پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
مار گزیده و ریسمان سفید و سیاه در والیبال

بازگشت احتمالی سعید معروف به تیم ملی

نشست کمیته فنی فدراسیون والیبال اینبار چهار کارشناس جدید داشت.

علیرضا نادی - بهترین مدافع جهان و دارای کارت مربیگری کاتاگوری سه، امیر حسینی – پاسور بازی ببر تیم ملی و مربی بین المللی، عادل غلامی و فرهاد نظری افشار، ملی پوشان پیشین که تجربه حضور در مسابقات جهان و نیز سوابق مربیگری و برخی بخش ها را دارند.

طی دیروز و امروز برخی ها مدعی شدند که این افراد کجای والیبال ایران هستند و چه کارنامه ای دارند؟

در این زمینه فقط می توانیم بگوییم که آدم زنده وکیل و وصی نمی خواهد و در قضاوت های خودمان باید منصفانه عمل کنیم، ذرات وجود والیبال مشحون از اصول دموکراسی و احترام به دیگران است اگر حرمت ها را حفظ نکنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود.

ما هم به دلیل برداشتی که از نشست های قبلی داریم مثل مار گزیده ها از ریسمان سفید و سیاه می ترسیم و مانند افرادی که این نشست ها را شو می خوانند مردد نتیجه گیری همگرایی های یادشده هستیم اما عادت کرده ایم که به خود بقبولانیم از این ستون تا آن ستون فرج است!

قصد پاسخگویی به معدود افراد ناسزاگو نداریم که خانه زاد رئیس فقید فدراسیون بودند و برحسب فامیلی سیمایی رعنایی شدن یا افرادی که شام را در خانه خود می خورند و ناهار را در فدراسیون، هرگز به خود اجازه نصیحت کردن و ایراد گرفتن از دیگران را نمی دهیم فقط نظرات خود را می نویسیم و هرجا که اشتباه کردیم در صدد تصحیح اشتباهات برآمده ایم اما حرمت ها را نگه می داریم چون والیبال ورزش آدم های بافرهنگ است و هیچ حرجی نیست که نقد ها را بی محابا ولی با رعایت شوون اخلاقی مطرح سازیم. حرفه ما نوشتن و گفتن است و دنبال آلاف و الوف نبوده ایم و اگر هم به محفلی دعوت نشدیم پز مخالف نگرفتیم.

اما آنچه که در نشست اخیر فدارسیون والیبال گذشت قرار بود که هیچ خبری به بیرون درز پیدا نکند اما برای روشن شدن افکار عمومی جامعه والیبال به چند نمونه از مباحث مطروحه اشاره می کنیم.

  1. چرا با وجود نایب رئیس فدراسیون و مصطفی کارخانه این همه ماجرا در حاشیه لیگ ملت ها در آمریکا رخ داد است، پس آن همه تعریف از تجربه آقایان چه حاصلی داشته است؟
  2. سوء ظن و بدگمانی به وجود آمده بین بازیکنان و سرمربی تیم ملی چگونه به فضای مجازی کشیده شد و با تقاطی نقد سازنده و نظرات تخریبی اصل قضیه فراموش شد؟
  3. نیمکت تیم های ملی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و نیز تغییرات پیاپی سرپرستان تیم ملی که هیچ یک نتوانستد بار مشکلات را بر دوش بکشند.
  4. برخی از بازیکنان ما خود را فراتر از کادرفنی می دیدند و نگاهی از بالا تا پایین داشتند و این آفت بزرگی برای تیم ملی است و باید با تشکیل کمیته نظارت و ارزیابی و همچنین کمیته اخلاق این رفتار ها کنترل و هدایت شود متاسفانه پیراهن تیم ملی بر تن بعضی از بازیکنان گشاد است افرادی که احترام مربیان را نگه نمی دارند و دایم در حاشیه گردش می کنند و منشور اخلاقی را پاس نمی دارند.
  5. احتمال اینکه سعید معروف به تیم ملی برگردد هم از موارد مطروحه نشست فوق بود و به نظر می رسد جمع بندی قضایا به بازگشت کاپیتان سابق تیم ملی در نیمکت هدایت بازیکنان ملی باشد.
  6. دو تن از مربیان سرشناس از اینکه اجازه داده شد سرمربی سابق موجبات سوختن مربیان ایرانی را فراهم سازند گلایه کردند و نیز فاصله صد امتیازی تیم ملی ایران با ایتالیا، اسلوونی و کوبا که جای بحث زیادی دارد.
  7. ایران مخترع و خاستگاه والیبال جهان نیست اما برای بازگشتن به اوج احتیاج به انقلابی بزرگ در این ورزش است.
  8. مربیانی که در نام آنها در رسانه های مختلف به عنوان گزینه های سرمربی تیم ملی عنوان شده همه واقعیت دارند اما فدراسیون والیبال نهایت تا 10 روز آینده ضمن مذاکره با آنها گزینه ها را در معرض بررسی کمیته فنی قرار خواهد داد.
  9. نظم پذیری حلقه مفقوده بازیکنان والیبال ایران است باید در جهت رشد فنی، اجتماعی و اخلاقی بازیکنان بررسی کرد و امور سرپرستی و فنی تیم های ملی به دست شخصیت هایی سپرده شود که مورد قبول جامعه ی ایرانی باشد
  10. موارد مورد نقد فراوان بوده است اما ما نیز امیدواریم که مسئولان والیبال کشور قضایا مربوط به تیم ملی را جدی تر بگیرند و با ایجاد رفرم در این زمینه آب رفته را به جوی برگردانند.

نویسنده: جمشید حمیدی