پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه
هشتمین بار برنده جایزه مردان اول فوتبال جهان

مسی: می دانم که پایان کار نزدیک است

این انتخاب می تواند سال ویژه دیگری برای مسی با جایزه ای باشد که او از سال 2009 بر آن مسلط بود، زیرا او آن را در این سال ها برد: 2009، 2010، 2011، 2012، 2015، 2019 و 2021

 همه آنها، بدون هیچ رقابت بزرگی، به جز سال 2021، که در آن شایستگی های مشترکی با رابرت لواندوفسکی داشت. هشتمین توپ طلا که بسیار جلوتر از پنج توپ طلای کریستیانو رونالدو (2008، 2013، 2014، 2016 و 2017) خواهد بود. میشل پلاتینی، مارکو فان باستن و یوهان کرایف پشت سر آنها سه نفر هستند.

مسی پس از اینکه در دسامبر 2022 به عنوان پادشاه قطر انتخاب شد، دوباره پادشاه پاریس خواهد شد سال گذشته او حتی در میان نامزدها هم حضور نداشت.

توپ طلا پاداش فصل 2022-23 است و حتی سه گانه ارلینگ هالند با منچسترسیتی نمی تواند بر روزنامه نگاران رای دهنده در قضاوت اینکه چه کسی باید برنده امسال باشد تاثیرگذار باشد.

هالند قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر و جام حذفی شد و در مجموع 53 بازی برای سیتی 52 گل به ثمر رساند.

تسلط مسی

مسی در رقابت تاریخی که همه می خواهند در آن پیروز شوند، مسلط شد: جام جهانی که از هر عنوان دیگری قدرت بیشتری دارد، به خصوص اگر این کار را در حالی انجام دهید که بهترین بازیکن تورنمنت باشید و کفش نقره ای (هفت گل و سه پاس گل در هفت بازی) پشت سر بگذارید. کیلیان امباپه مسی در مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و در آن فینال حماسی مقابل فرانسه گلزنی کرد.

این یک سال به یاد ماندنی برای هر یک از نامزدهای بهترین بازیکن مرد فیفا بوده است، زیرا انبوهی از تاریخ سازان، برندگان سه گانه و بزرگان گلزن در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفته اند.

مسی و حرف تازه

نمی‌دانم تا چه زمانی دیگر بازی خواهم کرد، اما قصد دارم از آن لذت ببرم. نمی‌توانم عددی برای آن در نظر بگیرم، زیرا همه چیز می‌تواند خیلی سریع روز به روز در فوتبال تغییر کند. اما می‌دانم که آن روز در حال نزدیک شدن است. نزدیک و نزدیکتر. ارلینگ هالند دوم شد و کیلیان امباپه سوم شد.

قهرمان جهان بودن فوق العاده بود. اما حقیقت این است که من هرگز به دریافت جوایز و حضور در صحنه اینگونه عادت نکرده ام.

از زمانی که برای اولین بار در سال 2009 برنده شدم، کم کم به آن عادت کرده ام. فکر می کنم امروز آخرین باری است که آن را برنده می شوم، بنابراین احساس آرامش بیشتری دارم و به گونه ای دیگر از آن لذت خواهم برد. من به حرفه ای که داشتم افتخار می کنم. تمام زندگی ام از فوتبال لذت بردم و به زودی از طرف مقابل هم از آن لذت خواهم برد.

مسی تولد مارادونا را که امروز 63 ساله می شد تبریک گفت. وی افزود: همسرم در دوران سخت و دشواری در حرفه من با من بوده است. باید به دیگو مارادونا اشاره کنم.  تمام جوایزی که در اینجا کسب کرده‌ام، ویژه بوده‌اند، و همیشه به رسمیت شناخته شدن خاص است. مهمترین ارزش جوایز تیمی است.

مسی، مرد درخشان فوتبال می گوید: بیش از همه باید به همه کسانی که نامزد این جایزه شدند تبریک بگویم. باید این جایزه را با هم تیمی هایم و هر آنچه که با تیم ملی به دست آوردیم به اشتراک بگذارم.

کل گروه، کادر مربیگری و همه درگیران نقش خود را در قهرمانی جام جهانی ایفا کردند. کلاه بر ارلینگ [هالند]، کیلیان [مباپه] و کوین [دی بروین] برای داشتن فصول فوق العاده.

بسیاری از شما جوان هستید و تاکنون به موفقیت های زیادی دست یافته اید. زمان زیادی برای ایستادن در جایگاه من باقی مانده است.

خوشحالم که یک بار دیگر اینجا هستم تا یک بار دیگر از این لحظه لذت ببرم. من به رویای قهرمانی در جام جهانی رسیدم، اما این را با همه کسانی که در آن شرکت داشتند به اشتراک می گذارم.

رده بندی نهایی

1. لیونل مسی (اینتر میامی/آرژانتین)

2. ارلینگهالند (منچستر سیتی/نروژ)

3. کیلیان امباپه (PSG/فرانسه)

4. کوین دی بروین (منچستر سیتی/بلژیک)

5. رودری (منچستر سیتی/اسپانیا)

6. وینیسیوس جونیور (رئال مادرید/برزیل)

7. جولیان آلوارز (منچستر سیتی/آرژانتین)

8. ویکتور اوسیمن (ناپولی/نیجریه)

9. برناردو سیلوا (منچستر سیتی/پرتغال)

10. لوکا مودریچ (رئال مادرید/کرواسی)

11. محمد صلاح (لیورپول/مصر)

12. روبرت لواندوفسکی (بارسلونا/لهستان)

13. یاسین بونو (سویل/مراکش)

14. ایلکای گوندوگان (بارسلونا/آلمان)

15. امی مارتینز (استون ویلا/آرژانتین)

16. کریم بنزما (الاتحاد/فرانسه)

17. خویچا کوارتسلیا (ناپولی/گرجستان)

18. جود بلینگهام (رئال مادرید/انگلیس)

19. هری کین (بایرن مونیخ/انگلیس)

20. لائوتارو مارتینز (اینترمیلان/آرژانتین)

21. آنتوان گریزمان (اتلتیکو مادرید/فرانسه)

22. کیم مین جائه (بایرن مونیخ/کره جنوبی)

23. آندره اونانا (منچستریونایتد/کامرون)

24. بوکایو ساکا (آرسنال/انگلیس)

25. جوسکو گواردیول (منچستر سیتی/کرواسی)

26. جمال موسیالا (بایرن مو نیخ/آلمان)

27. نیکولو بارلا (اینترمیلان/فرانسه)

28. راندال کولو موانی (PSG/فرانسه)

29. مارتین اودگارد (آرسنال/نروژ)

30. روبن دیاس (منچستر سیتی/پرتغال)

برگردان: هستی رفیعی