تک به تک شد.

یک دوهای فریبنده طارمی و آزمون در اواسط وقت نخست در عمق دفاع اردن و حرکات انفجاری محبی در جناح چپ‌ چشم‌ نواز بود.

در واقع محبی به عنوان وینگر خط زن وظایف خود را به خوبی انجام می داد و در برگشت ها  کمک حال حاج صفی بود . در جناح راست جهانبخش در پست وینگر عمق زن قدری پراشتباه نشان داد.

تیم ‌ما تا اواسط نیمه نخست قدری بر اوضاع مسلط بود و کریدورهای طولی و عرضی را در اختیار داشت.

در اواخر وقت نخست یکی دو بار با تعلل فرصت گلزنی به حریف دادیم و در تغییر حالت و اتخاذ روش دفاعی بد عمل کردیم.

در وقت دوم قدری نیروی بازیکنان ما تحلیل رفت. آسیب دیدگی نوراللهی و جایگزینی چشمی و افول جهانبخش و عزت اللهی اجازه مالکیت توپ رابه هافبک های اردن داد.

میزبان که حرکت از راست را در برنامه داشت، بارها با هافبک ها و مدافع نفوذی خود پایه گذار حملات جدی شد.

در این دقایق فاصله تیمی و عدم ‌پیوستگی مدافعان با هافبک های ما باعث نفوذهای دائمی بازیکنان اردن از راست شد. ورود قدوس و محمدی و خروج آزمون و جهانبخش نشان از عقب نشینی و احتیاط تیم‌ما داشت.

اصرار حریف به نفوذ از راست در دقیقه ۷۵ نتیجه داد. نفود موسی التعمری در عمق و سایه زنی کنعانی شرایط را برای گلزنی یزان التعیمات شد تا دروازه بیرانوند به راحتی باز شود.

در لحظات پایانی اردن صاحب پنالتی شد . احسان حداد مدافع مرکزی اردن توپ را با شوتی سنگین به هوا زد.

در ثانیه‌های پایانی محمدی از اشتباه دفاع اردن سود برد و با فراری بلند توپ را از بالای دستان یزید ابو لیلی دروازه بان اردن به تور چسباند‌.

تیم‌ما در دیدار نهایی مسابقات چهار جانبه با قطر مصاف خواهد داد و عراق هم با اردن  دیدار خواهد کرد.

اسامی بازیکنان ایران: بیرانوند، خلیل زاده، کنعانی زادگان، رضاییان، نور اللهی(از ۴۶ چشمی)، عزت الهی، محبی، جهانبخش(از ۶۸ مهرداد محمدی)‌، طارمی و آزمون ( از ۶۸قدوس)

مربی: قلعه نویی

نویسنده: احمد‌ میرزاییان