پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
انتخاب شده های تالار بین المللی مشاهیر

حفظ تاریخ والیبال به افتخار افسانه ها

سال ها است که درباره تالار مشاهیر در ورزش کشورمان گپ می زنیم اما معتبر ترین تالار را ایالات متحده دارد که تاکنون یک ایرانی به نام پروفسور ایرج احرابی فرد افتخار حضور در این مجموعه را پیدا کرده است.

استاد احرابی فرد مربی تیم ملی بانوان ایالات متحده شد و در امر سازمان دهی فوتبال این کشور نظریه پردازی کرد و از مدرسان سرشناس بین المللی است.

تالار مشاهیر در شهر والیبال هولیوک، ماساچوست قرار دارد شهری که والیبال در آن ابداع شد. IVHF یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است که به افتخار افسانه ها، شناسایی بزرگان و حفظ تاریخ والیبال در سراسر جهان اختصاص دارد.

موزه IVHF با مساحتی بیش از ۵۰۰۰ فوت مربع خانه بیش از ۱۶۰ نفر از ۲۵ کشور مختلف و تاریخ والیبال است. هزاران نفر هر ساله از موزه IVHF بازدید می کنند تا در مورد بازی یاد بگیرند و نمایشگاه ها را تجربه کنند. تالار مشاهیر که به‌خاطر جشن معرفی سالانه‌اش برای تجلیل از نخبگان بازی شناخته می‌شود، همچنین سالانه برنامه‌های جوانان، دانشگاهی و تفریحی را در نیوانگلند اجرا می‌کند.

سال ۱۳۹۶ تیم منتخب پیشکسوتان والیبال کشورمان با هزینه خودشان برای حضور در یک دوره رقابت های بین المللی به آمریکا رفته بودند. با مدیرتالار مشاهیر هماهنگی های لازم را انجام دادم تا اعضای تیم از تالار و موزه آن به عنوان میهمان بازدیدی داشته باشند.

حتی قرار شد تالار اتوبوسی در اختیار تیم قرار دهد تا از فرودگاه و بالعکس تیم پیشکسوتان را از فرودگاه به تالار بیاورندو تیم میهمان تالار باشند. اما متاسفانه بنده (نویسنده متن) دیر به این فکر افتاده بودم و اعضای تیم پس از بازی ها از هم جدا شده بودند و هر یک برای دیدار دوستان و اعضای خانواده به شهرهای مختلف رفته بودند.

مراسم معرفی برگزیدگان تالار مشاهیر بین‌المللی والیبال سال ۲۰۲۳ در روز شنبه، ۲۱ اکتبر  ( ۲۹ مهر ۱۴۰۲) در هولیوک، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا برگزار شد.

 اعضای انتخابی سی و هفتمین دوره  IVHF (که از طریق رای دهی علاقمندان والیبال در سرتا سر دنیا انتخاب شده اند) معرفی شدند. ترکیب آنها چنین است:

دو بازیکن والیبال ساحلی (یک بازیکن زن و یک بازیکن مرد)، دو بازیکن والیبال سالنی ( یک بازیکن زن و یک بازیکن مرد) ٬ یک نفر مربی  و یک نفر رئیس( مدیر یا رهبر).

اسامی برگزیدگان: ۱- فیل دالهاوسر ۲- لاریسا فرانکا مائسترینی ۳ -شادروان  کاتسوتوشی نکودا ۴-  یومیلکا روئیز ۵ -سیلوانو پراندی ۶ - شانریت وانگ پراسرت دوست والیبال ایران و دوست بنده.

معرفی کوتاه انتخاب شدگان

فیل دالهاوسر

 بازیکن مرد والیبال ساحلی از ایالات متحده است،  المپینی است که چهار بار در والیبال ساحلی مردان شرکت کرده، در المپیک ۲۰۰۸ پکن با هم تیمی خود  تاد راجرز،  طلا کسب کرد.راجرزدر سال ۲۰۲۱عضو IVHF شد.او برنده ۶۲ عنوان

 (AVP )انجمن یا فدراسیون حرفه ای والیبال بزرگترین و طولانی ترین تور حرفه ای والیبال ساحلی در ایالات متحده است. باضافه ۳۸ مدال FIVB  درقهرمانی جهان و تورجهانی از دیگر دست‌ آوردهای فیل به شمار می‌رود. دالهاوسر از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ هر سال حداقل یک عنوان قهرمانی FIVB را به دست می‌آورد و این دوره ۱۳ ساله پس از امانوئل رگو Emanuel Rego برزیلی (۱۴ فصل متوالی) دومین طولانی‌ترین دوره در تاریخ تورها بود. در سال ۲۰۰۷، دالهاوسر و راجرز قهرمان مسابقات جهانی FIVB والیبال ساحلی در گستاد، سوئیس شدند و اولین تیم ساحلی ایالات متحده بودند که مدال طلای این مسابقات را کسب کردند.

