چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
هندبال ناکام در انتخابی المپیک

نسل جوان نیازمند مربی بزرگ

تیم ملی هندبال مردان ایران در چهارمین بازی (آخرین دیدار دور گروهی) خود از مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در دوحه به مصاف تیم ملی بحرین رفت که در پایان با نتیجه ۲۸ بر ۲۴ شکست خورد و از صعود به دور دوم این رقابت‌ها باز ماند.

ملی پوشان ایران در بازی نخست خود با نتیجه ۲۰ - ۲۵ برابر ژاپن شکست خورده بودند و در بازی دوم، با نتیجه نزدیک ۲۹ - ۲۸ برابر کویت به پیروزی رسیدند. سومین بازی ایران هم مقابل قزاقستان برگزار شد که با نتیجه ۴۲ - ۲۰ حریف خود را شکست داده بود.

به این ترتیب تیم ملی هندبال ایران با دو برد و دو باخت، از گروه خود صعود نکرد تا با این نتیجه، شانس حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را از دست بدهد.

به این ترتیب هندبال هم رویای المپیکی خود را از دست داد. رسیدن به بازی های ملل آنقدر دشوار است که به جز برنامه ریزی اصولی و چهار ساله دستیابی به آن امکان پذیر نمی شود.

در ورزش های انفرادی شاید اتفاقاتی رقم بخورد اما در ورزش های تیمی مانند هندبال باید در ایجاد یک هارمونی قوی سال ها زحمت کشید.

حسن پروانه، کارشناس و بازیکن سابق تیم ملی هندبال به البرز ورزشی می گوید: ما می توانستیم اینبار بحرین یا شکست دهیم اما سرمربی تیم ملی در تعویض ها تاخیر داشت و در مجموع مربی تاثیر گذاری نبود. در زمان های که تیم نیازمند تایم اوت بود هیچ فورجه ای برای ایجاد وقفه در روند بازی حریف در اختیار ما نبود در صورتی که مربی زرنگ ایسلندی تیم بحرین به هر شکلی که بود بازی را برای یاران خود درآورد.

پروانه افزود: با این همه تیم ما 70% جوانگرایی کرد، متاسفانه لژیونر هایی که به برکت هندبال ایران راهی تیم های اروپایی شده اند کمکی به هندبال ملی ما نکرده اند، ما چند بازیکن خوب در این دوره داشته ایم رضا عزتی در گوشه چپ، علیرضا داوودوند در پست خط زن، علی حیدریان و اشکان بهنام نیا در کنار دو دروازه بان خوب سیاوشی و رحیمی پشتوانه های بسیار خوبی برای آینده هندبال ایران هستند. محمد مهدی نیا در پست پخش با وجود جوانی عملکرد بدی نداشت.

اعتقاد من بر این است که هندبال ایران به یک مربی تراز اول نیاز دارد تا بازیکنان جوان ما را درست و اصولی تربیت کند و ساختار جدید برای هندبال ملی ما به وجود آورد.

گفت و گزار: ج - دوستدار