پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه

پری دیگر از قوی بلند پرواز کنده شد!

علی نیاکانی در تاریخ ۱۳۲۹ در شهر بندرانزلی از توابع استان گیلان به دنیا آمد.

وی فوتبال را در بندر انزلی و از زمینی شروع کرد که از آن زمین بازیکنان بزرگی چون سیروس قایقران، غفور جهانی و عزیز اسپندار هم به فوتبال ایران معرفی شدند.

او همواره پیراهن ملوان تعصب داشت و فوتبال خود را در ملوان به پایان رساند . او هرگز حاضر نشود در جایی به جز زادگاهش زندگی کند یا فوتبال خود را ادامه دهد . از جمله میتوان به پیشنهاد باشگاه پرسپولیس تهران برای جذب او اشاره کرد که هرگز پذیرفته نشد.

 علی نیاکانی، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ باشگاه ملوان بندر انزلی و از فوتبالیست های مطرح دهه ۵۰ امروز بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به این ترتیب پری دیگر از قوی بلند پرواز دهه 50 را بندر ورزش خیز انزلی کنده شد تا به تدریج این شایسته ترین تیم شهرستانی تاریخ فوتبال ایران از پرواز بایستد.

یاد جاوید جهانگیری، ابوالفضل مزدستان، عزیز اسپندار، برادران پیشگاهادیان، غفوری جهانی و بهمن خان صالح نیا به خیر که چه قدرتی در فوتبال کشور بهم زده بودند و دریغ بیشتر اما گوشه نشینی و از یادرفتن های حماسه سازان فوتبال خطه گیلان است.

استانی که سرشار از استعداد بوده و هست اما به قول قدیمی ها هزار چراغ دارد و بی راهه می رود.

بدون تردید آرزوی امثال نیاکانی ها سر و سامان بخشیدن به فوتبال خطه گیله مردان بود اما اگر این آرزو فعلا برآورده نمی شود حداقل مسئولان استانی و ورزشی گیلان تا بزرگان فوتبال از پای نیافتاده اند یادی از آنها کنیم.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی