چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه
این لیگ غیر قابل پیش بینی نباید تعطیل شود

به تیم های "بی ادعا" احترام بگذارید

لیگ بیست و سوم اگرچه تا به اینجای کار با وقفه ها و بی نظمی های متعددی دست به گریبان بوده اما انصافاً از نظر غیر قابل پیش بینی بودن اکثر نتایج و نیز ظهور پدیده های مختلف، قابل تامل و احترام بوده است.

ملوان بندر انزلی تحت هدایت تارتار طی دو هفته اخیر هم پرسپولیس را "زمینگیر" و متوقف کرده، هم سپاهان را در نقش جهان اصفهان شکست داده است. این تیم اکنون در جدول با ۱۵ امتیاز در رده سوم قرار دارد و موفق ترین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می کند.

شمس آذر قزوین، تیم تازه راه یافته به سطح اول فوتبال ایران نیز طی ۳ هفته اخیر تراکتور و فولاد را در خارج از خانه برده و در خانه هم اولین تساوی فصل را به استقلال تحمیل کرده است. تیمی که شاید تا دو سه سال قبل کسی حتی اسمش را نشنیده بود، طی این ۳ بازی، ۶ گل به ثمر رسانده و نشان داده موفقیتهایش اصلاً اتفاقی نیست.

شمس آذر در جدول جایگاه مطلوبی ندارد و همان ملوان رده سومی نیز کمتر از نصف بازیهایش را برده است، همین دو مورد به خوبی نشان می دهد که بازیهای لیگ بیست و سوم در نزدیکترین حالت ممکن دنبال می شود و حتی تیم های موفقش نیز حاشیه امنیت مطمئنی ندارند و از پیش برنده نیستند.

رقابت در نیمه بالایی جدول به شدت حساس و نزدیک است و حتی تیم های نیمه پایینی هم از پیش بازنده نیستند، نمونه‌اش همین صنعت نفت آبادان که چند روز قبل در ورزشگاه آزادی، ده نفره از پرسپولیس امتیاز گرفت.

مس رفسنجان و ذوب آهن تا پایان هفته نهم، فراتر از پیش بینی ها نتیجه گرفته اند و گل گهر سیرجان هم اگر دو بازی معوقه نداشت، چه بسا امروز نامش در بین تیم های مذکور قرار می گرفت.

بازیها و نتایج این چند هفته نشان می دهد مدعیانی همچون استقلال، پرسپولیس و سپاهان هرگز کار آسانی در ادامه پیش رو ندارند و اینچنین نیست که فقط با یکی دو رقیب طرف باشند. شاید احتمال قهرمانی برای تیمی چون ملوان قائل شدن، احساسی و دور از منطق تلقی گردد اما شک نداریم این تیم تا روز آخر رقابتها، جزو مدعیان باقی خواهد ماند و نقش پررنگی در تعیین سرنوشت لیگ بیست و سوم ایفا خواهد کرد.

در فصول اخیر که اکثر قهرمانی ها به پرسپولیس تعلق گرفته، سرخپوشان پایتخت اغلب پیش از بازی ها خود را برنده می دانستند که در بیش از نود درصد موارد نیز این مهم به واقعیت می پیوست اما در لیگ فعلی اصلاً خبری از این مورد نیست.

همین پرسپولیس که باز جزو سه مدعی اول فتح جام زرین لیگ برتر به حساب می آید، در هفته نخست به زحمت در خانه از سد آلومینیوم گذشت، آن هم با گلی بسیار مشکوک و بحث برانگیز.

در هفته سوم نیز شاگردان گل محمدی در ورزشگاه آزادی با یک گل صد در صد آفساید از شکست مقابل ذوب آهن گریختند.

در هفته هفتم هم شاهکار داوری رخ داد و از گل واضح گل گهر سیرجان مقابل پرسپولیس چشم پوشی شد تا میزبان ۳ امتیاز بادآورده به حسابش واریز شود.

جدا از این ۳ اشتباه و فاجعه داوری که نتیجه را به نفع پرسپولیس تغییر داد، باید به این مهم اشاره کرد که مدافع عنوان قهرمانی، مقابل تیم های متوسط رقابتها به شدت به مشکل خورد که این مجدداً بر نزدیکی بازیها و قدرت تیم ها در لیگ بیست و سوم مهر تایید می زند.

نگاه به نتایج استقلال صدرنشین هم باز ما را به همین نتیجه می رساند که در فصل جاری، تیم ضعیف و از پیش بازنده نداریم و به احتمال بسیار زیاد در ادامه پیکارها نتایجی رقم خواهد خورد که دیگر نمی توان اسم "شگفتی" روی آن گذاشت.، فقط حیف که این لیگ پرهیجان، با وقفه و تعطیلی روبرو شده و می شود...

نویسنده:حامد فرضعلی بیک