پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
نگاهی به هفته اول والیبال سری A ایتالیا

اسماعیل نژاد؛ رها از بحران و استارتی برای اوج گرفتن

مینت ورو والی مونزا به رهبری آرتور شوارک و استفان مار از کانادا و ران تاکاهاشی از ژاپن، اولین سوپرایز فصل جدید سوپر لیگ ایتالیا را با حذف کوسینه لوبه سیویتانووا، دارنده مدال نقره فصل گذشته، به عنوان شش مسابقه اول به وجود آورد.

ورو ولی با چکش 3 - صفر (25-23، 25-21، 25-22) رویارویی خود با Lube را بر روی بال های 11 سرویس آس، که 10 مورد توسط ران تاکاهاشی یا استفان مار نوشته شده بود، به دست آورد. برنده مقابل آرتور شوارک سه دفاع کشنده را بالا برد و معدل موفقیت 64 درصدی به امتیاز 17 رسید و جایزه MVP را به دست آورد.

میزان موفقیت تاکاهاشی در حمله حتی بهتر از آن بود، 67 درصد و او با شلیک پنج آس، با 15 امتیاز به پایان رسید. هم تیمی او در زمین کراس زمین، مار نیز 15 بار آبشار زد، از جمله پنج بار مستقیماً از خط سرویس. الکساندر نیکولوف، ستاره بلغاری نوظهور لوبه، تنها بازیکن دیگری در زمین بود که دو رقمی شد. او با نرخ موفقیت 65 درصد حمله کرد و دو آس به 13 امتیاز رسید.

ورو گفت: ما فقط یک هفته است که با تیم کامل تمرین می کنیم و مطمئناً هنوز باید همدیگر را بهتر بشناسیم، اما ما به سیویتانوا آمدیم تا بهترین بازی ممکن را انجام دهیم و فقط به نتیجه فکر کنیم. فرناندو کرلینگ ستتر برزیلی والی. من از این که چگونه پیش رفت بسیار خوشحالم. لوبه تیم قدرتمندی است و پیروزی 3-0 خارج از خانه بسیار مهم بود. چیزی که در این مسابقه بیشتر از همه دوست داشتم اتحاد بین ما بود."

"این شروعی نیست که ما می خواستیم، اما با توجه به اینکه فقط هشت روز پیش ملاقات کردیم، انتظار آن را داشتیم. ما هنوز چیزهایی برای ارائه داریم." گاهی اوقات ما خوب بازی می‌کردیم، اما آنها قوی‌تر بودند. ما باید با سرعت خودمان به کار و رشد ادامه دهیم. هرکسی که والیبال را بهتر بازی کند برنده است و امروز شایسته آن بودند. ما موقعیت‌هایمان را داشتیم و از آنها استفاده نکردیم

ایتاس ترنتینو ترنتو، مدافع عنوان قهرمانی نیز شروع سختی داشت. آنها توسط سیسترنا والی میزبان خود به پنج ست هل داده شدند، اما موفق شدند با پیروزی سخت 3-2 (25-18، 15-25، 26-28، 25-17، 15-8) به پیروزی رسیدند. برنده ها توسط مهاجم پشت خط زن الساندرو میچیلتو با 21 امتیاز انتخاب شدند. او با نرخ موفقیت 59 درصد، سه آس شلیک کرد و دو دفاع محکم را ایجاد کرد. بازیکن دیگر، دانیله لاویا، 19 امتیاز به دست آورد و MVP مسابقه انتخاب شد. در آن سوی تور، جوردی رامون اسپانیایی با هفت آس به امتیاز 21 خیره شد، در حالی که فرانسوی مقابل تئو فور نیز 21 امتیاز از دست داد تا با میشیلتو و رامون بهترین گلزنان را تقسیم کند.

در سیسترنا دی لاتینا همیشه برای ما سخت است که پیروزی را به خانه برگردانیم. همچنین به لطف کمی شانس، امروز این کار را انجام دادیم و توانستیم سرویس آنها را در قسمت دوم مسابقه مهار کنیم.» دانیله لاویا گفت. "این که بتوانیم سفر خود را با پیروزی آغاز کنیم یک نتیجه عالی است، همچنین به این دلیل که قبل از بازی امروز زمان زیادی برای آماده سازی بازی خود نداشتیم."

موردانتظارترین بازی بازی رفت، بازی افتتاحیه فصل بین گروه والسا مودنا و آلیانز میلان نیز به پنج ست کشیده شد. در پایان یک دوئل ترن هوایی، میزبان از مودنا علیرغم مهار شگفت انگیز میهمان، پیروزی 3-2 (25-19، 12-25، 21-25، 26-24، 15-12) را جشن گرفتند. 21 ماده را در مقابل تنها سه مورد از گروه والسا کنار گذاشت. میدل ماتئو پیانو با 10 دفاع تاثیرگذار بود، در حالی که هم تیمی آرژانتینی او آگوستین لوسر در کراس کورت، پنج بلوک دیگر اضافه کرد. بازیکن روسی گروه والسا در مقابل ماکسیم ساپوژکوف با 20 امتیاز از جمله دو آس و دو بلاک بهترین گلزن مسابقه بود، در حالی که بازیکن ژاپنی خارج از تیم یوکی ایشیکاوا با 19 امتیاز آلیانز را رهبری کرد. نامزدی MVP به بلاروس گروه والسا در خارج از اولادزیسلاو داویسکیبا رسید که سه آس و چند امتیاز کلیدی را برای پیروزی به دست آورد.

رانا ورونا فصل خود را با برتری 3-1 (25-22، 25-22، 26-28، 25-16) در خانه مقابل جیویلا پریسما تارانتو با برتری 22 امتیازی از بازیکن ایرانی یعنی امین اسماعیل نژاد آغاز کرد. در حالی که پادووا در نبود داوید گاردینی با 13 گل در صدر جدول گلزنان این مسابقه قرار گرفت. در آخرین بازی بازی رفت، میزبان، سر سوزا ویم پروجیا، میزبان، 3-0 (25-15، 25-18، 25-22) در اولین بازی فصل خود به برتری رسید. تازه کارهای سوپرلگا فارمیتالیا کاتانیا. برندگان توسط کوبایی مقابل خسوس هررا با 11 امتیاز پیشتاز شدند، در حالی که فارمیتالیا خارج از لوئیجی راندازو با 12 امتیاز در صدر قرار گرفت.

اسماعیل نژاد برخلاف معنوی نژاد شروع خوب در سری A ایتالیا داشت اما ادامه دادن در بهترین لیگ دنیا نیازمند تمرکز و اشتیاق س وزان برای ماندن است، تاریخچه لیگ والیبال لیگ ایتالیا را که ورق می زنیم به نام هایی چون مرحوم خلیل پاک نظر و حمید شایگی برخورد می کنیم که سابقه بازی در سطح اول والیبال ایتالیا و سپس سری B این کشور را داشته اند.

بهنام محمود، سعید رضایی و وحید والی نیز در سری لیگ دسته دوم این کشور بازی کرده اند اما سعید معروف، امیر غفور، مرتضی شریفی، سید موسوی و محمد جواد معنوی نژاد در این رقابت های مهم والیبال دنیا حضور داشته اند که به جز غفور بقیه نقش پررنگی را ایفا نکردند.

حالا با بازگشت مجدد معنوی نژاد که از لیگ فرانسه به سرزمین لاجوردین پوشان بازگشته است همه نگاه ها به امین اسماعیل نژاد است و سایت فدراسیون جهانی نیز نگاهی به بازیکن پرقدرت ایرانی انداخته است.

اسماعیل نژآد می تواند معرف جدیدی برای والیبال ایران در سرزمین چکمه ای باشد به شرط اینکه فراموش نکند از یک والیبال بحران زده به پایتخت والیبال جهان رفته و باید یاد گرفتن را تمرین کند.

گزارش: جمشید حمیدی