چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
گفت و گو با کارشناس و روانشناس ایرانی مقیم آلمان

دکتر آقاجان زاده: ساختار فوتبال ایران باید تغییر کند

در آلمان گروهی متخصص روانشناسی جوانان بزهکار را چنان در ورزش پرورش می دهند که تا حد حضور در بوندسلیگا رشد می کنند.

مثل هنس سالپای، دفاع راست تیم ملی غنا که در بایرلورکوزن بازی کرد، او روزگاری دچار مشکلات عدیده بود.

یکی از شخصیت های تاثیر گذار در گروه یاد شده دکتر جابرآقاجان زاده است که عملکرد بسیاری تاثیرگذاری در امر پرورش روحی و روانی ورزشکاران تاثیرات فراوانی داشت.

آقاجان زاده که در دوران جوان در تیم بوتان زیرنظر پرویز ابوطالب بازی می کرد و همبازی برادران بیانی و مجید سبزی در تیم امید ملی بود در زمان تحصیلات در آلمان در تیم ویکتوریا کلن در سطح اوورلیگا بازی کرد و خاطرات خوبی از ریاست دکتر یلدایی در زمان تحصیل در دانشگاه کلن داشت.

درحال حاضر 100 روانشناس برجسته آلمان زیرنظر دکتر جابر آقاجان زاده فعالیت می کنند و به ویژه در پرورش نوجوانان فقیر و جوانان بی خانمان اقدامات ورزشی و انسانی ملموسی انجام می دهند.

او می گوید: دولت به همه اعضای این گروه 100 نفره حقوق پرداخت می کند و ما نیز عملکرد روانشناسان را از طریق سرکشی به زندان ها در کورسی شش ماه مورد ارزیابی قرار می دهیم.

دکتر آقاجان زاده درباره برنامه ریزی جدید آلمان گفت: همه تصمیمات در یک اتاق فکر اتخاذ می شود و به ویژه بعد از شکست تیم ملی ژرمن ها مقابل ژاپن راهکار های جدیدی جهت رشد فوتبال پایه در این کشور اتخاذ شده است و در این شیوه زمین های فوتبال به قسمت های مختلف تقسیم اند تا تعداد دفعات تماس بازیکن با توپ بیشتر باشد از این طریق بر مهارت های فردی افزوده می شود.

در این برنامه ریزی سعی کرده اند تماس توپ با سر به حداقل برسد چرا که آسیب های اصابت توپ به سر هم مورد بررسی قرار گرفته است، در حقیقت مدل فوتبال خیابانی ها مدنظر برنامه ریزان فوتبال دیار ژرمن ها قرار گرفته است. آنها تا 13 سالگی روی لذت بردن از بازی تمرکز دارند و برد و باخت ها را از سنین 17 سالگی عمده قرار می گیرند. رودی فولر بازیکن و مربی نامی فوتبال آلمان از حامیان سرسخت طرح جدید است.

دکتر آقاجان زاده  در پاسخ به پرسش البرز ورزشی که آیا فدراسیون فوتبال ایران تماسی برای استفاده از دانش و تجربه شما گرفته است گفت: برخی دوستان ما را می شناسند ولی هیچ نظری از امثال من نخواسته اند در آلمان هیچ کس من نیست همه به گروهی کار کردن تاکید دارند ما متاسفانه بر اثربی توجهی به این قضایا شاید برای سال 2026 بازیکنانی که بتوانند ما را به جام جهانی برسانند نداشته ایم، ساختار فوتبال ایران باید تغییر کند کما اینکه آلمان ها با شیوه جدید آموزشی در والیبال به المپیک رسیده اند. آکادمی ها در ایران فقط کیا و سپاهان کار اصولی انجام می دهند اگر هر کانونی فقط ده بازیکن تحویل دهد ما می توانیم 100 بازیکن با استعداد تاپ داشته باشیم ولی اینکار صورت نمی گیرد.

گفت و گو: پیمان محرمی