لاریسا فرانکا مائسترینی

بازیکن زن والیبال ساحلی اهل برزیل است. او در مسابقات قهرمانی والیبال ساحلی جهان در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹  مدال نقره ودر سال ۲۰۰۷ مدال برنز و در سال ۲۰۱۱ مدال طلا را به دست آورد.

لاریسا علاوه بر موفقیتش در تور FIVB، چندین قهرمانی ملی و بین المللی از جمله بازی های پان آمریکن و بازی های آمریکای جنوبی را به دست آورد. در بازی های پان آمریکن سال ۲۰۰۳ در شهر سانتا دومینگو، پایتخت جمهوری دومینکن مدال برنز و در سال های ۲۰۰۷ درریودوژانیرو - برزیل و ۲۰۱۱ در گوادالاخارا-مکزیک مدال طلا کسب کرد.

در مسابقات قهرمانی جهان  ۲۰۱۱ در رم مدال طلا، در ۲۰۰۹  در استاونگر - نروژ مدال نقره ۲۰۰۷ در گستاد برنز و۲۰۰۵  در برلین مدال نقره کسب کرد.

لاریسا در سال ۲۰۰۴ با جولیانا فلیسبرتا داسیلوا همکاری موفقی داشت و این دو، تا چندین سال بر تور FIVB تسلط یافتند. آنها اولین رویداد تور جهانی FIVB خود را در سال ۲۰۰۵ بردند و در مجموع ۴۵ عنوان قهرمانی را با هم به دست آوردند، از جمله قهرمانی جهانی در سال ۲۰۱۱. بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷، 9 بار به عنوان تیم سال FIVB انتخاب شدند. او با ۶۲ عنوان حرفه ای در تور فدراسیون جهانی، برترین بازیکن ساحلی بین المللی تمام دوران است.

کاتسوتوشی نکودا

(بازیکن مرد داخل سالن)، با بیست سال سابقه بازی برنده سه مدال المپیک و ستاره نمادین کشور ژاپن است.

این بازیکن اول فوریه ۱۹۴۴، در هیروشیما متولد شد. در ۴سپتامبر ۱۹۸۳فوت شد. ( با ۱۷۹ سانتی متر قد با پوشیدت پیراهن شماره ۲ در پست پاسور بازی می کرد، چهار بار المپیکی بود. در دوران بازی والیبال برنده سه مدال المپیک بود. 

در بازی های المپیک تابستانی توکیو ۱۹۶۴با تیم ملی والیبال ژاپن به مدال برنز و در بازی های المپیک تابستانی ۱۹۶۸مکزیکو سیتی مدال نقره و در بازی های المپیک تابستانی ۱۹۷۲به مدال طلارسید. او در بازی های المپیک تابستانی مونترال ۱۹۷۶ پرچمدار ژاپن بود.

وی ابداع کننده سرویس سقفی یا آسمانی در والیبال سالنی بود. (سرویسی که توپ به بالا به طرف سقف زده می شد. تشخیص فرود آن در زیر نور چراغ های سقف مشکل می شد، در والیبال ساحلی سرویس آسمانی نوع خاصی از سرویس زیر دستی است جایی که توپ به قدری بالا می رود که تقریباً در یک خط مستقیم پایین می آید. این سرویس تقریباً به طور انحصاری توسط تیم برزیل در اوایل دهه ۱۹۸۰ اختراع و به کار گرفته شد و اکنون منسوخ شده است.) نکودا در سال ۱۹۸۰ بازنشسته شد و در سال ۱۹۸۳بر اثر سرطان معده درگذشت.

از سرویس سقفی یا آسمانی اطلاعی نداشتم از دو مربی ایرانی ساکن خارج از در این مورد پرسیدم.در وب سایت ها هم جست و جو کردم. درمطلب جداگانه ای انواع سرویس های والیبال را بطور مشروح خواهم نوشت.

یومیلکا روئیز

یومیلکا روئیز، بازیکن زن داخل سالن چهار بار المپین و برنده سه مدال المپیک از کشورکوبا است.

وی متولد ۸ می ۱۹۷۸ است که اکنون ۴۵ سال سن دارد. یک والیبالیست بازنشسته از کوبا است که چهار بار متوالی در بازی های  المپیک تابستانی کشور مادری خود را نمایندگی کرده است.

