پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
دویست و نود و هفتمین ال کلاسیکو تاریخ

جدال سلاطین مستطیل سبز

عصر امروز ساعت ۱۷:۴۵ شاهد برگزاری ال کلاسیکو رفت هفته یازدهم رقابت های لالیگا اسپانیا در ورزشگاه المپیک کمپانی لوییس (مونجوییک) به میزبانی بارسلونا خواهیم بود.

جایی که پیش از این دو تیم بارسلونا و رئال مادرید ۲۹۶ بار در طول تاریخ در دیدارهای رسمی و دوستانه به مصاف هم رفته اند که از این تعداد، ۲۵۴ مصاف بارسا و رئال در مسابقات رسمی بوده و ۴۲ دیدار هم مربوط به مسابقات دوستانه و غیر رسمی دو تیم است.

‏آخرین تقابل دو تیم بر می‌گردد به دیدار دوستانه ای که جولای امسال در کشور ایالات متحده و شهر دالاس برگزار شد که بارسلونا توانست با سه گل رئال مادرید را شکست دهد البته آخرین دیدار رسمی بارسا و رئال به بازی برگشت دو تیم در مرحله نیمه نهایی کوپا دل ری فصل گذشته مربوط می شود که شاگردان ژاوی در آن مسابقه در ورزشگاه نوکمپ چهار بر صفر شاگردان کارلو آنچلوتی را مغلوب کردند.

‏اکنون دو تیم در حالی در هفته یازدهم لالیگا اسپانیا به مصاف هم می‌روند که تنها یک امتیاز با یکدیگر اختلاف دارند. رئالی ها از ده دیدار گذشته خود با ۲۵ امتیاز در شرایطی در رده دوم جدول قرار دارند که جمعه شب خیرونا در یکی از آغازین دیدار از هفته یازدهم در خانه یک بر صفر توانست سلتاویگو را شکست دهد و به شکل عجیبی صدرنشین لالیگا حداقل تا قبل از این دیدار شود در آن سو بارسایی ها هم از همین تعداد بازی با ۲۴ امتیاز تیم سوم جدول رده‌بندی این رقابت ها می باشند و همین امر و فاصله نزدیک دو تیم حساسیت ها و جذابیت های ال کلاسیکو رفت این فصل را بیش از پیش کرده است.

 ‏به هر ترتیب ژاوی و شاگردانش در حالی به مصاف رئال مادرید می‌روند که تا قبل از این دیدار با بحران مصدومیت برخی از نفرات کلیدی مواجهه شده اند بازیکنانی مانند ژول کونده، رافینیا، سرخی روبرتو، پدری، فرانکی دی یونگ و روبرت لواندوفسکی که البته به نظر می رسد لواندوفسکی و پدری به شرایط بازی رسیده اند و این خبر خوشحال کننده ای برای ژاوی و هواداران بارسا خواهد بود که این دو بازیکن به خصوص لواندوفسکی مهاجم گلزن لهستانی خود را برای ال کلاسیکو در اختیار دارند.

البته سرمربی بارسا در این دیدار حساس به هنر نمایی نفراتی مانند گاوی، فران تورس، ایلکای گوندوغان و ژائو فیلیکس و یامال نیز چشم دوخته است که می‌توانند نقش تعیین کننده و کلیدی را برابر رئال ایفا نمایند.

در سوی دیگر کارلو آنچلوتی به جز تیبو کورتوآ که از ابتدای فصل دچار مصدومیت می باشد فقط میلیتائو را در اختیار ندارد و تقریباً از بقیه نفراتش می‌تواند استفاده کند اما بی شک مهمترین چهره رئالی ها در این دیدار جود بلینگام است که در اوج آمادگی به سر می برد و تا اینجای کار عملکرد فوق العاده و درخشانی را در ترکیب این فصل کهکشانی ها بر جای گذاشته و توانسته در دوازده بازی که در ترکیب رئال به میدان رفته یازده گل را به ثمر برساند که هشت گل آن را در طی ده دیدار در لالیگا وارد دروازه حریفان کرده و باید منتظر ماند و دید که این بازیکن خلاق و گل زن می‌تواند در مصاف با حریف نامدارش اثر گذاری خودش را مجدداً برای رئال مادرید نشان دهد. البته کارلتو در کنار این بازیکن، ستاره های مطرح و کلیدی دیگری مانند شووامنی،  تونی کروس،  خوسلو، وینیسیوس جونیور و رودریگو را هم در اختیار دارد که هریک می‌توانند جریان بازی را به نفع رئالی ها تغییر دهند.

از شش تقابل و رویارویی اخیر دو تیم ۴ دیدار را بارسلونا برده و فقط ۲ برد برای رئال مادرید رقم خورده است  هرچند در ۲۵۴ دیدار رسمی تاریخ دو تیم سهم رئالی ها بیشتر بوده و آنها موفق شده اند ۱۰۲ مسابقه را با برتری به پایان برسانند و بارسایی ها ۱۰۰ بار مقابل حریف خود به پیروزی دست یافته اند و ۵۲ بازی هم مساوی شده است در این بین سهم کهکشانی ها ۴۲۴ گل و سهم آبی و اناری پوشان ۴۱۵ گل بوده است.

قضاوت ال کلاسیکو رفت دو تیم در این فصل لالیگا را خسوس خیل مانزانو بر عهده دارد این دارو تا کنون دو بار دیدار بارسلونا و رئال مادرید را سوت زده است که هر دو مسابقه با برتری رئالی ها همراه بوده و به نظر می رسد که داور خوش یمنی برای این تیم و هوادارانش می باشد.

در خصوص ترکیب دو تیم پیش بینی می‌شود که ژاوی برای این دیدار ترشتگن را در چارچوب دروازه خواهد داشت، بالده و کانسلو به ترتیب مدافع چپ و راست هستند و آرائوخو و مارتینز مدافعان میانی بارسا را تشکیل می دهند و رومئو، گوندوغان و گاوی هافبک های میانی می باشند و تورس، فیلیکس و یک مهاجم از بین یامال یا لواندوفسکی عناصر تهاجمی بارسلونا برای این دیدار خواهند بود و کارلو آنچلوتی هم احتمالاً  کپا را در درون دروازه قرار می دهد و کاماوینگا مدافع چپ و کارواخال مدافع راست خواهد بود و آلبا و رودیگر مدافعان میانی رئالی ها برای این دیدار می باشند و کروس، شووآمنی و والورده ها فبک های میانی مادریدی‌ها و یک خط جلوتر هم جود بلینگام پشت سر وینیسیوس جونیور و رودریگو عناصر تهاجمی رئال مادرید برابر بارسلونا خواهند بود.

در نهایت باید به انتظار نشست و دید که دویست و نود و هفتمین ال کلاسیکو تاریخ دو تیم با چه نتیجه ای به پایان خواهد رسید، در این بین اگر هر یک از دو تیم بارسلونا و رئال مادرید موفق شوند با برد زمین مسابقه را ترک کنند گوی سبقت را از همین هفته یازدهم برای فتح لالیگا از دیگری تا حد زیادی خواهند ربود.

نویسنده: آتور چهاربخشی