پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

بزرگمردی از جنس فولاد و الماس!

حسن لطیفی فرزند محمود ، متولد بیستم مرداد ماه سال یکهزار و سیصد و چهارده _ تهران _ محله بازار بین الحرمین .

حسن  آقای لطیفی قصه ما ، ششمین فرزند محمود خان ، تحصیلات خود را در مدارس حافظ ، امیر کبیر ، پیرنیا و دارالفنون به پایان می رساند

تاریخ ، پر از « آمد » و « رفت » موجودات گوناگون از جمله « انسان » است .

اما ... ، در این میان برخی می مانند و یاد می شوند و این نیست مگر به واسطه اثری که از خود باقی می‌گذارند .

در همه جای دنیا و در همه حوزه ها هم ، این مهم صدق می‌کند  .

و در ایران ما و در ورزش ما هم ، صادق است .

چه بسیار کسانی که در ورزش ، همچون « کفی » روی آب ، لحظه ای « حبابی » بودند و پس از آن ، « هیچ » .

... و نامشان و خاطرشان ماندگار نشد و نخواهد شد ، مگر به چگونگی تاثیر و نقشی که در ورزش داشته و اثری که از خود باقی گذاشته اند .

در « ژیمناستیک » کشورمان هم اینگونه بوده ، قریب هشتاد سال سابقه و هزاران هزار فعال ریز و درشت ، حکایت از « آمد » و « رفت » آدمهایی داشته است که یا همان « کف » روی آب بودند و یا با ایجاد « موجی » پر خروش ، اثر گذار و « ماندگار » ... و به حقیقت تاریخ ژیمناستیک ایران زمین ، استاد « حسن لطیفی » یکی از معدود و تاکید میکنم یکی از معدود مفاخر و چهره های ماندگار ورزش و « ژیمناستیک » این مرز و بوم است

 او  به گواه تاریخ ، بانی و بنیانگذار آن چیزی است که به نام « ژیمناستیک ، امروزه از آن در « مدرسه » و آموزش و پرورش » یاد کرده و می شناسیم .

قهرمان ارزنده اسبق تیم ملی ، داور ، مربی قهرمان ساز ملی پوش ، مدیر و مبتکر بسیاری از طرح های توسعه ای این ورزش پایه و سازنده با سابقه بیش از هفتاد سال پویایی و دلسوزی برای آینده سازان میهن .

در حال حاضر هم ، که هشتاد و هشت سالگی اش را پشت سر گذاشته ، « دل نگران » نسل آینده ، ورزش و همین رشته زیبا و پایه و بنیان ساز ژیمناستیک است .

سال یکهزار و سیصد و سی و هفت است که به عنوان معلم ورزش یکی از مناطق غربی تهران ( محله شاپور ، مدرسه حکیم نظامی) به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و در سه جبهه آموزشی و فرهنگی در « مدرسه » ، « فدراسیون » و « اداره بهزیستی » وقت ، به پرورش استعدادها و آینده سازان این مرز و بوم می پردازد .

تمام زندگی « استاد » ، صرف آموزش و سازندگی می شود و سالها در قامت یک مدیر در تمامی مدارج ، به آنچه می اندیشد ، نوآوری است و پیشرفت .

یک « سنگر » ، برنامه ریزی آموزشی ورزشی ، برای بچه‌های بی سرپرست ، در یک « جبهه » آموزش و پرورش قهرمانان بزرگی که « نام آوران » ژیمناستیک دوران خود بودند و در یک « مجال » دیگر ، استادی دانشگاه و طراحی و مدیریت مراکز تحقیقاتی ژیمناستیک .

استاد « حسن لطیفی » ، عمری را در راستای اهداف بلند تربیت بدنی و ورزش و توسعه ژیمناستیک گام برداشته و هنوز که هنوز است ، قلبش برای ایران و نسل آینده اش می تپد که ان شاء الله ، همیشه تپنده و سرافراز باشد.

نویسنده:فرامرز سنگینی