المپیک او از سال ۱۹۹۶شروع شد. در آن سال در آتلانتا و در سال 2000 در سیدنی با تیم ملی کوبا مدال طلای آن دو المپیک را کسب کرد. او همچنین به همراه تیم کشورش در المپیک ۲۰۰۴ آتن به مدال برنز دست یافت.

وی به عنوان مهاجم کناری، در تسلط تیم کوبا در والیبال زنان در اواخر دهه ۱۹۹۰و اوایل دهه ۲۰۰۰ نقش مهمی داشت. از دیگر مدال‌های طلای روئیز می‌توان به قهرمانی جهان ۱۹۹۸، جام جهانی ۱۹۹۹، بازی‌های پان امریکن ۲۰۰۷ و مسابقات قهرمانی نورسکا همان سال اشاره کرد. او همچنین در بازی های پان امریکن ۲۰۰۳و بازی های آمریکای مرکزی و کارائیب در سال ۲۰۰۶برنده نقره شد.به دلیل آسیب دیدگی شدید زانو که در حین بازی در لیگ روسیه متحمل شد، پزشکان به یومی توصیه کردند که بهتر است بازی را متوقف کند زیرا زانوی او دیگر توانایی بازی در والیبال سطح بالا را ندارد. اگر ادامه دهد، جراحی را متحمل خواهد شد.

بنابراین، یکی از بازیکنان مورد علاقه کوبایی والیبال دوستان  در ۳۷ سالگی از این ورزش بازنشسته شد.

سیلوانو پراندی

سیلوانو پراندی (ایتالیا، مربی) دارنده مدال المپیک و مربی قدیمی حرفه ای و تیم ملی، زاده ۱۳ نوامبر ۱۹۴۷ مربی فعلی و بازیکن سابق والیبال اهل ایتالیا است. 

پراندی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲ به عنوان یک بازیکن در تیم‌های تورنیو و کونئو توپ زد و از سال ۱۹۷۶ به مربیگری را آغاز نمود. پراندی اولین مربی ایتالیایی بود که به سمت حرفه ای شدن حرکت کرد. او مربی ده تیم حرفه ای مختلف در ایتالیا و فرانسه از ۱۹۷۶ تا قهرمانی در مسابقات قهرمانی ملی و اروپایی در این مسیر بوده است.او تیم ملی مردان ایتالیا را از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ هدایت کرد و در بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس به مدال برنز رسید.

وی دو بار سرمربی تیم ملی مردان بلغارستان (۲۰۰۸-۲۰۱۰ و ۲۰۱۹-۲۰۲۱) بود که آنها را در مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۹ در ترکیه به مدال برنز رساند.پراندی به دلیل تخصص تاکتیکی و توانایی اش در ایجاد انگیزه در بازیکنانش شناخته شده است. او به خاطر رویکرد نوآورانه‌اش در این بازی که به او کمک کرده تا در سطح داخلی و بین‌المللی به موفقیت دست یابد، تحسین شده است.

پراندی در رده باشگاهی نیز یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی سوپر جام اروپا، سه قهرمانی چلنج کاپ اروپا، چهار قهرمانی جام حدفی ایتالیا، یک قهرمانی سوپر جام ایتالیا و پنج قهرمانی سری آ را با تیم‌های مختلف در کارنامه خود ثبت کند.

شانریت وانگ پراسرت

شانریت، ۷۹ساله، در ۱۶ دسامبر ۱۹۴۳ در منطقه بان پونگ در راچابوری، تایلند به دنیا آمد. او علاوه بر عضویت در هیات رئیسه FIVB از سال ۱۹۹۲ به عنوان نایب رئیس منطقه و دبیر کل کنفدراسیون والیبال آسیا خدمت کرده است.

او معاون افتخاری مادام العمرAVC  و مدیر اجرایی آن از مدیران با سابقه است که در فدراسیون ملی کشور خود و درفدراسیون بین المللی تجربه کاری دارد به عنوان نماینده تایلند اولین عضو از این کشور در رده مدیر ٬ رهبر ویا رئیس به عضویت  IVHF تالار مشاهیر بین المللی والیبال در آمده است.

در  سال۲۰۱۹، به دلیل خدمات برجسته خود در توسعه ورزش در آسیا جایزه شایستگی شورای المپیک آسیا را دریافت کرد.و در طول دوران حرفه ای خود در فدراسیون والیبال تایلند  سمت های مختلفی داشته است. ریاست  افتخاری مادام العمر  TVA (فدراسیون والیبال تایلند) از جمله این سمت ها است. او به سازمان دهی مسابقات والیبال سالنی و ساحلی  AVC کمک کرده و برای توسعه پایدار والیبال آسیا و جهان به طور یکسان نظارت نموده است.

گزارش: رحیم رحیم زاده