چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
لیگ برتر و نتایج عجیب آن،

درسی که ملوان به تیم‌های مدعی داد!

ملوان را باید ستود که در میدان عمل فوتبالی ناب ارائه می دهد و بر خلاف دیگران از حرافی و داد و قال اجتناب می کند.

قوهای انزلی این روزها نمایشی زیبا از اتحاد، همبستگی و فوتبال گروهی را ارائه می دهند.

یک عده جوان گمنام، اما با انگیزه و مصمم در گستره زمین چمن همگان را مسحور دوندگی بی امان خود کرده اند.

گویی آنها در زمین ۱۸ نفره در مقابل رقبا بازی می کنند. فوتبال سرعتی و مبتنی بر دوندگی و نبردهای فیزیکی که حکایت از عملکرد چشمگیر مهدی تارتار و کادر فنی و گروه آنالیز و بدنسازی او دارد.

آنها بر خلاف سه مدعی بالای جدول( استقلال، پرسپولیس و سپاهان) با بیانیه دادن و جنگ و مرافعه در پی کسب نتیجه نیستند.

پول‌های میلیاردی و بی حساب و کتاب از جیب بیت المال به پای بازیکنان نریخته و با سند سازی در اندیشه کسب رضایت مسئولان سازمان لیگ نیستند تا کارت بازی فلان نفر صادر شود.

ملوان هفته گذشته پرسپولیس را متوقف کرد و دیروز در اصفهان سپاهان را به مسلخ کشید. زدن سه گل به سپاهان و برد سه بر دو در برابر ستارگان فوتبال دیار صفاهان کاری بس بزرگ به شمار مئ آید.

فوتبال زیبای ملوان یاد آور حضور پر رنگ قوهای سپید انزلی در دهه های را در اذهان زنده می کند.

اگر آن روزها سیروس قایقران، غفورجهانی، نیاکانی و عزیز اسپندار و... ستارگان فوتبال دیار گیلان بودند، اما امروز طیفی از بازیکنان جوان و بی رسم و نشان در لیگ برتر آقایی می کنند.

مدیران باشگاه، کادر فنی و گروه پشتیبانی تیم ملوان و در صدر آنها مهدی تارتار را باید ستایش کرد که الگوی فوتبال باشگاهی شده اند.

دل سپردن به تمرینات منظم، بدنسازی پیش فصل، ریکاوری اصولی و داشتن گروه آنالیز و از همه مهمتر اتخاذ تاکتیک‌های موثر را باید از اهم اقدامات تیم‌ملوان بر شمرد.

در کنار آنها اعتماد به جوان‌ها و فرصت دادن به بازیکنان گمنام شجاعت می خواهد که این فاکتور موثر در وجود مهدی تارتار و همکارانش رویت می شود.

از این الگوی جدید در لیگ باشگاهی باید درس گرفت و فوتبال را به دور از هیاهو ارائه داد. میزان هزینه ملوان را با سه تیم سرشناس کشور مقایسه کنید.

نمایش فوتبال آنها را هم کنار هم بگذارید. آیا این مقایسه و جنگ نابرابر اقتصادی و هزینه کرد این سه تیم با ملوان قابل قیاس است.

استقلال در قزوین و در برابر شمس آذر که ظاهرا میزبان بود در ورزشگاهی که تماما در اختیار آنها بود به مساوی رسید.

پرسپولیس هم در مصاف با نفت آبادان که کوهی از مشکلات پیش رو دارد و با محدودیت شدید مالی روبرو بود، در حالی که حریف ده نفره بود به مساوی تن داد. از این جهت برد ملوان در اصفهان ارزشمند است و قابل ستایش.

یقینا نماینده انزلی این روزها نیاز به حمایت بیشتر هواداران خونگرم خطه گیلان و مسئولان استانی دارد تا راه صعود در پیش گرفته و مانند ادوار گذشته به یکی از قطب های اصلی فوتبال ایران مبدل شود.

نویسنده: احمد میرزاییان