چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

آمار تقابل‌های پرحاشیه تارتار با پرسپولیس

مهدی تارتار با ناکامی‌های خود مقابل پرسپولیس، هر چند ناخواسته در قهرمانی‌های این تیم نقش زیادی داشت و اتهامات از همین‌جا نشأت می‌گیرد.

به گزارش البرز ورزشی: ملوان، تیم هفتم جدول رده‌بندی با تفاضل گل مثبت ۵ و ۱۱ امتیاز! جایگاه این تیم، تقابل با پرسپولیس را این بار با مهدی تارتار جذاب‌تر می‌کند. سرمربی سابقا پرسپولیسی تیم ملوان همواره در رویارویی با این تیم چالش‌های بسیاری داشته و همواره در موقعیت‌های مقابل پرسپولیس قرار گرفته که شرایط تیم پرسپولیس خاص و به امتیاز بازی با تیم‌های تارتار احتیاج داشته است. این بار هم شرایط کاملا مشابه است، پرسپولیس برای صدرنشینی به سه امتیاز بازی با ملوان احتیاج دارد. شرایط اما زمانی خاص می‌شود که می‌بینیم براساس آنچه در جدول رده‌بندی وجود دارد، تیم ملوان با شکست پرسپولیس تا رده سوم صعود کرده و بعد از استقلال و پرسپولیس در بالای جدول قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند تارتار را وادار کند تا‌ انگیزه مضاعفی مقابل تیم محبوبش به خرج دهد و هرطور شده برای تصاحب این جایگاه وسوسه‌کننده در انزلی پیروز شود.

برای تیم انزلی که تاکنون از هفت بازی گذشته 3 برد و 2 تساوی دارد، شکست پرسپولیس هرچند سخت است ولی غیرممکن نیست. ملوان از 4 بازی خانگی به‌جز بازی هفته اول مقابل ذوب‌آهن در سایر بازی‌های خانگی برنده بوده است و همین نشان می‌دهد شکست این تیم در انزلی کار راحتی نیست. در چند هفته اخیر بازی‌های خانگی آنها به یکی از مثال‌زدنی‌ترین بازی‌ها به‌لحاظ جو ورزشگاه تبدیل شده و این جو مثبت تاثیر خود را روی این مربی و تیمش گذاشته است. تا جایی که پس از هفته هفتم حالا آنها به یک مدعی تبدیل شده و می‌توانند موی دماغ پرسپولیس شوند.

اگر تارتار بتواند در بازی امروز پرسپولیس را از پیش رو برداشته، شکست دهد، تعداد بردهای خود مقابل این حریف باتجربه تهرانی را به ۴ برد می‌رساند. در ۱۹ بازی که تارتار با تیم‌های مختلف به‌عنوان مربی روبه‌روی تیم پرسپولیس قرار گرفته تاکنون ۳ برد، ۱۱ باخت و ۵ مساوی به‌دست آمده است و این نشان می‌دهد در اغلب تقابل‌ها شرایط به نفع این مربی نیست. نکته قابل‌توجه از تقابل‌های تارتار با تیم پرسپولیس این است که این مربی همواره در شرایط حساس به تیم پرسپولیس برخورد کرده است. درست مثل امروز که ۳ امتیاز این بازی می‌تواند به‌معنی صدرنشینی پرسپولیس باشد. از این رو اغلب به او انگ تبانی چسباندند تا جایی که این مربی مجبور بود در برای تبرئه خود در این مورد صحبت کند و توضیح دهد به تیم خود متعهد است و برای پرسپولیس بازی نمی‌کند. تقریبا همه می‌دانند سرمربیگری پرسپولیس یکی از علایق تارتار است و او قبل از آمدن یحیی گل‌محمدی به این تیم یکی از گزینه‌های سرمربیگری بود. او حتی در مقطعی آلترناتیو یحیی هم شد. از این رو برخی ادعا کردند او برای خوش‌خدمتی به پرسپولیس است که مقابل این تیم شکست را می‌پذیرد درحالی‌که خودش مدعی است راه رسیدن با نیمکت پرسپولیس شکست این تیم است.

او فصل قبل درحالی‌که نتیجه بازی نقش زیادی در تعیین قهرمان لیگ داشت رودرروی پرسپولیس قرار گرفت و برای دفاع از اعتبار خود با تمام توان بازی کرد و به تساوی رسید. هرچند درنهایت پرسپولیس به واسطه پیروزی در ۵ هفته پایانی قهرمان شد. در همین فصل تارتار در نیم‌فصل اول بازی را به همراه ذوب‌آهن به تساوی بدون گل کشاند اما در بازی برگشت با نتیجه یک بر صفر باخت. اتهامات اما از همیشه بیشتر در فصل بیست‌ویکم بود. آنجا که تارتار با ذوب‌آهن در بازی رفت نتیجه را ۲ بر صفر واگذار کرده بود و ۲۰ روز بعد در جام حذفی نیز با ۳ گل از دور رقابت‌ها حذف شد تا پرسپولیس به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند. در آن مقطع اتهامات به این مربی آنقدر زیاد بود که همه تلاشش را کرد تا در بازی برگشت برنده شود و خود را از اتهامات مبرا کند اما نتوانست نتیجه‌ای بهتر از تساوی کسب کند. پرسپولیس در لیگ هجدهم، در هفته آخر، پارس‌جنوبی جم که سرمربی آن مهدی تارتار بود را شکست داد و قهرمان شد. در لیگ نوزدهم زودهنگام‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را با غلبه بر نفت مسجدسلیمان با هدایت تارتار کسب کرد و حتی در لیگ بیستم با پیروزی بر پیکان که سرمربی آن تارتار بود برای پنجمین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شد.