چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه

سفر بی بازگشت بانوی فرهیخته والیبال ایران

والیبال ایران بانوی فرهیخته ای را از دست داد.

فردا یادبود درگذشت دکتر مینا فتحی است بازیکن تحصیلکرده ای که استاد دانشگاه شد و به اتفاق تنی چند از ستارگان آن دوران نخستین مدال تاریخ والیبال زنان ایران از دل بازی های آسیایی 1966 سید کرد، برنزی که شاید دیگر برای این ورزش تکرار نشود.

هم دوره های دکتر فتحی سوگوار از دست دادن این بانوی شریف هستند.

دکتر لیلا امامی پاسور تیم برنزین بازی های بانکوک می گوید: آن دوران من و ژاله هادی زاده پاسور بودم و خانم فتحی هم پاس می داد و مانند دکتر عذرا ملک در توپگیری بی نظیر بودند. ما توپ می ساختیم و آبشارزن های بلندقامت آن دوران ماری تت، مهری خرازی، پری فردین، روحی پندنواز و نسرین شکوفی آبشار می زدند.

خانم فتحی یکی از باشخصیت ترین و فهمیده ترین بازیکنان آن دوران بود، یادم می آید به اتفاق دکتر ملک به جای گشت و گذار در بانکوک کار تحقیقاتی اجتماعی انجام می دادیم.

ما البته هیچ وقت مثل ژاپنی ها نبودیم، نظم و سختکوشی ژاپن و کره هیچگاه به بدنه ورزش ایران تزریق نشده با این همه برای مدال برنزی که کسب کردیم خیلی زحمت کشیده بودیم. از سوی دیگر اعظم گیوگل یکی از شاگردان زنده یاد فتحی در تیم ملی والیبال نیز می گوید: به اتفاق بازیکنانی همانند میترا شعبانیان افتخار شاگردی ایشان را داشتیم، شخصیت برجسته که رفتارش برای تک تک ما الگو بود، از دست دادن خانم مینا فتحی ضایعه ای بزرگ است.

گزارش: جمشید حمیدی